374 616 läst ·
2 168 svar
375k läst
2,2k svar
Varning för misstänkta annonser
Vad skrev du; eller snarare hur löd din motivation? "Ny säljare med massa verktyg - han måste vara en tjuv!"Jan-L skrev:
(Vill vara noga med att påpeka att jag inte är kritisk till att du anmälde bara nyfiken på vad du skrev!)
Kanske är så att Tradera/annosgranskaren hos densamme fått ögonen på sig efter DN's artiklar om försäljning av kopior av möbler?
Jag undrar om det inte var något annat som låg bakom avstängningen (om det nu var en avstängning). Kanske är det någon som tidigare har misskött sig som har reggat sig igen eller något. Tradera är nämligen kända för att inte bry sig det minsta om att man rapporterar misstänkta prylar - för så länge säljaren finns kvar och säljer så tjänar Tradera pengar.
Nej, jag måste erkänna att jag har blandat ihop annonser och inlägg............läste lite slarvigt och skrev ännu fortare.....Micke184 skrev:Vad skrev du; eller snarare hur löd din motivation? "Ny säljare med massa verktyg - han måste vara en tjuv!"
(Vill vara noga med att påpeka att jag inte är kritisk till att du anmälde bara nyfiken på vad du skrev!)
Kanske är så att Tradera/annosgranskaren hos densamme fått ögonen på sig efter DN's artiklar om försäljning av kopior av möbler?
Annonsen som jag anmälde till granskning är den med Makita-vinkelslipen, som för övrigt verkar vara såld nu(hoppas jag och en del andra hade fel, och att köparen blir nöjd med slipen då...)
KKBolag har jag inte anmält..................(hur tänkte han med namnet förresten??) jag bara klickade på länken i inlägg 435 och tänkte, "jaha, då var det ingen riktig Makitaslip i allafall........" Noterade aldrig att det inte var samma säljare.
Sorry, ber om ursäkt för min slarvighet, rätt ska vara rätt.
ja på Tradera kan man finna mycket. Noterade denna http://www.tradera.com/NY-SKIFTNYCKEL-BAHCO-OMARKT-300MM-12--auktion_99671314
Titta längst ner vid hålet. Så ser inte en bahco ut. Även att texten saknas är konstigt då denna görs i samma process som själv nycklen.
Titta längst ner vid hålet. Så ser inte en bahco ut. Även att texten saknas är konstigt då denna görs i samma process som själv nycklen.
Påståendet är nog så udda att det troligtvis är sant.hokanp skrev:
Kan mycket väl komma från en testserie i ett nytt verktyg där man ännu inte fräst ut för texten.
Titta noga på texten så ser du att den fräses inte ut utan måste finns där från första början.Nimajneb skrev:
Bara att jämföra med hans äkta bahco.
Jag kanske var lite otydlig för dom som inte känner till hur produktion fungerar.
Vertygsmakarn fräser naturligtvis ur texten i verktyget (formen). Detta är dock bland det sista man gör. Innan dessa så provkörs verktyget och det är från denna provkörning jag tror nyckeln kommer ifrån.
Vertygsmakarn fräser naturligtvis ur texten i verktyget (formen). Detta är dock bland det sista man gör. Innan dessa så provkörs verktyget och det är från denna provkörning jag tror nyckeln kommer ifrån.
Och varför skulle man inte fräsa ur detta med en gång utan betala för ytterliggare maskintid med uppspänning mm. Och varför skulle Bahco helt plötsligt gå ifrån sin form kring hålet. Visst man kan göra en ny form men tror detta är en ren kopia. Titta även på hans sidavbitare. Står made in Sweden. bahco har bara sitt namn på de som har märkning på skänklen.
Notera även hans text. Den har gått igenom tillverkningen men blivit omärkt.
Notera även hans text. Den har gått igenom tillverkningen men blivit omärkt.
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras: "sidavbitare"
Sidavbitare
Sidavbitare, även kända som diagonalavbitare, är ett typ av handverktyg som främst används för att klippa tråd och små stångmaterial. Dessa verktyg har två motsatt sittande blad som skär mot varandra på en diagonal, vilket gör dem
Läs mer
Och om det nu är en förserie, där man avser att prova kvalité mm varför är då inte förserien lika som den slutliga produkten? Testar man inte mes samma material så kan man ju aldrig säga att slutprodukten uppfyller kraven eller? Titta på bilderna å Orginalet och kopian, det skiljer såpass mycket att tillverkaren av kopian inte skall kunna bli dömd för pagiat
Nu ligger min erfarenhet mer på verktyg till plast än till metall. Men principen är i stort sätt detsamma.
Normal tid att plocka fram ett verktyg ligger på 4-8 månader och då ligger ett 10-tal varianter och delmoment i detta. Man skjuter hundratals provskott och baserat på resultaten så går verktyget tillbaka några veckor till verktygsmakaren för justeringar.
Låt oss säga att detta är en förserie (ej detsamma som 0-serie vilket är samma sak som generalrepetition) så tror jag fortfarande att det kan vara från Bahco. Däremot är den helt säkert inte av samma kvalitet, den kan vara både bättre (mao för dyr att producera) eller sämre.
Men jag tror man behöver ha både orginal som o-orginal i handen för att vara helt säker.
Normal tid att plocka fram ett verktyg ligger på 4-8 månader och då ligger ett 10-tal varianter och delmoment i detta. Man skjuter hundratals provskott och baserat på resultaten så går verktyget tillbaka några veckor till verktygsmakaren för justeringar.
Låt oss säga att detta är en förserie (ej detsamma som 0-serie vilket är samma sak som generalrepetition) så tror jag fortfarande att det kan vara från Bahco. Däremot är den helt säkert inte av samma kvalitet, den kan vara både bättre (mao för dyr att producera) eller sämre.
Men jag tror man behöver ha både orginal som o-orginal i handen för att vara helt säker.