Var och handlade lite prylar och såg att biltema hade oljebaserad lackfärg billigt som jag behövde till ett trappräcke. Orka inte åka till en annan affär så jag slog till och tänkte att man hade gjort ett fynd.

Men den går inte att måla med, den rinner som bara den och den täcker ingenting, nu ger jag upp efter två strykningar, det är bara att sätta igång med grundarbetet :mad: en gång till och köpa riktig färg.

• Gilla
Jonka666
  • Laddar…
tack för varningen, Biltema är ju annars lockande på grund av lågt pris!

...man får ofte vad man betalar för. Dock har dom även prisvärda produkter men ett av deras största problem är att man aldrig vet om man får bra eller dåliga prylar då dom byter tillverkare ofta.

• Gilla
Marboh123
  • Laddar…
Än en gång............man får vad man betalarför!! Det är samma jobb med en billig som dyr färg. Skillnanden är att med en billig färg så får man göra jobbet flera gånger.
Anders

Buy quality - cry once...

Har själv gjort samma misstag. Målade dock på plan yta så ev rinnighet upplevde jag inte men efter 4 dygn hade färgen inte torkat. Slutade med avtorkning, slipning och ny målning med "märkesfärg".

alldeless för mycket erfarenhet av deras low quality. Buy quality - cry once

Det är som Patrik skrev, man vet aldrig.
Jag köpte vit väggfärg på Biltema för att "mätta" den gamla tapeten som skulle målas utan bearbetning (nått påhitt gumman hade sett Timell göra) innan den tiktiga färgen skulle på, till min förvåning såg det hyffsat ut efter en strykning, så jag stök en gång till och så är det. Ja färgen alltså, det där design historian retar jag gumman än för.
Köpte även en sprayfärg på Biltema, Ja om jag hade sprutat på mig själv hade jag nog inte blivit ommålad, vilken soppa.

Märkligt, jag köpte svart lackfärg på Biltema i fjol och målade ett trappräcke i järn som jag först hade grundat med Biltemas rostskyddsfärg. Inga som helst problem att måla med och ser efter ett år fortfarande ut som nytt!

Jag måste erkänna att Biltemas lackfärg, vit, var det värsta jag målat med. Tunnt och slabbigt. När färgen torkat något fanns det endast fragment kvar av vitt pigment. Utkastade pengar och dubbelt jobb. Nu blir det aldrig mer Feltema.

• Gilla
skoog84
  • Laddar…
Varning också för Biltemas reklamationspolicy...

Jag köpte en duvgrå vacker färg för att måla kaninburar med. På locket satt en liten färgdutt som hade den färg jag ville ha. Öppnade burken och färgen var grön, riktigt grön. Rörde om ordentligt men det var fortfarande mörkgrönt. Målade en provbit som fick torka. Gissa vilken färg den fick: mörkgrön! Jag tog mitt kvitto och gick tillbaka. Detta var dagen efter köpet.

-Jag köpte den här färgen igår men den är inte alls grå utan grön.
-Jaha, du har väl inte rört om förstås.
-Jodå, det har jag. Jag provmålade till och med en bit och den var grön även sedan den torkat.
-Jaha. Ja lämna tillbaka den kan du inte göra för den är ju använd.

En kvart senare hade vi inte kommit någon vart.

Jag vet min rätt och brukar inte ge mig men den här gången fick jag gå hem utan både färg och pengar. Det var som att prata med en vägg... Så jag undviker Biltema så långt det bara går.

Jag berättar den här historien ibland och de flesta man pratar med har liknande historier från nämnda företag. Tråkigt.

Man kan vända på färgburken innan man går, efter att ha tagit bort locket, så de får se att den verkligen är grön :-)

Du lär ju inte gå dit fler gånger i alla fall.

Äh, att jag inte kom på det då! Nejmen ojdå, jag tappade visst...

Har tyvärr samma erfarenhet, har köpt samma skitfärg. Riktigt vattning, och hade svårt att torka. Har även gjort misstaget att köpt vit bättringsfärg till bil på sprayburk. Trotts ihärdigt skakande på burken av både mig och svärfar i minst 30-40 minuter så såg resultatet ut som managrynsgröt.

Hejsan!

Dom flesta billiga färger som ex biltema,rusta o säkert fler görs av spillet som blir kvar efter färgen till dom stora företagen.
Detta har jag hört av en som säljer färg,då kan den ju bli vattning o dålig på att täcka,kanske är mindre än hälften av riktig färg i,resten är väll lösningsmedel eller nått som dom tvättar sina tankar med.

Detta gäller kanske inte alla men jag vet ett par!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.