Jag gjorde det i ett system med både jättegamla gjutjärnsrör/radiatorer, nyare kopparrör och nyinstallerade golvvärme - för att det kändes bra.
Rensade det då och då på lite grojs och efter en tid blev det i princip inget mer. Jag har ingen referensram om det var mycket eller lite. Men det känns fortfarande bra då det åtminstone inte gör det sämre för värmepumpen och cirkulationspumpar etc.
Rensade det då och då på lite grojs och efter en tid blev det i princip inget mer. Jag har ingen referensram om det var mycket eller lite. Men det känns fortfarande bra då det åtminstone inte gör det sämre för värmepumpen och cirkulationspumpar etc.
Då jag gjorde om i pannrummet från att köra oljepanna till LVVP så tyckte jag att det verkade vara löjligt massa skit i rören.
Köpte då en Boilermag magnetitfilter (då den ska ha starkast & bäst magnet på marknaden)
Kollade av filtret 1:a gången efter en vecka även om det eg är kort tid o j* vad skit den fångat.
Rensa och körde sen en vecka till , nästan inget den gången
sen dröjde det väl 2-3 månader och då var det rätt mycket skit igen.
efter det 2-3 månader igen och nästan inget.
Sen blev det ny LVVP och i samband med det kollades det av. inget skit alls.
Sen har jag kollat av varje sommar och det är inget skit längre.
LVVPs värmeväxlare har jag fått för mig inte presterar så bra med massa magnetit i vattnet.
Hittade denna korta video om magnetit
Köpte då en Boilermag magnetitfilter (då den ska ha starkast & bäst magnet på marknaden)
Kollade av filtret 1:a gången efter en vecka även om det eg är kort tid o j* vad skit den fångat.
Rensa och körde sen en vecka till , nästan inget den gången
sen dröjde det väl 2-3 månader och då var det rätt mycket skit igen.
efter det 2-3 månader igen och nästan inget.
Sen blev det ny LVVP och i samband med det kollades det av. inget skit alls.
Sen har jag kollat av varje sommar och det är inget skit längre.
LVVPs värmeväxlare har jag fått för mig inte presterar så bra med massa magnetit i vattnet.
Hittade denna korta video om magnetit
Klicka här för att svara