Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Varning! Vattenfall ändrar alla avtal

1. H
    Medlem · 117 inlägg
    Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 15 466 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Hur kan det vara en nackdel med timpris menar du ?

3. L
    Husägare · Skåne · 4 402 inlägg
    Då kan man debitera effekt-pris = månadens högsta effektuttag bestämmer priset :crysmile:

• Laddar…
  4. L
    Medlem · Norrbotten · 2 748 inlägg

Lutte

Medlem
    Genom att man inte äger en elbil och kanske vill kunna dra igång bastun eller ugnen nör andan faller på utan att kolla in aktuellt elpris.

5. H
    Medlem · 117 inlägg
    Ett sätt att höja elpriset såklart. Genomsnittet oktober va 50öre men många av mina vänner som har timpris har betalar från 97 öre till 120 öre

6. Herr hatt
    Medlem · Göteborg · 152 inlägg

Herr hatt

Medlem
    Inte okej att ändra under pågående avtalstid.

Men när avtalet går ut kan dom nog ändra till i stort sett vad dom vill, så länge dom följer gällande lagar och regler. Då får man som konsument utnytja sin rätt att byta till något som man tycker är bättre.

7. H
    Medlem · 117 inlägg
    Så länge dem har ändrat till timpris så spelar det ingen roll vilket bolag man byter till. Det kommer ALLTID bli timpris.

8. Jonatan79

Hobbysnickare
    Dina vänner har kört brännarn på fel tidpunkt, verkar det som….

9. Jonatan79

Hobbysnickare
    I dina hoods är det väl knappast ofta så dyrt att du inte har råd att dra igång bastun ? Kan det kosta 10kr/timme eller så i värsta fall?

10. H
    Medlem · 117 inlägg
    Det är klart när dem inte visste att vattenfall ändrat utan att meddela

11. S
    Medlem · 51 inlägg

Skopan

Medlem
    GodEl erbjuder månadspris även för timavlästa kunder.

12. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 3 865 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Tycker det är åt h...e att Vattenfall och tydligen andra elleverantörer kan ändra ens avtal fast man valt att ha rörligt pris , WTF ......
    De som har ett fast elpris var ju i blåsväder ett tag .

Tycker samtidigt det är knepigt , har haft samma elmätare sen 2008 , hur kan jag bli fastlåst i Timpris .
    Enligt en annan tråd så går det tydligen ej att ändra tillbaka till rörligt pris !

Redigerat 10 nov 2022 21:14
  13. P
    Husägare · 470 inlägg

Patzie

Husägare
    Vart kan man läsa detta? Måste ju stå någonstans hos vattenfall ifall alla rörliga blir timpris istället?

14. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 3 865 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Själv fick jag ett mail från Vattenfall , trodde det var reklam för timpris så brydde mig inte .
    Idag fick jag lära mig ngt annat :rolleyes:
    Hittar ingen info om detta på Vattenfalls hemsida !

15. S
    Medlem · 7 inlägg

Snow_Stone

Medlem
    Fick också detta mail i går men, avfärdade det som reklam, går jag in på Vattenfall står det dock att jag har rörligt avtal, lägligt att de har stängt av telefonerna imorgon...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.