3 755 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Varning för Varta småbatterier
Brukar handla batterier, AA och AAA på Gekås, oftast Varta, det brukar vara det som erbjuds. Haft flera batterier från just Varta som legat oöppnade i sin förpackning och börjat läcka. Sista förbrukningsdatum har legat 3-4 år framåt och dom förvaras i sin oöppnade originalkartong i förrådet där det är 16-17gr och kolmörkt.
Nu när jag sitter vid skrivbordet hör jag ett svagt "drrrrrrr". Påminner lite om ljudet från en juiceförpackning med skruvkork som står på bordet och värmeutvidgningen får korken att börja surra om den inte är stängd 100%. Har/hade alltså 4st uttjänta Varta AAA liggandes på skrivbordet varav ett av batterierna surrar. Utgångsdatum är 12-2027 enligt märkningen.
Är det kortslutning? Risk för brand? Jag har lagt dom i en glasburk med lufttätt lock.
Nu när jag sitter vid skrivbordet hör jag ett svagt "drrrrrrr". Påminner lite om ljudet från en juiceförpackning med skruvkork som står på bordet och värmeutvidgningen får korken att börja surra om den inte är stängd 100%. Har/hade alltså 4st uttjänta Varta AAA liggandes på skrivbordet varav ett av batterierna surrar. Utgångsdatum är 12-2027 enligt märkningen.
Är det kortslutning? Risk för brand? Jag har lagt dom i en glasburk med lufttätt lock.
Dave Jones / eevblog har gjort en serie om läckande alkaliska batterier, där han försöker luska ut vilka batterier det är som läcker:
https://youtube.com/playlist?list=PL24OiKqd2iN9n2Xk_7Y0gN5t44vtBud_C
Det "lustiga" är att han, så vitt jag uppfattat det, inte lyckats sätta fingret på vad det beror på.
Det verkar inte gå att koppla till "märket" vare sig det är premium- eller kinabatterier, ej heller till att batteriet är t.ex. urladdat.
Själv kör jag laddningsbara batterier i nästan allt av inte minst denna anledning.
https://youtube.com/playlist?list=PL24OiKqd2iN9n2Xk_7Y0gN5t44vtBud_C
Det "lustiga" är att han, så vitt jag uppfattat det, inte lyckats sätta fingret på vad det beror på.
Det verkar inte gå att koppla till "märket" vare sig det är premium- eller kinabatterier, ej heller till att batteriet är t.ex. urladdat.
Själv kör jag laddningsbara batterier i nästan allt av inte minst denna anledning.
Märkligt, har använt batterier i så många år och aldrig upplevt några som hellst problem förutom om man råkat lägga undan en pryl i typ +10 år och sedan plockat bort batteriluckan och upptäckt läckage. Men aldrig i nya batterier. Måste vara sämre kvalisort nuförtiden.
Jag har provat uppladdningsbara batterier såklart. Nackdelen som jag märkt är att många av mina grejor inte fixar den lägre spänningen som dom ger.
Jag har provat uppladdningsbara batterier såklart. Nackdelen som jag märkt är att många av mina grejor inte fixar den lägre spänningen som dom ger.
Aldrig haft problem med Varta och även jag tröttnat på laddningsbara pga av den lägre spänningen som inte fungerar i alla produkter. Senast en diskmedelspump.M Markarbetaren skrev:Märkligt, har använt batterier i så många år och aldrig upplevt några som hellst problem förutom om man råkat lägga undan en pryl i typ +10 år och sedan plockat bort batteriluckan och upptäckt läckage. Men aldrig i nya batterier. Måste vara sämre kvalisort nuförtiden.
Snarare irriterande att man inte utvecklat laddningsbara batterier som kan ge 1,5V.
Men en snabb googling visar att det verkar finnas?! https://www.amazon.ca/TENAVOLTS-Rechargeable-Battery-Charger-Batteries/dp/B07HQ7QV7W?th=1
Ungarnas radiostyrda leksaker är lite kassa på 1,2V och känner inte att jag vill bränna pengar på att byta till vanliga batterier i dom hela tiden. Kanske ska testa såna här.
Men en snabb googling visar att det verkar finnas?! https://www.amazon.ca/TENAVOLTS-Rechargeable-Battery-Charger-Batteries/dp/B07HQ7QV7W?th=1
Ungarnas radiostyrda leksaker är lite kassa på 1,2V och känner inte att jag vill bränna pengar på att byta till vanliga batterier i dom hela tiden. Kanske ska testa såna här.
Enda nackdelen är om de utsätts för många minusgrader, tappar då effekt.tensiden skrev:
Snarare irriterande att man inte utvecklat laddningsbara batterier som kan ge 1,5V.
Men en snabb googling visar att det verkar finnas?! [länk]
Bästa är ju att grundspänningen i cellen ligger på mellan 3 och 4V, som regleras ned till 1,5V. Så man märker inget , typ svagare ljus i en ficklampa innan skyddskretsen slår av batteriet.
Jag har köpt ett liknande 9V batteri konverterat en Brother tejp skrivare från 6xAAA till 9V. Har glömt den i bilen när det varit riktigt kallt och då gick det inte starta den, men bara värma batteriet i fick gjord susen
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Se till att snarast slänga batterierna (i batteriåtervinningen) när de är slut. Jag hade ett glömt batteri som hamnat bakom något på en ekbänkskiva och upptäckte för sent att det också läckte. Det är en svart fläck kvar i bänkskivan som inte går att få bort. Batteriet var från Clas Olsson (Varta).
Apparater batterierna sitter i blir också förstörda om batterierna börjar läcka.
Apparater batterierna sitter i blir också förstörda om batterierna börjar läcka.
Ja, 1,5V laddningsbara lithiumbatterier verkar poppat upp ganska nyligen. Men annars är ju inte cellspänningen något man "utvecklar" utan är en funktion av batteriets kemi. Lite svårt att "skylla" på dåliga naturlagar. Så nä, fingret måste nog ändå pekas mot produktutvecklarna.tensiden skrev:
Klicka här för att svara