Vad tror ni om en fibercementskiva som värmeskydd mellan vedspis och bänkskåp? Tänkte fixa någon form av ben till skivan, löst stående på golvet, så jag kan ta bort skivan när jag inte eldar i spisen.

• Ett hörn av ett kök med en gammal vedspis, en bröstpanel av tegel, ett grått bänkskåp och ett tomt väggskåp över skivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns nog ingen sotare som godtar ett löst värmeskydd.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Det finns nog ingen sotare som godtar ett löst värmeskydd.
Ok, då får jag sätta det med någon vinkel.
Men skulle skivan i sig godkännas?

Jag tror att en ensam fristående fibercementskiva blir ömtålig och ful. Och jag tror att det krävs mer för en brandvägg. Men frågan är hur mycket som behövs. Skåpet är ju förskjutet bakom spisen. Det brukar vara en bra idé att prata med sotaren först.

• Gilla
Chefred
  • Laddar…
C Chefred skrev:
Ok, då får jag sätta det med någon vinkel.
Men skulle skivan i sig godkännas?
Den termiska tändpunkten för trä är 265gr, då tar trä eld. Redan vid temp över 85gr startar något som kallas torrdestillation och den termiska tändpunkten sjunker. Det är svårt att veta hur lång tid detta tar, men det finns fall när det tagit eld vid temp under 90gr. Av denna anledning måste brännbara tor skyddas för strålningsvärme. Normalt har en enkelmantlad vedspis eller kamin ett installationsavstånd till brännbart på 50cm. Ett strålskydd brukar halvera detta avstånd men det måste finnas luft mellan strålskydd o kanin. Bästa lösningen brukar bli en murad vägg av tex lättbetong. Man måste även tänka på avstånd till väggskåp. Ta kontakt med din sotare och kom fram till en lösning som blir godkänd.

• Gilla
Chefred
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.