Hej,
Jag bor i ett 1,5 plans hus och har för närvarande en varmvattenberedare Nibe . Jag märker att det tar lång tid för vattnet att bli varmt på plan 2. Finns det några specifika inställningar som kan påverka detta?

• Nibe varmvattenberedare installerad under plan, kopplingar och rör synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du menar att man måste spola länge innan det kommer varmt vatten ur kranen?

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Nej! Finns inga inställningar. Ju längre å grövre ledningar man har ju längre behöver man spola innan varmvattnet kommer till kran

• Gilla
bullred
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Du menar att man måste spola länge innan det kommer varmt vatten ur kranen?
Ja precis! Ma får spola länge .

Kan också vara fel blandare eller fel på blandaren.

Alltså när du vrider vredet på t ex handfatet på max värme, så blandas det trots detta in för mycket varmvatten.

Har för mig att vissa blandare gick att ställa in, så att t ex barn inte skulle skålla sig. Det satt ett typ ändläge i själva armaturen/kranen.

Kan vara en anledning till din olägenhet.

Googla tillverkare på armaturen, kolla bruksanvisning, eller köp en ny.

- Någon gång har jag sett justerbara strypningar på både kall- o varmvattenledningar under handfatet.

• Gilla
bullred
  • Laddar…
Tydligen finns det injusteringar på de flesta armaturer att göra.

• Gilla
bullred
  • Laddar…
Klart du ska ha varmvatten😉

• Gilla
bullred
  • Laddar…
Kan tillägga att både kranen i toaletten och duschkranen har problem med att det tar lite längre tid till man får varmvattnen. Och oftast om man inte användt kranen på några timmar .

B bullred skrev:
Hej,
Jag bor i ett 1,5 plans hus och har för närvarande en varmvattenberedare Nibe . Jag märker att det tar lång tid för vattnet att bli varmt på plan 2. Finns det några specifika inställningar som kan påverka detta?
Tämligen normalt att det är så.

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Flödet är klent inställt.

• Gilla
bullred
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Flödet är klent inställt.
Vad innebär det?

På minst en av blandarna jag har går det att ställa in max flöde inne i själva vredet..
Länge sen jag ställde in max.

B bullred skrev:
Ja precis! Ma får spola länge .
Som sagt, kolla om det sitter strypningar.
Men annars är det ganska normalt, lång ledning = större tryckfall/lågt flöde samt mer massa att värma upp.

Totte_S
Sitter flödesbegrönsare i blandaren.

Vet inte riktigt hur man tänkte när mitt hus byggdes.
Varmvattenberedare och dusch i ena änden av huset. Toaletter och tidigare badkar i andra änden. Värmer isoleringen i golvet.

Planen för framtiden är att montera en mindre separat varmvattenberedare i den ena toalettens skåp, som får försörja båda toaletterna.
Bara kallvatten dit, draget i krypgrunden. Blir aldrig kallare där än 7 grader.
Nu ligger prisolrören i trossbotten.
40 år gamla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.