10 021 läst ·
28 svar
10k läst
28 svar
Varmvattenberedare 300 liter med värmepumpsfunktion
Sida 1 av 2
Vi står i begrepp att byta ut vår gamla 200-liters varmvattenberedare till någonting modernare eftersom den knappast kommer att räcka till i vår familj med tre barn.
Funderingarna går mot en värmepumpsmodell och jag har tittat på följande:
MetroTherm MetroAir Aqua
Indol 300A+
Daikin EKHHP300A2V3
Nibe F110
är det någon som har någon erfarenhet av dessa eller har andra förslag?
Funderingarna går mot en värmepumpsmodell och jag har tittat på följande:
MetroTherm MetroAir Aqua
Indol 300A+
Daikin EKHHP300A2V3
Nibe F110
är det någon som har någon erfarenhet av dessa eller har andra förslag?
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Att ha frånluft på flera ställen i huset gör att det inte finns någon luft för VP att använda, normal installation för en sådan VP är ett komplett vent-system med vent-trummor för frånluft och tilluft, du kan inte ha den som en enhet i huset, du blir det kallt. Kanske en VVB på 300L och termostaten på 80C räcker nog bra, naturligtvis är det beroende på hur länge en person duschar. Har man döttrar i tonåren så går det myyycket VV då en dusch ska vara ca 30 minuter med vattnet strömmande . Inget ovanligt att en dusch är lång, det är frågan om hur den använts, ta nu inte detta som någon pekpinne, men det är till 100% hur länge som vattnet står och rinner som avgör mängden VV som finns. Hade själv en grabb som klev in i duschen i 1/2 timma och vattnet på hela tiden, 300L VVB räckte inte
Det bästa är, som sagt var, att leda all frånluft till beredaren. Stänger du bara av fläktarna i de andra rummen så blir det inte så bra ventilation där...
Men du får väl prova. Mängden luft den behöver beror på hur mycket varmvatten man förbrukar, så det kanske fungerar bra större delen av tiden.
Men du får väl prova. Mängden luft den behöver beror på hur mycket varmvatten man förbrukar, så det kanske fungerar bra större delen av tiden.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vet du vad en värmepump är? Jag anar på dina frågor att du inte riktigt vad vad du frågar om.