186 läst ·
2 svar
186 läst
2 svar
Värmepump som kör VVB hela tiden
Vi hade service i somras på vår LVVP då växelväljaren hade lagt av vilket ledde till att varmvattnet från VVB läckte ut i systemet. De bytte ut delarna och det skulle vara fixat. När pumpen drog igång igen på hösten märkte jag att temperaturen på pumpen fortfarande var för hög, vi hade då även problem med att värmen inte kom ut i elementen.
Kontaktade firman igen som löste så värmen kom igång men tror inte de tittade på det andra problemet. Nu har jag kontaktat dem en tredje gång eftersom VVB kör cirka 7-8 ggr/dygn och temperaturen är väsentligt högre än värmekurvan är ställd på. Har man koll på pumpen ser man också att när VVB temperaturen stiger ökar även radiatorvärmen.
I avvaktan på att de kommer vill jag egentligen bara höra om någon vet ifall andra problem än växelväljaren kan orsaka detta? För i mina ögon ser ju detta ut som att de inte gjort den ursprungliga servicen korrekt. Och är så fallet tycker jag inte att jag ska behöva betala för ny service då det var rätt dyrt att byta ut den. Kan VVB'n läcka vatten på något annat sätt? Vad kan det isåfall bero på och var skulle det isåfall hamna?
Kontaktade firman igen som löste så värmen kom igång men tror inte de tittade på det andra problemet. Nu har jag kontaktat dem en tredje gång eftersom VVB kör cirka 7-8 ggr/dygn och temperaturen är väsentligt högre än värmekurvan är ställd på. Har man koll på pumpen ser man också att när VVB temperaturen stiger ökar även radiatorvärmen.
I avvaktan på att de kommer vill jag egentligen bara höra om någon vet ifall andra problem än växelväljaren kan orsaka detta? För i mina ögon ser ju detta ut som att de inte gjort den ursprungliga servicen korrekt. Och är så fallet tycker jag inte att jag ska behöva betala för ny service då det var rätt dyrt att byta ut den. Kan VVB'n läcka vatten på något annat sätt? Vad kan det isåfall bero på och var skulle det isåfall hamna?
Du måste skriva märke och modell på din värmepump samt lägga upp en bild på.växelventilen.H HighFidelity skrev:Vi hade service i somras på vår LVVP då växelväljaren hade lagt av vilket ledde till att varmvattnet från VVB läckte ut i systemet. De bytte ut delarna och det skulle vara fixat. När pumpen drog igång igen på hösten märkte jag att temperaturen på pumpen fortfarande var för hög, vi hade då även problem med att värmen inte kom ut i elementen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Vi hade en BVP från IVT där konstruktionen gjorde att värmevattnet tjuvade lite från varmvattnet hela tiden. Då gjorde pumpen varmvatten många gånger om dagen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur åtgärda kortslutning NIBE F1245bergvärmepump
Värmepumpar -
Installation av luftvärmepump med stickpropp – korrekt och säkert?
Värmepumpar -
Inkoppling av extra vvb efter värmepump
Värme allmänt -
Borttappat serienummer Toshiba Värmepump/AC - behov av nytt kretskort
Värmepumpar -
Luftvärmepump, "värd" att köra trots ålder?
Värmepumpar