I och med husköp övertog jag en Nibe fighter från 1998. Jag undrar om jag kan stänga av den helt under den varma sommaren, eller om jag ska ställa in på annat sätt.

Se bild på maskin samt info på display.

Tack för input.

• Nibe Fighter 810P värmepumpskontrollpanel med display som visar '01:52' och inställningsrattar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
L.H
  • Laddar…
Den ombesörjer ventilationen och ska inte stängas av. Får du varmvatten från den kan du ju inte heller stänga av pumpen.
https://www.nibe.se/assets/documents/11430/411216-1.pdf

Schematisk illustration av ventilationssystemet i en byggnad med beskrivningar av luftflöden och FIGHTER 310P värmepump.
Skapa konto

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Tack,

Om jag känner att det för varmt i huset, kan jag bearbeta det via pumpen? Minska tempen etc?

Jag vet inte heller vad siffrorna på displayen representerar...

Läs igenom manualen. Det du eventuellt kan göra är att ställa den i sommarläge så att cirkulationspumpen till värmesystemet stängs av.

D09
Om du lyfter av övre plåten/ kåpan så har du nog två knappar vid displyen.

en för elpatron och en för värmeslingan.

stäng av båda där :)

Obs. min är lite nyare än 1998 och kanske är lite annorlunda

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Trycket i pannan ska normalt ligga på 0,8 - 1,0 bar men ligger på 1,5 bar enligt bilden. Då ska säkerhetsventilen till värmevattnet öppna. Frågan är om den står och läcker? Motionera säkerhetsventilen bör göras varje är men det kan vara trixigt att det tätt igen och man behöver vrida många gånger och sedan avvakta och fylla på vatten till 1 bar.

D09 D09 skrev:
Om du lyfter av övre plåten/ kåpan så har du nog två knappar vid displyen.

en för elpatron och en för värmeslingan.

stäng av båda där :)

Obs. min är lite nyare än 1998 och kanske är lite annorlunda
Så jag kan stänga av helt?

Se bilder på kontrollerna efter att jag lyft på locket.

Siffrorna ändrades nu efter att jag tryckte på och av knapparna.

Nu blinkar även lampan "extra varmvatten"

• Kontrollpanel med digital display som visar siffror 05 31 och indikatorlampa för "extra varmvatten" lyser.
    Skapa konto
  • Kontrollpanelen på en NIBE FIGHTER 310P värmepump med mätare och knappar relaterade till systemtryck och inställningar för extra varmvatten.
    Skapa konto
  • Värmesystemskontrollpanel med digital display visande '0150', knappar för 'extra varmvatten', och blinkande lampor.
    Skapa konto
D09
Sam1981 Sam1981 skrev:
Så jag kan stänga av helt?
du bör kunna stänga av elpatron och värmeslingor separat via pannan.

Själva pannan behöver ju vara igång pga ventilationen.

Red. se lampan cirkpump och elpatron.
Släck dom.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
du bör kunna stänga av elpatron och värmeslingor separat via pannan.

Själva pannan behöver ju vara igång pga ventilationen.

Red. se lampan cirkpump och elpatron.
Släck dom.
Jag har 2 knappar enligt bild,
"elpatron" samt "cirk. pump"

Ska jag stänga av båda eller bäver cirkulation i så fall fortsätta vara på?

Cirkulation stänger du av på sommaren. Elpatronen kan du också stänga av, men risken är att varmvattnet tar slut om ni förbrukar mycket.

• Gilla
Laxis
  • Laddar…
useless useless skrev:
Cirkulation stänger du av på sommaren. Elpatronen kan du också stänga av, men risken är att varmvattnet tar slut om ni förbrukar mycket.
OK, tack.

Vet dock inte om varmvattnet är kopplat till den, hur kontrollerar jag det?

Redigerat:
D09
Sam1981 Sam1981 skrev:
OK, tack.

Vet dock inte om varmvattnet är kopplat till den, hur kontrollerar jag det?
Din kompressor i pannan återvinner värme och sålänge din varmvattenförbrukning inte är högre än vad den producerar så är det lugnt dvs behövs ingen hjälp av elpatron :)

testa och se, funkar det inte så sätt på elpatronen igen :)

jag stänger alltid av båda på försommaren och sätter på sen höst.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Din kompressor i pannan återvinner värme och sålänge din varmvattenförbrukning inte är högre än vad den producerar så är det lugnt dvs behövs ingen hjälp av elpatron :)

testa och se, funkar det inte så sätt på elpatronen igen :)

jag stänger alltid av båda på försommaren och sätter på sen höst.
OK, nu är båda avstängda. Elpatron samt cirkulation.

Som ni förstår är syftet med denna manöver både reglering av värme men främst förstås besparing av kostnader. Är det elpatron som drar mest energi, eller vad exakt?

Om jag märker att varmvatten är slut, är det vara att klicka in elpatron-knappen och så kommer varmvattnet bums?

D09
Sam1981 Sam1981 skrev:
OK, nu är båda avstängda. Elpatron samt cirkulation.

Som ni förstår är syftet med denna manöver både reglering av värme men främst förstås besparing av kostnader. Är det elpatron som drar mest energi, eller vad exakt?

Om jag märker att varmvatten är slut, är det vara att klicka in elpatron-knappen och så kommer varmvattnet bums?
Finns säkert folk som är bättre än mig på att förklara detta men elpatronen tillför mer effekt omgående medan kompressorn levererar mindre effekt och behöver lite mer tid på sig att värma upp bufferten. Duschar inte alla i hushållet efter varandra, varmt och länge så ger man ju tid för återhämtning däremellan.

Har du 5 tonårsdöttrar så är det redan kört.
Då behöver du ett kärnkraftverk ;)

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.