376 790 läst ·
2 168 svar
377k läst
2,2k svar
Varning för misstänkta annonser
Att det är stöldgods är nog rätt uppenbart, som du skrev, allt är småsaker som man lätt kan plocka på sig, och allt inplastat.Micke184 skrev:
Grejen är ju att han alltid skickat sakerna till sina köpare, fram tills ett rätt så specifikt datum, jag skulle gissa på att han helt
enkelt inte kan skicka saker längre, han kanske blivit offer för en "affärsuppgörelse", eller så kanske han är någonstans där farbror polisen
inte låter honom kolla sitt Tradera-konto...
Polisen och Skatteverket håller koll på Tradera och Blocket för sådant här, och i Rock-nisses fall så borde ju alla klockor ringa...
Tittar man lite på alla 3 säljarna (jc-store, juttajetta och rock-n-rolla) så finns det till och med likheter mellan sakerna dom säljer, Assa/Abus lås, festool-maskiner t.ex.
Kan vara samma person eller att dom känner varandra och åkt dit samtidigt, eller åkt på semester samtidigt
Kan vara samma person eller att dom känner varandra och åkt dit samtidigt, eller åkt på semester samtidigt
Jag har sålt via över 500 auktioner på Tradera, och varenda en har betalat i förskott och det har aldrig varit några problem.mattiasp skrev:
Sakerna jag sålt har gått för allt mellan 1:- och runt 8000:-, och har köpt kanske 50 saker och betalat för alla dessa i förskott också.
Jag skulle anta att folk går på samma sak som jag gör när jag köper saker via Tradera, de tidigare goda omdömena.
Men det fallerar ju totalt när folk får sina konton stulna.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 665 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 665 inlägg
mattiasp skrev:
Jag har flera gånger handlat saker på Blocket och har alltid erbjudit säljarn förskottsbetalning till konto framför postförskott under förutsättning att jag får ett korrekt folkbokfört namn, ett telefonnummer som är registrerat på den adressen och att dom svarar när jag direkt ringer tillbaka på det numret. På nåt korkat sätt så tycker jag ändå att det är säkrare än postförskott, dom kan mycket väl lägga en tegelsten i paketet.
En gång har jag varit tvungen att ringa till en pojk och fråga om jag skulle svänga förbi och hämta mina prylar när jag ändå skulle till Stockholm och samtidigt få tillbaka pengar för frakten, två dar senare kom paketet på posten.
Köpte en motorcykel på E-bay Tyskland som jag förskottsbetalade, använde samma metod där. Säljarn ville använda PayPal men det blev tokdyrt för honom när det var en affär på runt 30-35000kr så jag föreslog banköverföring istället. Det var dock ett par nervösa veckor innan hojen kom med posten...
Har även köpt bilmotorer och växellådor från US på liknande sätt.
Blir antagligen lurad dagligen men inte på nån nätaffär så här långt. Är kanske onödigt korkad, vad vet jag?
Nej, jag tänkte inte på postförskott, utan på Payson, internetgirot osv. Även jag har köpt och sålt saker några gånger genom att föra över pengar i förskott, men om man inte har ett namn, registrerat telefonnummer osv, så skulle jag hellre rekommendera de säkra betalningstjänsterna. Eller ännu hellre att avstå.
Nackdelen som säljare att använda Internetgirot eller liknande är att köparen får väldigt mycket makt.
T.ex. om det är en köpare som läst innehållet i annonsen dåligt och inte förstått att varan har lite repor så kanske köparen vägrar acceptera godsen så pengarna inte släpps.
T.ex. om det är en köpare som läst innehållet i annonsen dåligt och inte förstått att varan har lite repor så kanske köparen vägrar acceptera godsen så pengarna inte släpps.
Lite läsning relaterat till dom senaste dagarnas diskussioner.
https://www.flashback.org/t1625881
http://blogg.svt.se/plus/2011/08/de-fulaste-fiskarna-pa-tradera/
https://www.flashback.org/t1625881
http://blogg.svt.se/plus/2011/08/de-fulaste-fiskarna-pa-tradera/
Detta börjar ju bli riktigt spännande, måste dock säga att spanarna på Flashback inte lever upp till ryktet. Normalt sett så brukar dom hitta rätt person ganska kvickt med allt från personnummer till hundens namn.
Jag skulle nog påstå att det inte rör sig om kapade konton, precis som Traderas VD säger också.FredrikR skrev:
Det är en person/personer som skapat flera konton, och sedan använt dessa konton för att sälja saker till varandra och ge bra omdömen.
Dom verkar även ha sålt+skickat en hel del billigare saker för att få bra omdömen på sina konton.
Som jag skrev tidigare i tråden så är det lite mysko att alla konton inblandade bara är några månader gamla.
Tradera har inte en susning om vilka kontonummer jag har, den infon skickar jag i mail till dom som vinner mina auktioner, och även om personen/personerna i fråga har använt Traderas vinnarmail för att skicka ut sina kontonummer så hade det kanske varit lite "kränkande" ifall Tradera är inne och söker i folks personliga vinnarmail för att hitta bedragare.fsn skrev: