Martin_B skrev:
Men hur vet du att den var äkta då? Det kan väl ha varit en kinakopia som ju ser typ identisk ut med en äkta? Kolla serienr med Makita och hör med de :)
Jag köpte en milwaukee av honom och såvitt jag vet så tillverkas inte några kopior av dessa, kollade även efter jag fick hem den i fackhandeln på exakt samma maskin och såg inte någon skillnad i utförandet vare sig på väskan eller på maskinen. eller etiketter på den. Fast det är klart jag har inte ringt till tillverkaren och kollat upp serienumret så jag kanske har köpt en skräpmaskin ändå fast jag har kört ganska hårt med den och den har funkat utmärkt och inte haft någon antydan till att gå sönder ännu :rolleyes:

Redigerat:
Anmäler som vanligt

Har inget emot att folk säljer direktimporterat, men detta var inte schysst! Kan förstå att många som bara känner till Makita till namnet och inte är insatt tror att detta är bra maskiner till bra pris.

Har också anmält!

Ena annonsen borta, bra gjort av Blocket.

Mikael_L
FredrikR skrev:
Eller såld ... :x

Någon som ska få en fin julklapp ... :|

Mikael_L skrev:
Eller såld ... :x

Någon som ska få en fin julklapp ... :|
Sant, tänkte inte så långt, hoppas så inte är fallet :@

Är det månne lite högsäsong nu inför julen kanske när det sitter massvis med "oinvigda" människor och letar julklappar? Trist att det ska behöva finnas oärliga människor överallt.

Det är nog en hel del av dessa auktioner/annonser där säljaren inte känner till att det är piratkopior.
Dom har ju rätt färg, och det står ett känt märke på etiketten.

Hade jag t.ex. köpt en Singer symaskin av en kollega på jobbet för att frugan vill sy egna julgardiner, bara för att sedan upptäcka att hon är värdelös på att sy, och sedan lagt upp maskinen på blocket så hade inte jag haft någon som helst koll på hur man kontrollerar ifall den var en piratkopia eller inte, och jag vet inte om jag hade lagt speciellt mycket tid på att undersöka det heller.

Martin_B
Hur kommer dessa piratkopior in i landet egentligen?
Köper svenskar dessa maskiner till sig själva när de är i utlandet, i tro om att de får äkta vara?
Köper svenskar dessa maskiner privat i utlandet för att sedan sälja vidare till andra lättlurade svenskar via blocket o tradera?
Eller finns det oseriösa företag som importerar skiten för att lura sina kunder?

Fattar inte var all skit kommer från, det verkar ju vara ett evigt flöde av den här piratkopiaskiten.

Jag skulle säga att det är en blandning.
Det är de som får tag på vad de tror är ett billigt parti märkesvaror och tror de kan tjäna en hacka.
Och de som får tag på vad de vet är kopior och tror att de kan tjäna en hacka =)

Piratkopior finns överallt, jag jobbar inom elektronikindustrin och t.om. där finns det kopior, kretsar som är märkta med ett bättre komponentnummer, eller helt enkelt defekta kretsar som "försvann" på vägen till destrueringen... Normalt sett kommer sådana komponenter bandade på rulle, och de placerar ett par äkta längst ut ifall någon skulle testa.

FredrikR skrev:
Båda borta, hoppas de raderades och inte hann bli sålda.

Martin_B skrev:
Hur kommer dessa piratkopior in i landet egentligen?
Köper svenskar dessa maskiner till sig själva när de är i utlandet, i tro om att de får äkta vara?
Köper svenskar dessa maskiner privat i utlandet för att sedan sälja vidare till andra lättlurade svenskar via blocket o tradera?
Eller finns det oseriösa företag som importerar skiten för att lura sina kunder?

Fattar inte var all skit kommer från, det verkar ju vara ett evigt flöde av den här piratkopiaskiten.
Jag får intrycket av att väldig många "vinner" dessa plagiat, får dem av pojkvänner, får dem som bonus när de prenumererar på tidningar och ingen har någon användning av dem eller har redan en lika dan. Både på Tradera och Blocket får jag intrycket av att många köper dem på e-bay och tror att de kan göra en hacka på att sälja billiga märkesmaskiner.

Kan mycket väl vara så att de tror att det är äkta vara de säljer, men vissa verkar veta om att det är kopior. (Tänker främst på killen som "råkat" skava bort ettiketterna och "tror" att det kan vara Makitor han säljer.

Vad tror ni om den här säljaren, det finns inget omdöme ännu eller sålda auktioner då personen är nyregistrerad på tradera men han/hon utger sig för att sälja som ett företag men säljer som privatperson och har ute 35 auktioner på prylar värda 4 000 - 20 000 kr styck.

Söker man på företagsnamnet får man inte upp någon träff på vare sig google eller ratis.

Nu behöver det inte vara en skojare men studerar man annonserna så dyker de klassiska tecknen på att det är just detta upp, nyregistrerad medlem, korta auktionstider, många och dyra produkter, lång leveranstid och fejkade kontaktuppgifter. :rolleyes:

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=3008198

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=3008198

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.