Patrik_Hed skrev:
Haha Det där borde du nog har skrivit redan under bilden. Eftersom att det var svart nolla och vit fas (likt i din tråd) så låg det ju nära att tro att det var hos dig. ;)

//Patrik

Det är ett likadant hus i samma område..

Är Själv i ett äldre hus och härjar. Färgerna går inte alls att lita på :P

Först är Vit Nolla. Sen är den tändtråd. Mellantråd och Sen Fas. Blå är allt som oftast tändtråd och Röd är Jord. Svart är även den Fas och även Nolla. Gul är Tändtråd.

Sen att man har både Grön, Gul, Grön/Gul, Röd, Vit, Blå, Svart Huller om buller. Sådär nöja man är när Man har 3 olika vita kablar. Som sen byter färg 5cm i dosan och återgår till vit eller plötsligt byter färg till Svart eller Blå.

Standardbild från mitt hus från -56 innan omdragning av elen :)
De röda ledarna är jord ibland, ibland inte...
DSC07721_1600[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sockerbitsskarven med en kardel ansluten ser mysig ut...

Ja, det är inte alla sockerbitar som har inbyggd säkring ;)

• Gilla
anders07 och 2 till
  • Laddar…
Den svarta bunten med ledningar i dosans nederkant där Torixen trillat bort är ju ingen höjdare den heller.

Måste vara skönt att fått elen omdragen.

Mikael_L
Färgerna är det absolut minsta problemet i den dosan.

Den bruna torixen är inte heller lysande likaså är plåtdosor inte så kul.

Elektrikern gick runt och kollade i dosor osv inför bytet av elen. När han öppnade ovan nämnda doslock och tittade in sa han: "Det här rör vi inte..."
Kan trösta er med att bilden är tre år gammal och nu ser det lite bättre ut ;)

Kanske inte passar i värsta elkopplingen, mer kanske värsta spänningslöskollen...iallafall var jag och felsökte på Infranords arbetståg, där jordfelsbrytaren löste hela tiden. Jag hade sällskap av en mek och en rallare (från värmland). Felsökningen visade att det var jordfel på ett av lyftborden på taket (tåget användes för kontaktledningsbyte) och stod på ett rangerbanspår. -Det ska vara spänningslöst, sa mr Värmland. -Det vill jag allt se bevis på innan jag går upp på taket, sa jag. Det var mörkt och fuktigt väder och det fräste om kontaktledningarna på spåret bredvid, man kunde inte se några jordningar el dylikt...-Okej sa mr Värmland, och tog en stor skruvnyckel, satte ena änden i taket och den andra slog han i ledningen, medans han själv höll i den. Jag var beredd på en j-la smäll men han hade rätt...antagligen hade han själv kopplat ifrån spänningen. Men man kan ju
aldrig vara säker, och det kändes allt lite otäckt att gå och huka för ledningen där
2012-11-28_19-12-09_546.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uppe på taket....

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Tågnät ska man ha respekt för. Omkommer väl mer folk där än vad det gör enligt Elolyckor i hemmet ?

inst.-mäst. skrev:
Kanske inte passar i värsta elkopplingen, mer kanske värsta spänningslöskollen...iallafall var jag och felsökte på Infranords arbetståg, där jordfelsbrytaren löste hela tiden. Jag hade sällskap av en mek och en rallare (från värmland). Felsökningen visade att det var jordfel på ett av lyftborden på taket (tåget användes för kontaktledningsbyte) och stod på ett rangerbanspår. -Det ska vara spänningslöst, sa mr Värmland. -Det vill jag allt se bevis på innan jag går upp på taket, sa jag. Det var mörkt och fuktigt väder och det fräste om kontaktledningarna på spåret bredvid, man kunde inte se några jordningar el dylikt...-Okej sa mr Värmland, och tog en stor skruvnyckel, satte ena änden i taket och den andra slog han i ledningen, medans han själv höll i den. Jag var beredd på en j-la smäll men han hade rätt...antagligen hade han själv kopplat ifrån spänningen. Men man kan ju
aldrig vara säker, och det kändes allt lite otäckt att gå och huka för ledningen där
[bild]
uppe på taket....
helt utanför ämnet, men är detta Karlskrona station möjligen?

/Patrik

Hade vägrat gå upp med mindre att där hänger synliga jordningar. Men som sagt, järnvägen lever sitt eget liv. Den spänningslöshetskontrollen hade jag inte gett mycket för även om det kanske var halvt på skämt.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Inte Karlskrona men 57km norrut, gissa:)

100 km NV, tror jag. :)

inst.-mäst. skrev:
Inte Karlskrona men 57km norrut, gissa:)
Klart det är Emmaboda. Att det skulle ta sådan tid att känna igen... Som jag har stått och frusit på den där perongen... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.