Nimajneb skrev:
Han kanske är på semester......
Ja han har kanske dragit utomlands för att ta det lugnt ett tag nu när han fixat en liten resekassa :rolleyes:

Verkar ha varit en del lyckade bluffar på sistone på tradera, jc-store och juttajetta

Bägge två hade annonser på verktyg som jag var intresserad av men jag blev tveksam med deras udda auktionstider och att de inte hade sålt liknande saker tidigare vad man kunde se.

Surt för den stackaren som köpte en TS 55 och ett Global knivställ för totalt över 7000:-.

Man får väl tippa på att antingen så har de fått kapade konton eller så har de blivit erbjudna pengar för att vara "mellanhand".

Grimjaur skrev:
Verkar ha varit en del lyckade bluffar på sistone på tradera, jc-store och juttajetta

Bägge två hade annonser på verktyg som jag var intresserad av men jag blev tveksam med deras udda auktionstider och att de inte hade sålt liknande saker tidigare vad man kunde se.

Surt för den stackaren som köpte en TS 55 och ett Global knivställ för totalt över 7000:-.

Man får väl tippa på att antingen så har de fått kapade konton eller så har de blivit erbjudna pengar för att vara "mellanhand".
Ja de där två säljarna tror jag handlar om kapade konton, de har inte sålt något sedan i april - maj för att sedan börja blåsa folk i augusti.

Säljaren Rock-N-Rolla verkar däremot ha sålt saker kontinuerligt utan uppehåll så här tror jag inte det handlar om ett kapat konto fast egentligen spelar det ingen roll, han har fått 37 negativa omdömen idag och det lär bli betydligt fler med tanke på alla auktioner han har haft ute sista tiden.

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=2742564

Grimjaur skrev:

jc-stores två sista auktioner som han fått bra omdöme på var också tidssatta till en exakt tid (0:00 respektive 01:00).

Det är definitivt något "på gång" på tradera, så man får se sig för.
Som tur är så har jag alltid upptäckt felaktigheter "i tid" på de auktioner jag varit intresserad av, som folk som bjuder upp auktioner med hjälp av flera konton t.ex.

Vad tycker ni om att alla här hör av sig till Tradera och kräver att dom lägger till inloggning med e-legitimation/bank-id, och att man sedan kan se om en person använt sig av e-legitimation när denna har skapat auktioner eller bjuder på auktioner?, det hade varit ett litet tecken på att det är en seriös säljare/köpare.

Jag kommer maila Tradera om detta imorgon, är lite för trött för att knappa ihop något inatt.

Daniel78 skrev:
jc-stores två sista auktioner som han fått bra omdöme på var också tidssatta till en exakt tid (0:00 respektive 01:00).
Jo, jag noterade det oxå. När jag har sålt saker så har det hänt att folk har satt positivt omdöme innan jag ens har hunnit skicka sakerna men att två användare i rad skulle göra så kanske är för osannolikt.

Grimjaur skrev:
Jo, jag noterade det oxå. När jag har sålt saker så har det hänt att folk har satt positivt omdöme innan jag ens har hunnit skicka sakerna men att två användare i rad skulle göra så kanske är för osannolikt.
Det är nästan 2 veckor mellan tiden då de två auktionerna avslutades och tiden de positiva omdömena lämnades.

Jag sålde en sak till en tjej en gång som skickade ett email 10 minuter efter avslutad auktion (innan jag ens hade hunnit skicka vinnarmail) och sa att hon nu hade gett mig positivt omdöme och undrade varför jag inte hade gett henne det :)

arwid skrev:
[länk]
Å stackars kvinna(?) som betalat 5200 kr för en 18 cm statyett av Pippi Långstrump...:wow:

vojma skrev:
Å stackars kvinna(?) som betalat 5200 kr för en 18 cm statyett av Pippi Långstrump...:wow:
Idioternas moder är alltid gravid...
Och tyvärr måste man ju idiotförklara varenda en på den listan. Läs feedbacken innan ni köper, annars - skyller er själva. Det är helt och hållet ert eget fel att dessa skumma typer finns och har en lönsam verksamhet på tradera/blocket/ebay.

EDIT:
Fast å andra sidan... när man tittar lite närmare på datum och klockslag så har majoriteten av de negativa betygen kommit de senaste två dagarna... Nåja, jag vidhåller att folk är alldeles för godtrogna överlag när det kommer till affärer över nätet. Gladeligen sätter man in tusentals kronor på en okänd människas konto och hoppas att det kommer nåt i gengäld. Tänk så här: Skulle du betala förskott IRL till en privatperson innan du fått varan i din hand? Knappast. Men så fort det handlar om affärer på internet blir folk dumma i huvet :)

Redigerat:
jeppeknaster skrev:
Och tyvärr måste man ju idiotförklara varenda en på den listan. Läs feedbacken innan ni köper, annars - skyller er själva. Det är helt och hållet ert eget fel att dessa skumma typer finns och har en lönsam verksamhet på tradera/blocket/ebay.

EDIT:
Fast å andra sidan... när man tittar lite närmare på datum och klockslag så har majoriteten av de negativa betygen kommit de senaste två dagarna... Nåja, jag vidhåller att folk är alldeles för godtrogna överlag när det kommer till affärer över nätet. Gladeligen sätter man in tusentals kronor på en okänd människas konto och hoppas att det kommer nåt i gengäld. Tänk så här: Skulle du betala förskott IRL till en privatperson innan du fått varan i din hand? Knappast. Men så fort det handlar om affärer på internet blir folk dumma i huvet :)
Samtidigt så gäller i allra högsta grad att satsar du inget så har du inget att vinna. Satsa inte mer än du kan förlora. Personligen har jag alltid vetskapen att det kan bvara en lurendrejare på andra sidan. Mitt senaste köp var två fantastiskt billiga jackor. Anade lite oråd, men de kom, och det var äkta vara! Hade jag inte vågat satsa lite så hade jag fått punga ut med drygt 5500:- till i butik...

jeppeknaster skrev:
Jag är en av dessa idioter :wow:

Jag är grundlig innan jag bjuder på en auktion, kollar alltid vad personen säljer dels i form av aktiva auktioner samt avslutade, likaså vilka omdömen personen fått tidigare, vilken prisnivå sakerna han sålt legat på och vad folk har skrivit i sina omdömen men likförbannat blev jag lurad.

Då han hade sålt objekt för omkring 500 kr med positivt omdöme och inom den kategori samt prisnivå av sak jag köpte så såg jag inget varningstecken på att det var en scam. Den enda miss jag gjorde var att jag inte reagerade över mängden auktioner han lagt ut, kan bero på att det främst var prylar som inte är så dyra och de flesta dök upp efter min auktion var slut. Jag, hade garanterat reagerat om han hade lagt ut mängder med saker med ett värde på 2000 - 10 000 kr / st men mycket av det som han sålde har ett värde på en bra bit under 1000 kr.

Studerar man hans historik och när han började blåsa folk så ser man att fram till den 25-27 juli skickade han sina varor, det är därefter han började blåsa folk och många som bjudit på hans auktioner vann auktioner som publicerades och slutade strax efter dessa datum.

Trist för alla drabbade, speciellt för de som betalt för riktigt dyra saker, i mitt fall handlar det inte om så stora summor som tur är.

Fluxor skrev:
Samtidigt så gäller i allra högsta grad att satsar du inget så har du inget att vinna. Satsa inte mer än du kan förlora. Personligen har jag alltid vetskapen att det kan bvara en lurendrejare på andra sidan. Mitt senaste köp var två fantastiskt billiga jackor. Anade lite oråd, men de kom, och det var äkta vara! Hade jag inte vågat satsa lite så hade jag fått punga ut med drygt 5500:- till i butik...
Det är precis min filosofi man får vara beredd på att det alltid är en risk att man blir lurad och att man aldrig ska lägga ut mer pengar än man är beredd att förlora men å andra sidan kan man göra riktiga kap vilket även jag har gjort.

Värt att notera är att man enligt Polisen inte får göra fynd för då kan det röra sig om stöldgods..

raveper skrev:
Värt att notera är att man enligt Polisen inte får göra fynd för då kan det röra sig om stöldgods..
Det är lite roligt att man ej ska få fynda lite ibland, men det känns som att jag skiter i det så länge det finns rimligt tvivel att skulle vara illegitima varor.

raveper skrev:
Kollar man varorna i detta speciella fall kan man nog misstänka att det är stöldgods. Till storleken små varor, fler av varje samt sprillans nya...

Han insåg nog att det var en omväg att stjäla->sälja->få pengar och klippte därför det mellanliggande ledet;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.