5 212 läst ·
46 svar
5k läst
46 svar
Värmesystem - Total förvirring?
Men borde inte min förbrukning av fjärrvärme vara högre då? För oktober månad var den 0,191 MWh, månaden innan 0,038 MWh.J Josth skrev:FJVM120 och 360P turas växlevis om att skicka ut värme i värmesystemet. När temperaturen sjunker i 360P stänger den shunten och växlar över till FJVM120. Enbart 360P står för varmvattnet i denna modell av fjärrvärmeväxlare. Det jag tror har hänt är att de lämnat kvar en del av el-patronen inkopplad för att snabbare få mer varmvatten än vad enbart den lilla kompressorn kan ge. Då kommer en del av el-patronen också att gå varje gång 360P begär tillsats. Elförbrukningen blir då högre.
Jag tycker nog att FJVM120 är en ganska dålig lösning om man ser till varmvattenkomforten. FJVM 200 som kom strax efter värmer även varmvattnet så när varmvattnet i 360P tar slut finns det oändligt med varmvatten från fjärrvärmen istället. Senaste modellen heter visst FJVM 220.
Finns säkert massa annat som är bättre, men detta är vad jag är fast med för tillfälletJ Josth skrev:
Antar att man kan kolla vad det är för elpatron inkopplad.
Orkar du (eller någon) annan ge dig på en förklaring om hur allt hänger ihop? Varför har man både och, vad blir vinningen i det och hur bör detta fungera för att vara en optimal lösning? Antar att jag måste slå på vinterläge annars får jag inget varmvatten?
Ja vinterläge måste vara inställt så att tillsats/el-patron/fjärrvärme tillåts. Enbart kompressorn kan klara värmen i huset ner till en utetemperatur på ca +6 grader om man snålar med varmvattnet. Sedan behövs tillsatsen för att klara värmen.
I vissa kommuner och bostadsområden har det varit krav på anslutning till fjärrvärmenätet när man byggde. Numera är nya hus så energisnåla med senaste frånluftsvärmepumparna att det normalt inte är samhällsekonomiskt vettigt att dra fram fjärrvärme. Om man har fjärrvärme ska man naturligtvis använda detta i första hand eftersom det kostar betydligt mindre än att använda el-patronen.
I vissa kommuner och bostadsområden har det varit krav på anslutning till fjärrvärmenätet när man byggde. Numera är nya hus så energisnåla med senaste frånluftsvärmepumparna att det normalt inte är samhällsekonomiskt vettigt att dra fram fjärrvärme. Om man har fjärrvärme ska man naturligtvis använda detta i första hand eftersom det kostar betydligt mindre än att använda el-patronen.
Det sista där är precis vad jag är ute efter, men i vårt fall känns det som att fjärrvärmen puttrar på halvfart, om ens det därav detta forskningsprojektJ Josth skrev:Ja vinterläge måste vara inställt så att tillsats/el-patron/fjärrvärme tillåts. Enbart kompressorn kan klara värmen i huset ner till en utetemperatur på ca +6 grader om man snålar med varmvattnet. Sedan behövs tillsatsen för att klara värmen.