Göran.W
Jag tog steget och anmälde honom till gransknings så vi får se vad som händer.
Alla mina varnings klockor ringer iaf

Varnade tradera redan för två veckor sedan tror jag, då hade han massor av annonser som gick ut den 9:e. Tittar man på lämnade omdömen sedan dess så verkar det lite dåligt. Typ två, ett positivt och ett negativt. Där försvann de julklappspengarna för folk. :(

Ser nu att det kontot är avaktiverat.

Redigerat:
Göran.W
Då aggerade dom snabbt efter min anmälan då.
Trist bara att dom inte aggerade för 2 veckor sen bara.
Jag brukar aldrig bjuda på auktioner där inte bilden finns på det man bjuder utan en lånad bild på nätet.
I dag finns det ingen ursäkt till att inte ta en bild själv för alla har i dag en kamera eller mobil att fota med.

Han hade egen bild, och hade inte så många annonser, annars inte skulle ha köpt av honom.Han hade bara två annonser

raveper skrev:
Ser nu att det kontot är avaktiverat.
Se där ja. Jag bjöd på en av hans duschblandare, men blev överbjuden av någon annan stackare.

Trillade in 4st negativa till nu.

Om inte Tradera börjar göra något åt detta snart så kommer jag sluta använda deras tjänster..

Jag har inte köpt speciellt mycket verktyg och dylikt på Tradera, men jag har ofta haft i tankarna att "När jag ska köpa en XXX så ska jag kolla på Tradera först", men det vette tusan längre..

Allt dom behöver göra är ju att kräva att konton verifieras, t.ex. med hjälp av e-legitimation.

Ja, jag har i stort sett slutat med verktyg från Tradera då risken att bli blåst snart är större än chansen att fynda....

Jag har aldrig blivit blåst via varken Tradera eller Blocket, men det är väl för att jag är väldigt kinkig när jag tittar både på säljaren och köparnas profiler och är väldigt snabb på att blockera budgivare ifall jag tycker det ser mysko ut, och skulle aldrig bjuda på en auktion där säljarens profil ser ut som dom vi diskuterar här.

Nu börjar de negativa omdömerna hagla in, ligger på 9 stycken just nu och de lär öka rejält de närmaste dagarna/veckorna q(;^;)p

Har köpt en hel del verktyg, främst handverktyg, från tradera och kors i taket bara blivit blåst en gång, detta trots att jag är mycket noga med att kolla upp säljaren innan jag bjuder. Den säljaren hade helt rent på sin omdömessida och inget tydde på att det var en bedragare och det han hade ute till försäljning då var likvärdigt med det han sålt tidigare och levererat, möjligen hade han ute fler saker än tidigare.

Dock visade det sig att denna person hade multipla konton och att det var 4-6 olika användarnamn som kunde knytas till samma kontonummer och person(er) när man började nysta i det hela.

Så det är svårt/omöjligt att helt gardera sig mot att bli lurad oavsett hur försiktig man än är och hur mycket man än försöker kolla upp en säljare.

Skulle vara intressant om nån från Tradera kunde förklara deras beteende? Varför stängs inte auktioner ner fortare osv.

Stefan N skrev:
Skulle vara intressant om nån från Tradera kunde förklara deras beteende? Varför stängs inte auktioner ner fortare osv.
Deras största intresse ligger i att tjäna pengar vilket de gör genom att få in provision på sålda auktioner då ser de gärna mellan fingrarna även med uppenbara regelbrott. Det gäller inte bara med misstänkta bedragare utan även mot andra typiska regelbrott som att sälja piratkopior av kläder och verktyg eller att lägga ut mer än 10 st identiska auktioner i samma kategori vilket är förbjudet osv.

Detta har tagits upp åtskilliga gånger på traderas forum både för x antal år sedan men även i nutid men det svar man får är lite i klass med goddag yxskaft. Man säger att man jobbar förebyggande och stoppar många bedragare innan de hinner börja lura folk men uppenbarligen så händer det ett antal gånger varje månad eller rent av varje vecka att någon lurar ett antal personer.

Så frågan är hur effektiv deras arbete för att förebygga och förhindra dessa brott är, att de inte vill införa registrering med e-legitimation eller liknande för att hindra eller minska risken för bedrägerier är en aning märkligt.

Jämfört med hur fort Blocket agerar så är ju tradera Katastrof. Undrar om det tror att de får betalt för annonserna. Eller har de ett eget inkassobolag som tar hand om det?

Är verkligen risken för bedrägerier så mycket mindre med krav om e-legitimation? Det är ju inte så polisen eller för den delen Tradera har så där vansinnigt svårt att klura ut vem som står bakom ett konto även om falska personuppgifter uppges.

phl skrev:
Är verkligen risken för bedrägerier så mycket mindre med krav om e-legitimation? Det är ju inte så polisen eller för den delen Tradera har så där vansinnigt svårt att klura ut vem som står bakom ett konto även om falska personuppgifter uppges.

Poängen med e-legitimation är att du med den ska verifiera att det är samma individ som skapat traderakontot och som sedan säljer med den och att det är denna persons riktiga identitet som sedan finns i vinnarmejl osv.

Skulle man införa detta skulle säkert en del av alla dessa bedrägerier försvinna men inte alla, det finns alltid individer som ägnar sig åt dessa brott ändå eller som ställer upp som målvakter åt andra som ligger bakom dessa bedrägerier.

Att spåra individerna bakom brotten sker i regel via bankkontona fast för att polisen ens ska engagera sig så krävs det i regel att åtskilliga anmäler samma individ, om en enda person gör detta så brukar i regel ingenting hända.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.