3 487 138 läst ·
11 648 svar
3487k läst
11,6k svar
Värsta elkopplingen?
Müssli skrev:
Hittade den här när jag rev en vägg som tidigare ägare byggt. Fanns fler i samma klass, alltså skarvat med eltejp och överbockade/knäckta rör. Ingen direkt elfara men bara skabbigt gjort(som allt annat han grejat med)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som om den som gjort bockarna inte vet vad man använder en bockfjäder till. För använder man en bockfjäder så går det ju inte att få till sådana "knäckta" böjar.
Medlem
· Östergötland
· 565 inlägg
En fjäder kostar 59kr på Jula, fast det är klart, vet man inte att man ska ha något i rören när man bockar så hjälper det inte att den är billig.
Nästan OT men så här på sid 175 kanske ändå..
En man kommer till doktorn efter att ha huggit sig i röven med en yxa...
Doktorn frågar
- Hur i jesse namn har det HÄR gått till till?
- De la ingenting för en händig karl.....
För den borne amatören är inget omöjligt..
Problemet är bara att det blir fel - eller ännu mera fel...
En man kommer till doktorn efter att ha huggit sig i röven med en yxa...
Doktorn frågar
- Hur i jesse namn har det HÄR gått till till?
- De la ingenting för en händig karl.....
För den borne amatören är inget omöjligt..
Problemet är bara att det blir fel - eller ännu mera fel...
Fanns/finns det verktyg att krympa/bocka rör med?
Rev en vägg i en "Västkuststugan" byggd -83 som det var värmda böjda/krympta rör i.
Verkar som de värmt och sedan pressat med något verktyg för att kunna skarva rören, 15 mm's rör.
Rev en vägg i en "Västkuststugan" byggd -83 som det var värmda böjda/krympta rör i.
Verkar som de värmt och sedan pressat med något verktyg för att kunna skarva rören, 15 mm's rör.
Vem har sagt att det måste se ut som på bilden? Man hade väl kunnat göra en större böj. Då hade det funkat. Jag vet det av egen erfarenhet. Men borra hade gått bra det med.Daniel78 skrev:
Hur menar du att man skulle göra ifall man inte ska göra som det ser "ut som på bilden"?Totem skrev:
En slang som släpps ner 1 meter ner för att få en vettig böj?
Jag har jobbat som installationselektriker i snart 18 år, och hade aldrig kommit på tanken att försöka det, isåfall är det bättre att ha den böjen som finns på vp-röret på bilden (fast gjord med en fjäder så den inte är knäckt)
Just det har jag sett på fyra ställen i ett parhus.Daniel78 skrev:Hur menar du att man skulle göra ifall man inte ska göra som det ser "ut som på bilden"?
En slang som släpps ner 1 meter ner för att få en vettig böj?
Jag har jobbat som installationselektriker i snart 18 år, och hade aldrig kommit på tanken att försöka det, isåfall är det bättre att ha den böjen som finns på vp-röret på bilden (fast gjord med en fjäder så den inte är knäckt)
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag inser att det ser oproffsigt ut med silvertejp och att man skalat ledningarna för långt så att kopparen ligger naken, men vad är det som är så förskräckligt? Fel färger?
Ursäkta en okunnig.
Ursäkta en okunnig.