1 049 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Varmvattenbredare även för vattenburen golvvärme, söker råd
Sida 1 av 2
Hej
Jag har lagt ut vattenburen golvvärmmeslingor 16mm på en yta av 50 kvm.
1 person hushåll i zon 1 i ystad.
Vill kunna tappa upp badkar ibland på 120 liter.
Vill gärna inte ha något annat värmesystem än för golvvärme samt för värma upp vatten.
Vad är det jag behöver då?
Varmvattensberedare, hur stor? vilken är mest energi effektiv?
Hur gör jag med golvvärmeslingorna, och pump till detta?
Jag fick med en minishunt i paketet jag köpte för slingorna.
Men det behöver cirkulera.
Finns det färdiga varmvattenbredare som är anpassade med pump för slingor? Hur har andra gjort?
Vilken är den mest energieffektiva 100- 200 liters varmvattenbredaren på markanden?
Jag har lagt ut vattenburen golvvärmmeslingor 16mm på en yta av 50 kvm.
1 person hushåll i zon 1 i ystad.
Vill kunna tappa upp badkar ibland på 120 liter.
Vill gärna inte ha något annat värmesystem än för golvvärme samt för värma upp vatten.
Vad är det jag behöver då?
Varmvattensberedare, hur stor? vilken är mest energi effektiv?
Hur gör jag med golvvärmeslingorna, och pump till detta?
Jag fick med en minishunt i paketet jag köpte för slingorna.
Men det behöver cirkulera.
Finns det färdiga varmvattenbredare som är anpassade med pump för slingor? Hur har andra gjort?
Vilken är den mest energieffektiva 100- 200 liters varmvattenbredaren på markanden?
För golvvärmen så behöver du en minielpanna, tex,
https://varmebaronen.se/produkter/single/p-27/minipanna-mp-4-mp-6
Badkar tar ca 160 liter vatten, alltså minst en 80 liters VVB om du håller 80⁰ I VVBn.
https://varmebaronen.se/produkter/single/p-27/minipanna-mp-4-mp-6
Badkar tar ca 160 liter vatten, alltså minst en 80 liters VVB om du håller 80⁰ I VVBn.
Det mest energieffektiva sättet att värma vatten för ditt behov är värmepump, kanske med inbyggd varmvattenberedare.Penten skrev:
Eftersom du bor i elområde 4 kommer en elpanna att bli dyr i drift på vintern (när den behövs) och strömmen är svindyr.
Men, en sådan är betydligt dyrare i inköp...
En värmepump är cirka 25.000 kr luft luft. Men den funkar väl inte till golvvärmen?D Dilato skrev:
Elpanna under 10.000 krPenten skrev:
Varmvattenberedare 80L under 2000 kr
Sedan är det bara att gå uppåt i pris..😎
Går det även att programera att efter viss förbrukning så ska den inte arbeta? Så får jag elda i kamin istället. Men går väl även med wifi och nätpriserna.?J jonaserik skrev:
Det med förbrukning kan jag inte svara på. Vet inte om det finns mätare för det. Då blir det nog mer avancerat ooch kostsamt. Annars att något styr en kontaktor som bryter bort den helt. Den som länkades till verkar inte ha en utegivare, utan mer bara en konstant temp ut.Penten skrev: