Byggahus.se
Ska bygga till huset rätt rejält med 110 kvm på en krypgrund (ca 55 kvm) som jag tänker utföra som en varmgrund. I grunden (som är avdelad av en hjärtvägg - men med förbindelse mellan de 2 "rummen") kommer jag placera två vattenburna fläktkonvektorer som får värma hela nedervåningen.

I det befintliga huset (också på ca 110 kvm) finns ett antal vattenburna radiatorer. Huset eldas med ved samt solfångare mot 5 kbm acc med bivalent shunt som plockar ut värmen på två nivåer till de befintliga radiatorerna.

Nu till frågan hur jag vettigast kopplar in fläktkonvektorerna.
Alt 1. Koppla de direkt mot tankens övre nivå. Detta ger en billig installation och en hög stigartemp.
Alt 2. Installera ytterligare en bivalent shunt med shuntstyrning för att spara skiktningen i tanken och kunna använda även ljummet vatten från tanken för att värma huset. Detta är naturligtvis en dyrare installation.

Cirkpump behöver jag i båda fallen - det som tillkommer är shunten, styrningen samt lite extra rördragning.

Läser ofta om att fläktkonvektorer passar till lågtemp system. Med en extra shunt kan jag skapa mig ett "lågtempsystem" till fläktkonvektorerna och på så vis få värmen i tanken att räcka längre.

Någon som har lite input/funderingar eller råd kring detta.
 
Hur varmt ska du ha i grunden?

Det kan ju räcka att du kopplar in dem direkt på returen från huset, när det är som kallast har du väl ung 30-35 grader på returen?
 
Vilken temperatur som du behöver till fläktkonvektorerna beror ju på hur du dimensionerat dem? Börja där så ger sig resten enkelt.

Eller också omvänt, om du nu vill köra på ditt alt2. för att spara på skiktningen så är det ju det som är styrande och du kan då ha mindre fläktkonvektorer.

Tänk på att dimensionera konvektorerna så du max behöver köra på 50% fläkthastighet för att hålla en rimlig ljudnivå.
 
ichgary: Det var min första tanke att bara leda ner returen och ställa ett par vanliga element i grunden för att höja temperaturen några grader, men det har nu utvecklats till att helt skippa elementen i utbyggnadens nedervåning och som sagt köra fläktkonvektorer i grunden dvs ca 20-22 grader. Då känns det lite riskabelt att bara köra på returen. Det jag skulle vilja ha är en shunt som shuntar i första hand returen, sedan tankmitt och sist tanktopp. Finns det? Är det ESBE's 5-vägs Shunt 5MG?

Mexitegel: Dimensionering överlåter jag till röris, men detta är lite utöver "standardinkoppling" och därför vill jag gärna höra era åsikter innan jag sätter röris i arbete. Jag tar gärna till större konvektorer för att dels kunna köra fläkten på lägre vartal, dels för att kunna köra med lägre stigartemp. När det är som kallast är som ichgary säger returen ca 30-35 grader och skulle man kunna få ner den några grader till skulle ju värmen i tanken räcka längre.

Kan någon tipsa om vettiga fabrikat med tysta fläktar och bra kvalitet? Har kollat lite på EnergySave FCW 12.1 som ger 2600 W vid lägsta fläkthastighet och 45 grader in. Verkar även ligga rimligt i pris.
 
Har nu fått lite info från röris. Effektbehovet bedöms vara 7 kW och har då blivit rekommenderad denna: http://www.frico.se/SWS02-Fan-Heater_4974sv-SE.aspx Dock är grunden avdelad av en bastant hjärtvägg så jag kommer att behöva två. Det ger ju en hög effekt och möjlighet att köra både lägre stigartemp samt varvtal på fläkten. Vad säger ni?
 
Jag tänkte nog lite snett tidigare, det torde ju inte vara någon fara att köra fläktarna på högfart eftersom du knappast lär höra fläktljudet från grunden?

FRICO är bra grejjor, och det är ju minsta modellen som du fått förslag på så du borde helt klart kunna köra dem på lägre varvtal Kör på dem! :)
 
Mexitegel: Jag kommer ju inte ha någon isolering i bjälklaget som stoppar ev ljud utan bara spånskiva + stegljudsmatta + parkett. SWS 02 avger 50 dB vid fullt varvtal och 25 vid lägsta. Har egentligen ingen uppfattning om hur mycket de låter, men det borde ju dämpa lite om man har dem nere i grunden.

Blir nog 2 st SWS 02, en fyrvägsshunt och naturligtvis en cirkpump för uppvärmning av grunden. Är även inne på att göra ett "torkskåp" för vattenburen värme (då jag har i princip gratis vattenburen värme) med en gammal sektionsradiator och en fläkt eller en mindre fläktkonvektor. Vet bara inte hur jag ska få ihop det med matningen till detta.

Torkskåpet vill jag kunna använda hela året, dvs även på sommaren när jag inte värmer grunden nämnvärt. På vintern borde torkskåpet kunna gå på samma matning som till fläktkonvektorerna, iofs med risk för låg framledningstemperatur. Men på sommaren vet jag inte hur man ska lösa det, egentligen skulle man behöva en helt egen krets med cirkpump, shunt och shuntstyrning, men då börjar det dra iväg pengamässigt...
 
Nej, det är klart du inte har någon isolering :) men jag tror det där kommer gå bra :)
 
Lars: Jag har lite frågor.

1. Kommer du ha ventilationshål från grunden upp till boutrymmet, eller låter du boutrymmet värmas indirekt genom golven? (Har läst om någon lösning där man höjer golvlisterna lite för att varmluften från grunden ska kunna smita upp mellan golv och vägg)

2. Om du inte har hål upp mot boytan, är du inte orolig för att det ska börja lukta instängt och unket i grunden?

3. Vad är fördelen med fläktkonvektorn jämfört med att bara ha vanliga vattenburna radiatorer i grunden?

4. Har du kommit på något smart sätt att ha olika temperatur i olika rum? Till exempel vill man ju ibland ha lite kallare i sovrummen än i vardagsrummet och köket. (Beroende på vad du nu ska ha för rum i din utbyggnad)

Många frågor, men hoppas du (eller någon annan) kan svara på dem i alla fall :)
 
tlundberg,

Ja, jag kommer ha ventilerade trösklar, eller höja upp golvlisten - dvs köra runt luften i grunden så den även kommer upp i huset och på så sätt räknar jag med att slippa lukt. Jag betraktar helt enkelt grunden som ett "rum" i huset och gör egentligen ingen skillnad på uppvärmning.

Hade först tänkt mig vanliga vattenburna radiatorer och att leda den vanliga elementreturen via dem för att värma grunden lite. Kom sedan via min röris i kontakt med en kille som hade gjort en varmgrund med fläktkonvektor. Själv har jag fläktkonvektor för att försöka kunna kräma ur ännu mer ut mina acktankar - tänker mig att kunna köra med betydligt lägre framledning till fläktkonvektorerna och på så vis få tanken att räcka längre. Dessutom tror jag att det är bra att dra runt luften så att den verkligen kommer upp.

Jag har en 2-våningskåk och har alla sovrum på ovanvåningen, men annars är ju det ett problem - kanske kan man ha någon form av spjäll i trösklarna???

Jag räknar med att golven kommer bli varmare än med isolerat bjälklag, men inte som med golvvärme.

Är du sugen på att göra något liknande?

Mvh Lars
 
Tack för dina svar

Nej, jag ska inte göra något själv, i alla fall inte just nu. Men jag tycker det är intressant och har därför läst på lite om olika grunder de senaste dagarna :)

I mina efterforskningar har jag bara sett lösningar med antingen en fläktkonvektor, som du funderar på, varmluft inblåst utifrån med en solvärmefångare eller vanllig luft/luft värmeväxlare, eller utluften från ett FTX-system (som ju också har en fläkt i sig).

Men jag tycker det verkar bättre om man kan klara sig utan fläktar.
Fläktar drar ström. Fläktar låter. Speciellt om man har öppet ner till grunden för att få upp varmluften så sprider sig ju ljudet från fläktarna snabbt till boutrymmet.
 
Lars: Har du hittat trösklar med ventiler? Eller tänkte du bygga själv?

Det är lite lurigt det där med ventiler - det gäller att göra dem tillräkligt stora så att det inte börjar vissla i dem. Kommer ihåg en lägenhet jag hade som hade fönster med ventiler. När för mycket luft ville igenom ventilen på en gång blev det ett himlans oväsen!
 
Har inte funderat på trösklar ännu. Kanske att radiatorer utan fläkt hade varit det bästa. Det huset jag har tittat i så hördes det ingenting av fläktarna. Inte heller något tjut i ventiler, men det är absolut något att betänka. Är egentligen emot det mesta som drar ström, men möjligheten att kunna dra ur tankarna och förlänga eldningsintervallen är för mig lockande.
 
Kanske golvventiler kan vara något?

floor-vent001.jpg

Väldigt vanligt i USA/Kanada, men verkar vara svårare att få tag på i Sverige. Rätt fult också, men jag tror det borde fungera iaf :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.