B
M Manhunter skrev:
Heter det inte vedluffare? .Än vedloffare
Nänä. VEDLOFFARE är rätt epitet.:crysmile:

B
Kalle B Kalle B skrev:
Tror man måste vara väldigt nyfiken för att göra det testet under rådande elpriser.
Micron i 7 minuter torkar bort exakt all fukt.

Väg trät innan. Trät efter så har du procentsatsen exakt

B
Marknaden verkar ha satt sig ordentligt nu.
Trots oro för el-priser tog det stopp när halvkriminella började lura på ovana eldare att köpa "prima Blandved" (blöt blandved) för 1000 kr/kbm.
" glömer aldrig en annons jag såg på Facebook
" prima björkved, 2-3 veckor torktid kvar"
1200 kr / kbh.

Där gick väl gränsen för marknaden.
Nu verkar man få bra ved i den mån det finns....för ca 800 kbm om man saknar kontakter.

Majgårdarna
Har ju massor med torr björkved så jag tänkte faktiskt försöka sälja lite i vinter.

Dock är den ca 50cm så det kanske drar ner priset lite..

Hur torkar gran och tall ved nu om den ligger ute under tak?

Fairlane
nino nino skrev:
Inte mycket, så har du precis tagit ner en gran eller en tall så kan du förvisso klyva den, men räkna med att elda den nästa vinter. Det håller jag själv på med faktiskt. Har en massa tall som togs ner i våras/somras. Den var sågad i 60-100 cm. Jag har nyligen delat upp den i ~30 cm, och klyver lite efterhand med tanken att ha det till nästa vinter. Då kommer den vara fin.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Inte mycket, så har du precis tagit ner en gran eller en tall så kan du förvisso klyva den, men räkna med att elda den nästa vinter. Det håller jag själv på med faktiskt. Har en massa tall som togs ner i våras/somras. Den var sågad i 60-100 cm. Jag har nyligen delat upp den i ~30 cm, och klyver lite efterhand med tanken att ha det till nästa vinter. Då kommer den vara fin.
Ok, det här kommer från ett sågverk så kanske hugget i vår sommar men sen har det ju varit bevattnat.
Klarar mig säkert i vinter men det beror ju på elpriserna

S
H heimlaga skrev:
Nu råkar jag veta en del om fuktmätning.
Jag forskade väldigt seriöst i ämnet för 15 år sedan. Rapporten som jag skrev finns i det tekniska biblioteket Tritonia i Vasa. Rapporten gäller fuktmätning i betong men på köpet lärde jag mig litet om fuktmätning i trä.

Ytfuktmätare med kula fungerar inte om man tänker sig att bedöma fuktigheten i trä. Man får ett resultat som i det stora hela är godtyckligt eftersom ytfuktmätaren påverkas av så många faktorer i omgivningen. Ytfuktmätare är till för att leta efter fuktigaste punkten i en konstruktion men mätvärdet i sig själv är i det stora hela ett slumpvärde.

fuktmätare för trä som mäter mellan två spikar fungerar bra och är relativt trovärdiga så länge man inte mäter i eller nära ändträ. Problemet med dem är att de fungerande modellerna är alldeles för dyra för en vedeldande privatperson. De billiga modellerna brukar sällan vara pålitliga.
Fuktmätning i trä är ju egentligen bara en hög resistans mätning. Dock är det inte helt simpelt att konstruera en bra resistans mätare för kanske 1 till flera hundra Mohm eller tomt Gohm, minns inte riktigt. Sen får man använda uppslagstabeller beroende på träslag. Konstruerade en gång i tiden en fuktkvotsmätare som används i styrsystem till avfuktare. Vill minnas att det var något tjall med jonvandring eller liknande som gjorde att man fick polvända mätningen varannan gång.
Skulle gärna undersöka hur en enklare fuktmätare är konstruerad...

B
nino nino skrev:
Klyver du nu och lägger luftigt med tex vidpapp eller plåt på toppen så är det säkert ok att elda en bit in i januari.
Men mät opp fukten riktigt innan så du inte sotar och tjärar ner eldstad och skorsten.

Gran och Tall torkar möe snabbare än Björk och sotar och tjärar mindre om man nu inte kör snustort (under 15) eller om man snålar på lufttillförsel.

Särskilt Björk tjärar och svartsotar om man inte släpper på fritt med förbränningsluft.

Sammanfttningsvis:
Gran o Tall torkar snabbt och tjärar o sotar möe mindre.
Jag har vattenmantlad kamin och kakelugn som komplement till fjärrvärme och eldar görna med blandved/granved. Fixeringen många eldare har vid Björk är märklig.

Håller med, jag har under några år eldat upp 60m3 gran i två vedspisar och en kamin, och det dagligen under vinterhalvåren, sotarn undrade om vi inte eldade permanetnt för det såg så bra ut..

Sedan att jag hellre lägger björk i kakelugnen är en annan femma.

Bastun går uteslutande på gran, har sotat den skorstenen (en murad) en gång på 15 år med det fanns inget att hämta,, då bastar vi 2 ggr /vecka i snitt

• Gilla
nino
  • Laddar…
Gran sprätter väl en hel del ?

nino nino skrev:
Gran sprätter väl en hel del ?
Lite, men det är väl inte så mycket eldande i öppen eldstad längre med dagens elpris, blir rena förlustaffären med all värme som sugs ut.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jag brukar sälja granen till en som eldar den i panna där han har stora ackumulatortankar som tar tillvara den starka men kortvariga värmen. I min kamin funkar det bättre med ved som brinner längre, men är det kris så är det klart jag eldar gran.

H heimlaga skrev:
Inte nog med det. Dessutom har det drivits propagandakampanj mot vedeldning i 20 års tid. Tänk till exempel på vad mycket skit som har östs över mig här på forumet när jag har förespråkat värmesystem som ger valfrihet mellan köpevärme och ved just för att kunna elda med ved när man har penningbrist eller när köpevärmen inte räcker åt alla. Det är bara någon månad sedan jag fick kollektivt skäll för det resonemanget. Jag är knappast den enda som har fått det.

Jag är själv miljöaktivist men man måste minska miljöbelastningen där den verkligen går att minska. Inte genom att sopa problem under mattan.
Dessutom använder du ett förnybart biobränsle.
Du gör helt rätt tycker åtminstone jag. (Nu får väl jag också skäll).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.