Byggahus.se
E
Skrivet av: Cozmoz

Vad är detta för system? Verkar helt otroligt!!! Vi har precis slutförhandlat om en tomt då vi ska bygga och gick nu i slutet av veckan till 3 banker för att konkurrensutsätta vår vanliga bank. Parallellt har bytt bostadsort och skaffat nya kundkort i butikerna här, bytt 4 mobilabonnemang osv som alla genererat att kreditupplysningar tagits. Idagsläget är vi helt lånefria då vi sålt hus men ännu inte köpt men det här sjuka systemet verkar ju ändå påverka oss trots att vi är solida. Man önskar nu bara att det kan sitta en skarp banktjänsteman på andra sidan som har förmåga att själv tänka utan att blint lita på vad it-stödet säger för här blir det ju uppenbarligen helt galet.
 
E
Skrivet av: AndersH

En sak till, det är inte ovanligt att man tror att UC är någon form av myndighet, UC är ett privat företag som ägs i huvudsak av Swedbank, Nordea, SEB & Handelsbanken. Det finns ett flertal konkurrerande företag, Soliditet, BusinessCheck, Syna, CreditSafe etc.

Och ja, jag är anställd på UC, så min info bör vara hyfsat korrekt (om ni tror mig).

Jag själv brukar kolla runt ungefär vartannat år för att hitta bättre lånevillkor eller för att pressa min nuvarande bank. Eftersom jag är hyfsat säker på att bankerna gärna vill ha in kunder som kan betala av sina lån så vore det puckat av dem att låta något som antalet frågor påverka ett kreditbeslut i någon utsträckning eftersom det är ett normalt beteende idag.
 
E
Skrivet av: Kreditvärdig

Finns inget som kräver att bankerna gör en keditprövning så fort man börjar diskutera med banken. När banken tar fram en offert får man lämna uppgifter om lön, lån etc och om inte de i ett senare skede visar sig att stämma så kan ju inte banken tvingas att stå för sin offert (iom att den är framtagen på ogiltiga förutsättningar). Således kan kredivärderingen göras just innan man skriver på papperna.

När jag och min sambo förhandlade lånen var det faktiskt flera av bankerna som själva tog upp att de inte skulle göra en kreditupplysning, av just de skäl som nämns i artikeln. Därefter var det enkelt att framföra det kravet till övriga banker så jag tror att det gjodes sammantaget 1 ny kreditupplysning på oss trots att vi förhandlade med åtminstone 6 banker.

Nu tillhör iofs vi den gruppen kunder som bankerna slåss om (stora lån, höga löner och säkra jobb) men jag ser inget som hindrar att man tar upp detta som ett krav innan man påbörjar förhandlingen.
 
E
Skrivet av: Erik

Vi gick till 7 olika banker när vi ansökte om nya bolån efter vi köpt nytt, dessutom har vi ca 100000 i outnyttjad kredit. Vi fick utan problem låna pengar till vår nya lägenhet och dessutom förhandlade vi ner räntan rejält. Jag tror den där Jonas hade andra förutsättningar som gjorde att han blev nekad.
 
E
Skrivet av: brazze

Då får man sluta handla på nätet om det ska vara på det här viset,bara att köpa en vattendamsugare så tar dom en upplysning, INTE BRA FÖR FRAMTIDEN
 
E
Skrivet av: Laban

Har också Handelsbanken - dom brydde sig inte alls om de förfrågningar som gjorts vid mina förhandlingskontakter med andra banker.
 
E
Skrivet av: Thomas

Detta påstående hör man ofta, men jag har då inte märkt av detta och jag har haft många kreditupplysningar när jag förhandlat med banker. Att banker skulle dra öronen åt sig om man förhandlar med fler är också rent nonsens skulle jag vilja påstå. Bankerna vill ha så många kunder som möjligt, dom släpper inte dig bara för att du också frågat en annan bank. Tvärtom så är det ett argument att sänka räntan. Jag prutade ner en årsavgift från 600 till 200:- så sent som i onsdags, detta då dom inte informerat om ett villkor och extra avgift förrän avtalet låg framför mig, och jag påpekade att det var ett mycket dåligt villkor jämfört med andra villkor på marknaden.

Det skulle vara intressant att få höra från de som varnar för detta, var gränsen går, hur många kreditupplysningar behövs inom vilken period innan banken reagerar?

Att man har många kreditupplysningar kan ju dock vara en enkel ursäkt för banken att neka en kund som man inte tycker har tillräckligt bra ekonomi för det lånet som söks.
 
E
Skrivet av: Karin

Stämmer inte, Nordea sa till oss när vi förhandlade med dem, att de sett att vi fått en kreditfråga även från annan bank. De tipsade oss att vi bör se till att inga fler frågor skickades eftersom det skulle bli svårare för oss att få bolån då. Så vi lyssnade på dem. Så lättlurad är man!!!
 
E
Skrivet av: Business as Usual

Min första tanke när jag såg den här listan med kommentarer var exakt det som AndersH skrev. Varför skulle bankerna säga nej till business? Speciellt på ickerelevanta grunder som en UC-upplysning...? Talar man om att många UC-upplysningar har en korrelation till dålig kreditförmåga - är det ju en generell slutsats och har ingen bäring på den enskilda låntagaren med tillräcklig god ekonomi för ett lån....

Jag - liksom Borg - kan dock hålla med om att bankerna kanske är försiktiga i överkant - men efter smäller och erfarenheterna 2008. I grunden måste det väl vara så att de är öppna för business..?
 
E
Skrivet av: Mattias

Jag fattar inte varför några skriver att man måste sluta handla på nätet? Använd paypal eller betala med ditt kort. Är du osäker på om nätbutiken är säker, goggla. Kan du inte hitta tillförlitlig information om butiken, avstå. Bara här på byggahus finns otroligt mycket bra information om var man kan handla, både i Sverige och utomlands. Jag har faktiskt aldrig misslyckats med att hitta den vara jag söker till "rätt" pris på en nätbutik där det känns säkert.
 
E
Skrivet av: Mattias

Glömde en sak, har du inte råd att köpa kontakt direkt, avstå i 99 fall av 100. Annars kommer du inte få ett lån av banken den dag du behöver. För då har du skaffat dig ett betende som förmodligen gör att du fastnar i bland annat UC kontrollen.
 
E
Skrivet av: inom branschen

Antalet kreditupplysningar är endast en liten del i den kalkyl som bankerna använder när de bedömer om du är kreditvärdig eller inte.
Däremot så är det ett enkelt skäl för dem att skylla på.
Att man skulle ha tre-fyra förfrågningar hos UC och bli nekad att köpa hus eller anses som att man itne är kreditvärdig, det är rent nonens!!
Det måste finnas mer bakom detta. Mest troligt är det ett vanligt beteende att folk köper sånt man inte har råd till egentligen. Dvs man köper nu och betalar sen. Oavsett om det handlar om möbler, bilreservdelar eller förlovningsring så är det dessa faktorer som sabbar din ekonomi.
Det görs alltid en kreditupplysning vid alla avbetalningar samt att du anses inte som att du har en stabil ekonomi när man måste använda krediter och avbetalningar hela tiden.
Nej var smart, ha ett sparande på kontot för att slippa dessa "j****a" skitkrediter.
 
E
Skrivet av: Christer Olsson

Som det är nu så strider nog UC lagring av uppgifter mot PUL eftersom man inte har rätt att lagra uppgifter för händelser som aldrig skett, dvs har man inte beviljats ett lån så skall inte kreditförfrågan heller lagras.

Det behövs ny lagstiftning här där enbart beviljade lån registreras medan förfrågningar inte får registreras.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
E
Skrivet av: inom branschen

Jag tycker det är helt rätt att lagra antalet förfrågningar. Det tyder ju på dels ett beteende hos personen ifråga. Har man konstant 4 förfrågningar i månaden under ett helt år så är det ganska troligt att man inte har en särskilt stabil ekonomi. Oavsett om man tjänar en miljon om året eller etthundra tusen.
Sen ser bankerna faktiskt också vilka lån man har tagit eller inte i det så kallade kreditengagemanget.
 
E
Skrivet av: Karin

Eller att man är en jävel på att förhandla med olika aktörer???
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.