J jonaserik skrev:
Och dom är lika som dom på videon
Ja, det kunde jag se. 10w halogen. Vad är det du menar? De byter inte till led i videon.

Nej men var och tittade i mitt C-lager om jag hade några , men dom var bara kraftigare, letat lite på nätet svårt med 10 W Sen om dom är mera värmetåliga kan jag inte svara på

nkclub.com/se/sv/Lampor/DECOSTAR-35-STAR-GU4/p/4050300443935?gclid=Cj0KCQiAip-PBhDVARIsAPP2xc3UnIb4ZVC2U8nzFfE0fF2VYOeM-erK_9rDvxbRrgh0D1mt5R5Oje8aApNkEALw_wcB

https://www.a-ljus.se/sv/articles/2.1754.3357/halogen-12v-gu4-mr8-10w

https://www.topbulb.com/jrm-12v10wg4-10w-mr11-halogen-30deg-flood

https://www.conrad.com/p/sygonix-hv...-10-w-warm-white-reflector-bulb-1-pcs-1172553

S Seb_Martin skrev:
Jo, jag vet hur man byter. Men vad får dig att tro att trafon klarar led?
Rörande videon på bytet så försökte jag bara vara lustig över att man i videon viftade runt med skruvmejdeln och riskerade skador på både sig själva och armaturen när man gjorde det.

Rörande trafon så kan den fungera (de gör ofta det när de är små), eller så gör den inte det. Att byta trafo är inte så svårt. Man kan också lägga in ett 10W motstånd (ungefär 1A och då måste det ju tåla minst 12W) parallellt med LED:arna om man inte vill byta trafon.

pacman42 pacman42 skrev:
Rörande videon på bytet så försökte jag bara vara lustig över att man i videon viftade runt med skruvmejdeln och riskerade skador på både sig själva och armaturen när man gjorde det.

Rörande trafon så kan den fungera (de gör ofta det när de är små), eller så gör den inte det. Att byta trafo är inte så svårt. Man kan också lägga in ett 10W motstånd (ungefär 1A och då måste det ju tåla minst 12W) parallellt med LED:arna om man inte vill byta trafon.
Ok förstår. Men som jag skrev är ingrepp inte ett alternativ just nu. Då byter jag hellre hela fläkten.

Denna lamptyp finns också som 5 watt, dessa skulle kanske lösa värmeproblet. Frågan är dock om de ger något användbart ljus.

W Wheelabrator skrev:
Denna lamptyp finns också som 5 watt, dessa skulle kanske lösa värmeproblet. Frågan är dock om de ger något användbart ljus.
Nja, 5w blir mer mysbelysning än arbetsbelysning :)

G
vet du helt säkert att den nuvarande transformatorn inte klarar att driva Led?

G Gooli skrev:
vet du helt säkert att den nuvarande transformatorn inte klarar att driva Led?
Nope. Men har inte sett något bevis på att den klarar det heller. Tänker inte experimentera utan kunskap. Utgår från att det inte går.
Jag är lekman och arbetar utifrån fakta.

Största problemet är väl att TS har monterat kalljushalogen i en armatur som skall ha reflektor. Många belysningar har eldats upp genom den här förväxlingen. Även IKEAs personal verkar det som.

Kalljushalogen = ljus framåt, värme bakåt. Man kan se att reflektorn är ljusgenomsläpplig med lite blåröd glimrande ton. Håll upp den mot en lampa så ser du. Brukar ha vit keramisk fyllning mellan polpinnarna.
Diagram som illustrerar hur en halogenlampa avger ljus och värme, med textetiketter och färgglada markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reflektor = ljus framåt, värme framåt. Silvrig reflektor som är hel ljustät bakåt. Brukar ha ljus blålila fyllning mellan polpinnarna

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 6 till
  • Laddar…
Ljuskällor som OSRAM Decostar Alu är rätt produkt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Största problemet är väl att TS har monterat kalljushalogen i en armatur som skall ha reflektor. Många belysningar har eldats upp genom den här förväxlingen. Även IKEAs personal verkar det som.

Kalljushalogen = ljus framåt, värme bakåt. Man kan se att reflektorn är ljusgenomsläpplig med lite blåröd glimrande ton. Håll upp den mot en lampa så ser du. Brukar ha vit keramisk fyllning mellan polpinnarna.
[bild]

Reflektor = ljus framåt, värme framåt. Silvrig reflektor som är hel ljustät bakåt. Brukar ha ljus blålila fyllning mellan polpinnarna
Och vad vill du säga med detta? Jag har inte gjort något annat än att montera det som IKEA har skickat. Dvs TS (jag) har inte gjort något du kan småle åt.

Antar att du sitter på en stor kunskap som andra saknar. Önskar dock att du meddelar detta till IKEA först, så att de kan ändra sina rutiner.

I övrigt, tack för ditt fina inlägg.

• Wow
Wheelabrator
  • Laddar…
Borde inte Gunvert fått noteringen "Bästa svar" istället för denna spydighet?

• Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Eftersom TS är genuint ointresserad av att ens överväga tanken och möjligheten att testa att köpa LED och verifiera hur det fungerar i sin fläkt så borde jag inte nämna den möjligheten.

Men, det finns andra som kommer att läsa denna tråd framöver och som kommer att ta till sig informationen här. Därför kan jag meddela att jag bytte ut mina G4 12V halogenlampor i min Siemensfläkt till G4 LED dito. Jag behövde inte byta ut transformator eller göra några andra åtgärder än att byta ut själva ljuskällan. Nu har det gått minst 5 år, kanske 10 år, sedan bytet och jag fortfarande inte behövt byta lampor. Tidigare fick jag byta halogenlampor varje år eller vartannat år. Prova är mitt tips baserat på mina egna erfarenheter.

• Gilla
Gooli
  • Laddar…
S Seb_Martin skrev:
Och vad vill du säga med detta? Jag har inte gjort något annat än att montera det som IKEA har skickat. Dvs TS (jag) har inte gjort något du kan småle åt.

Antar att du sitter på en stor kunskap som andra saknar. Önskar dock att du meddelar detta till IKEA först, så att de kan ändra sina rutiner.

I övrigt, tack för ditt fina inlägg.
:D
Det var bara menat som ett allmänt tips, även för övriga i tråden. IKEAs personal har naturligtvis ingen aning heller efter som de skickade ”en lampa som passar sockeln”. Frågan är om det ens var rätt från första början. Det var stora problem när kalljushalogen introducerades på bred front under 80-90-talen och saker och ting började brinna utan tydlig anledning. Lampan passade ju.

Samma problem kan teoretiskt uppstå med GU10-armaturer. IKEA har satsat på dessa där det inte finns fast LED-ljuskälla. Bra val generellt (ur hållbarhetssynpunkt) eftersom GU10 medger att ljuskällan kan bytas ut separat. När nu någon av misstag klämmer dit en gammal GU10 50W halogen med tillhörande värmeutveckling skall du se att saker börjar att brinna igen. IKEA skyddar sig naturligtvis med etiketten ”GU10, max 7W” i armaturen.

Redigerat:
  • Gilla
Gooli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.