S
Hej!
Har ett delikat problem. Vill ansluta en luft/vatten värmepump, VP, till pelletspannan. En Focus pe20. Står i källaren. Ingen ack-tank.
Pannan har shunten på toppen där både stigaren å returen går in. Returen går ner 4 dm i ett rör i samma hål som shunten sitter i.
Sedan finns det nertill ett inkommande retur från expansionsledningen, öppen exp, på vinden.
På den här exp-ledningen finns nämligen två direktkoppalde element, ett i källarplanet å ett en trappa upp. Dessa två är alltid varma oavsett hur shunten står. Den returen kommer upp genom källargolvet å går in i pannans botten. Inga andra anslutningar på panna, tex i mitten.

Tanken-iden är att när jag stänger av pelletsen å pannan blir kall så skall VP skicka värme till pannan. C:a 34+. När pannan är varmare än så så skall VP stoppa. Shunten drivs av en motor som styrs av tempgivare i vardagsrumet.
Har ett extra exp- uttag på toppen av pannan som inte används.

Fråga: Var ansluter jag VP-ens till å frånledningar?

Inte smart att släppa in säg 35+ vatten i toppen på pannan om det är redan 60? där. Å likaså kan returen i botten på pannan vara kanske uppåt 40 grader. inte bra att skicka in den till VP.
Så hur ansluter jag detta?

En sak jag funderat på är att skicka ner ett kopparrör ca 3-4 dm i toppen på panna från VP stigaren, på samma sätt som returen ligger i shunten. Men jag måsteäven kunna styra flödet så returen i botten inte skickas ut till VP? Eller?:thinking:

Tacksam för ideer å tankar kring detta.

Tyvärr inget svar om inkoppling mot panna... bara att det kommer vara svår att få bra cop, varmvattnet varm å elementen på hetvattenkretsen varm. Varför går man inte hela vägen å sätter in en innerdel som styr det hela å får en enkel styrning å en cop som sparar mer pengar. Jag tror tex att nibes vvm 320 innerdel har en funktion som kan styra en extern värmekälla ex pelletspanna

Nibe har dockningsscheman för det där, principen är att VP via växelventil laddar högt när den gör varmvatten och lägre för radiatorvatten. Returen tas högt vid VV-laddning och lågt vid radiatorkörning och växlas också via växelventil.

VP- jobbar med högre flöden så någon form av diffusor eller stratifieringsrör är att föredra på tilloppet för att inte sabba skiktningen.

Även om du med detta kör flytande kondensering, kommer du dock ändå få sämre COP än en renodlad VP-installation.

S
Tack för svaren.
Nja... alltså..VP skall bara gå när inte pelletspannan går. När den går ensam å pelletspannan är avstäng så har den "full" COP. Men VP-s egen cirk.pump måste gå hela tiden, även avstängd för att hindra frost i rören ute. VP är en sk monoblock modell ingen split så ingen innedel å jag behöver inte ha en hög värme utgång som du "mexitegel" skriver om Nibe pannnan.
En uttag/ingång mitt på pannan hade nog löst det hela. VP skall bara gå när pelletsbrännaren ligger under +35 grader.
Så... var/hur ansluter jag VP?

Titta på dockningsscheman som jag nämnde så fattar du principen.

S
Hej Mexitegel,
God Jul på dig så här på själva Juldagen!
Tack för svaret.
Men var hittar jag schemat du hänvisar till?
Sedan vet jag inte vad som menas med flytande kondensering samt stratifieringsrör.
Jag har två rör, en in å en ut från VP-en å det är allt. Allting sitter i själva burken utomhus, en sk monblock, ej split.

Krokben
S Skalman skrev:
Sedan vet jag inte vad som menas med flytande kondensering
Flytande kondensering innebär att värmepumpen gör så varmt vatten som det behövs för tillfället. På så vis får du bättre COP och det ger högre besparing.

S
Tack för svaret. Flytande, ja det skall man hålla sig...
;)
Bif schema över installationen av värmesystemet. kanske lättare att förstås kopplingen. Kretsen med elementet i källaren går utanom shunten å ligger på expansionsledningen.Returen för den går under källargolvet. Element en trappa upp hänger åså på exp. Öppen expansion.Värmepumpen har en egen cirk.pump. Hur går det då med den ev anslutning å flödena jag skissat på teckningen?
Tänkta ansluta ledningen till VP i punkten B samt inkommande från VP i punkten A. Där skulle jag ev kunna skarva på ett kopparrör så den mynnar en bit ner i pannan.

Schematisk teckning av värmesystem med panna, värmepump, element och expansionskärl daterad 2019-12-24.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Inga fler tips eller svar eller tankar kring detta?
Vad sägs om den inkoppling skissen visar?
Obs att shunten liggger direkt på/mot pannan, lite felritat på skissen.

S Skalman skrev:
Inga fler tips eller svar eller tankar kring detta?
Vad sägs om den inkoppling skissen visar?
Obs att shunten liggger direkt på/mot pannan, lite felritat på skissen.
Det är lite beroende på hur man kopplar in det , ska du ha VP att ge värme till elementen så kommer du att få dåligt med VV , då måste det till en sep. VVB som spetsar på VV , VV förvärms i pannan.

S
Det blev kopplat som på skissen å det funkar.

Ang varmvatten till dusch mm så finns det en kopparslinga i pannan. Nu leverera v-pumpen bara 40 ut, inställt så, så det blir inte så mycket varmvatten den vägen men jag har även en elektrisk vv-beredare som ligger efter pannan. Om pannan kall- tar den elektriska över. Om pannan varm, jag eldar så v-pumpen står stilla så stänger el- beredaren av för det är varmt nog från kopparslingan.
Sammantaget vv är inget problem för effekiviten hosv-pumpen.

Avslutar tråden för min del.
Tack alla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.