45 766 läst · 125 svar
46k läst
125 svar
Varning för det vidriga företaget "Saveenergy"!
Hej! Jag måste bara varna övriga husägare för detta bluffbolag som benämner sig själva Saveenergy! Ett mindre seriöst företag går nog inte att hitta ute på marknaden. Det här kommer jag ta vidare till konsumentverket.
Det här är min berättelse:
Jag skickade ut offertförfrågan till div företag för att byta vår luft-luftvärmepump som sett bättre dagar.
Fick kontakt med deras försäljare Hans från bolaget Saveenergy, verkade trevlig och seriös i telefon, som skickade lite olika offerts. Jag jämförde deras priser med andra bolag för dem pumparna jag var intresserad av, och då priserna var inom samma rang samt att detta bolag kunde komma rätt snabbt så valde jag att gå vidare med dem.
För det första - så fick jag ingen info om att pumpen skulle skickas direkt till mig via postnord - lite drygt då postnord inte lät mig välja en tid och dag för att ta emot paketet, men det löste sig till slut. Fine, inget stort bekymmer liksom.
Av deras kundservice fick jag ett random datum och tid som de skulle komma förbi för själva installationen. Då jag arbetar som läkare inom en jourtung specialitet, och inte kunde ta ledigt eller såklart inte ville ”sjukskriva” mig för att få pumpen utbytt, påpekade jag detta till deras kundservice i mejl - jag gav dem istället olika förslag på datum och tider som skulle kunna passa mig bättre och se om dem kunde just dessa föreslagna dagar.
Vi kommer överens om ett datum och tid ett par veckor framför som passade. Den dagen närmar sig, och kvällen innan smsar deras tekniker mig att han är sjuk och inte kan komma. Förståeligt.
Kundservice ger mig en ny random tid veckan därpå, då jag självklart jobbar. Försöker ringa kundservice för att boka om (avbokar man inte minst 48h innan får man en faktura). Kommer aldrig fram till kundtjänst. Skickar ett irriterat mejl och föreslår nya tider.
Dem hör av sig ett par dagar därpå med en av tiderna som jag föreslog. Den dagen och tiden närmar sig, kundservice avbokar från ingenstans och ger mig åter en ny tid och dag SOM INTE PASSAR. Nu börjar jag bli riktigt irriterad, särskilt då jag försöker nå dem via telefon men aldrig kopplas fram.
Bestämmer mig för att ge dem en sista chans, vi hittar ett datum då jag är ledig och jag väntar, med tålamod.
Den dagen kommer, och så här är det: Du får ett sms om att hantverkaren kommer mellan 08-12 för att påbörja arbetet, mer än så vet du inte. Klockan hinner bli 12 utan att någon har dykt upp. Ingen som ringt, smsat eller knackat på öht. Kontaktar deras kundservice, som såklart inte svarar.
Ett par dagar därpå kommer en faktura på 800 kronor då dem påstår att jag inte varit hemma när dem knackade på, vilket är en vidrig lögn. Det roliga är att jag också har en kamera utanför huvudentrén och så fort något rör sig så får jag en notis samt så filmar kameran. Ingen har vistats där mellan 08-12.
Så här har ni det. Akta er för detta äckliga företag. Kommer definitivt inte betala fakturan och anmäla dem på alla möjliga sett som det går, för att inte fler husägare ska bli lurade på det här sättet.
Det här är min berättelse:
Jag skickade ut offertförfrågan till div företag för att byta vår luft-luftvärmepump som sett bättre dagar.
Fick kontakt med deras försäljare Hans från bolaget Saveenergy, verkade trevlig och seriös i telefon, som skickade lite olika offerts. Jag jämförde deras priser med andra bolag för dem pumparna jag var intresserad av, och då priserna var inom samma rang samt att detta bolag kunde komma rätt snabbt så valde jag att gå vidare med dem.
För det första - så fick jag ingen info om att pumpen skulle skickas direkt till mig via postnord - lite drygt då postnord inte lät mig välja en tid och dag för att ta emot paketet, men det löste sig till slut. Fine, inget stort bekymmer liksom.
Av deras kundservice fick jag ett random datum och tid som de skulle komma förbi för själva installationen. Då jag arbetar som läkare inom en jourtung specialitet, och inte kunde ta ledigt eller såklart inte ville ”sjukskriva” mig för att få pumpen utbytt, påpekade jag detta till deras kundservice i mejl - jag gav dem istället olika förslag på datum och tider som skulle kunna passa mig bättre och se om dem kunde just dessa föreslagna dagar.
Vi kommer överens om ett datum och tid ett par veckor framför som passade. Den dagen närmar sig, och kvällen innan smsar deras tekniker mig att han är sjuk och inte kan komma. Förståeligt.
Kundservice ger mig en ny random tid veckan därpå, då jag självklart jobbar. Försöker ringa kundservice för att boka om (avbokar man inte minst 48h innan får man en faktura). Kommer aldrig fram till kundtjänst. Skickar ett irriterat mejl och föreslår nya tider.
Dem hör av sig ett par dagar därpå med en av tiderna som jag föreslog. Den dagen och tiden närmar sig, kundservice avbokar från ingenstans och ger mig åter en ny tid och dag SOM INTE PASSAR. Nu börjar jag bli riktigt irriterad, särskilt då jag försöker nå dem via telefon men aldrig kopplas fram.
Bestämmer mig för att ge dem en sista chans, vi hittar ett datum då jag är ledig och jag väntar, med tålamod.
Den dagen kommer, och så här är det: Du får ett sms om att hantverkaren kommer mellan 08-12 för att påbörja arbetet, mer än så vet du inte. Klockan hinner bli 12 utan att någon har dykt upp. Ingen som ringt, smsat eller knackat på öht. Kontaktar deras kundservice, som såklart inte svarar.
Ett par dagar därpå kommer en faktura på 800 kronor då dem påstår att jag inte varit hemma när dem knackade på, vilket är en vidrig lögn. Det roliga är att jag också har en kamera utanför huvudentrén och så fort något rör sig så får jag en notis samt så filmar kameran. Ingen har vistats där mellan 08-12.
Så här har ni det. Akta er för detta äckliga företag. Kommer definitivt inte betala fakturan och anmäla dem på alla möjliga sett som det går, för att inte fler husägare ska bli lurade på det här sättet.
Redigerat:
Har någon övriga tips på hur jag kan bestrida företaget och fakturan?
Vem kommer ens på tanken att sjukskriva sig för att byta värmepump?
Kryssa över fakturan och skriv bestrides och motivering. Ta kopia. Skicka tillbaka.
Var försiktig med varifrån du handlar! Väljer man fel inköpsställe gäller t.ex. inte generalagentens garanti för köpet. Så skriver en generalagent:
"Var noga med var du handlar! Försäljningar gjorda av följande företag omfattas ej av Mitsubishi Electric Sveriges garantier: Gränsbygdens köpcentrum AB, Zave Sweden AB, Värmepumpsshopen.se, Nortech, Technorth, Tretti.se, Byggmax, Whiteaway.se, Importhuset, Esvelt Service AB, Sanovale, Handelszon.se, Ventilationsfixarna"
Var försiktig med varifrån du handlar! Väljer man fel inköpsställe gäller t.ex. inte generalagentens garanti för köpet. Så skriver en generalagent:
"Var noga med var du handlar! Försäljningar gjorda av följande företag omfattas ej av Mitsubishi Electric Sveriges garantier: Gränsbygdens köpcentrum AB, Zave Sweden AB, Värmepumpsshopen.se, Nortech, Technorth, Tretti.se, Byggmax, Whiteaway.se, Importhuset, Esvelt Service AB, Sanovale, Handelszon.se, Ventilationsfixarna"
Det bästa är nog att hitta en lokal återförsäljare och kylfirma som först kan komma hem om titta vilken modell som skulle kunna passa och sedan kan ge en komplett offert med all installation som behövs. Ska man köpa via nätet får man vara väldigt försiktig. En som verkar bra är Treza enligt alla omdömen men jag har inte köpt därifrån själv och de jobbar bara i vissa delar av landet. https://www.treza.se/webshop/all/mitsubishi-hero-2-0-ln35-luftvarmepump/
Tack för svar Josth. Jo jag får göra så men det är lite drygt bara att dem direkt skickade pumpen till min adress, nu ligger den i källaren och så måste jag väl säkert skicka tillbaka den på något sätt...J Josth skrev:Det bästa är nog att hitta en lokal återförsäljare och kylfirma som först kan komma hem om titta vilken modell som skulle kunna passa och sedan kan ge en komplett offert med all installation som behövs. Ska man köpa via nätet får man vara väldigt försiktig. En som verkar bra är Treza enligt alla omdömen men jag har inte köpt därifrån själv och de jobbar bara i vissa delar av landet. [länk]
Skicka tillbaka fakturan och skriv "Bestrides".ELantagonism skrev:
Ta tillvara på ev filminspelning, och förstås mail/skriv ned de kontakter du haft med firman (om det skulle bli en tvist).
Men samtidigt måste du ju försöka få tag i firman för en installation, och försök få tag i någon "över kundtjänst" då detta nu ju har strulat till sig på en större nivå. Kanske så mkt som att en av deras servicetekniker har ljugit om att ha varit där, alt. fick fel adress ?
Jag har lite svårt att lita på det här företaget nu, om de är så här pass oseriösa innan installation, vill jag inte ha något med dem att göra om pumpen installeras och krånglar….klaskarlsson skrev:Skicka tillbaka fakturan och skriv "Bestrides".
Ta tillvara på ev filminspelning, och förstås mail/skriv ned de kontakter du haft med firman (om det skulle bli en tvist).
Men samtidigt måste du ju försöka få tag i firman för en installation, och försök få tag i någon "över kundtjänst" då detta nu ju har strulat till sig på en större nivå. Kanske så mkt som att en av deras servicetekniker har ljugit om att ha varit där, alt. fick fel adress ?
Det brukar finnas gott om mindre företag som håller på med detta. Även på mycket små orter. Förutom vanliga rörmokare, så är det några som är inriktade på på typ "el & kyla", sen finns det allmänna "värmeexperter", samt de som är helt inriktade på värmpumpar. Generellt sett verkar många vara dåliga på att marknadsföra sig.
Men sätt dig leta efter små lokala företag istället. Den här typen av "stora" företag som arbetar över hela Sverige, men som ändå ingen hört talas om, ska man passa sig för. Det gäller många byggrelaterade saker, och inte bara värmesystem.
Men sätt dig leta efter små lokala företag istället. Den här typen av "stora" företag som arbetar över hela Sverige, men som ändå ingen hört talas om, ska man passa sig för. Det gäller många byggrelaterade saker, och inte bara värmesystem.
Har du pumpen så kanske du kan anlita någon annan för att installera den ?ELantagonism skrev:
Håller med om att det är en varningssignal med en dålig kundtjänst , som du säger är det ju inte kul om ngt går fel och man skall försöka få dit dom för en felsökning osv senare :/
Sen kan jag väl utifrån det du skrivit, inte tycka annat än att dålig kommunikation, är det som dom hitills gjort sig skyldiga till ? Drar dom tillbaka fakturan: om du bestrider eller får tag på dom, så är det väl egentligen inte ngt mer än så ?
Ni har väl, som jag förstått det, inte hittat ngt datum som passar för installationen ännu ?
Men som sagt; Det är en parameter att ta med i beräkningen att firman har dålig kommunikation, huruvida du kan säga upp avtalet med dom pga det vet jag inte, det borde en konsumentrådgivare kunna hjälpa dig med.
Jo de skulle dykt upp igår mellan 08-12 men uteblev helt enkelt.klaskarlsson skrev:Har du pumpen så kanske du kan anlita någon annan för att installera den ?
Håller med om att det är en varningssignal med en dålig kundtjänst , som du säger är det ju inte kul om ngt går fel och man skall försöka få dit dom för en felsökning osv senare :/
Sen kan jag väl utifrån det du skrivit, inte tycka annat än att dålig kommunikation, är det som dom hitills gjort sig skyldiga till ? Drar dom tillbaka fakturan: om du bestrider eller får tag på dom, så är det väl egentligen inte ngt mer än så ?
Ni har väl, som jag förstått det, inte hittat ngt datum som passar för installationen ännu ?
Men som sagt; Det är en parameter att ta med i beräkningen att firman har dålig kommunikation, huruvida du kan säga upp avtalet med dom pga det vet jag inte, det borde en konsumentrådgivare kunna hjälpa dig med.