I och med husköp övertog jag en Nibe fighter från 1998. Jag undrar om jag kan stänga av den helt under den varma sommaren, eller om jag ska ställa in på annat sätt.
Se bild på maskin samt info på display.
Tack för input.
Se bild på maskin samt info på display.
Tack för input.
Den ombesörjer ventilationen och ska inte stängas av. Får du varmvatten från den kan du ju inte heller stänga av pumpen.
https://www.nibe.se/assets/documents/11430/411216-1.pdf
https://www.nibe.se/assets/documents/11430/411216-1.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trycket i pannan ska normalt ligga på 0,8 - 1,0 bar men ligger på 1,5 bar enligt bilden. Då ska säkerhetsventilen till värmevattnet öppna. Frågan är om den står och läcker? Motionera säkerhetsventilen bör göras varje är men det kan vara trixigt att det tätt igen och man behöver vrida många gånger och sedan avvakta och fylla på vatten till 1 bar.
Se bilder på kontrollerna efter att jag lyft på locket.
Siffrorna ändrades nu efter att jag tryckte på och av knapparna.
Nu blinkar även lampan "extra varmvatten"
Siffrorna ändrades nu efter att jag tryckte på och av knapparna.
Nu blinkar även lampan "extra varmvatten"
Jag har 2 knappar enligt bild,D09 skrev:
"elpatron" samt "cirk. pump"
Ska jag stänga av båda eller bäver cirkulation i så fall fortsätta vara på?
Din kompressor i pannan återvinner värme och sålänge din varmvattenförbrukning inte är högre än vad den producerar så är det lugnt dvs behövs ingen hjälp av elpatronSam1981 skrev:
testa och se, funkar det inte så sätt på elpatronen igen
jag stänger alltid av båda på försommaren och sätter på sen höst.
OK, nu är båda avstängda. Elpatron samt cirkulation.D09 skrev:
Som ni förstår är syftet med denna manöver både reglering av värme men främst förstås besparing av kostnader. Är det elpatron som drar mest energi, eller vad exakt?
Om jag märker att varmvatten är slut, är det vara att klicka in elpatron-knappen och så kommer varmvattnet bums?
Finns säkert folk som är bättre än mig på att förklara detta men elpatronen tillför mer effekt omgående medan kompressorn levererar mindre effekt och behöver lite mer tid på sig att värma upp bufferten. Duschar inte alla i hushållet efter varandra, varmt och länge så ger man ju tid för återhämtning däremellan.Sam1981 skrev:
OK, nu är båda avstängda. Elpatron samt cirkulation.
Som ni förstår är syftet med denna manöver både reglering av värme men främst förstås besparing av kostnader. Är det elpatron som drar mest energi, eller vad exakt?
Om jag märker att varmvatten är slut, är det vara att klicka in elpatron-knappen och så kommer varmvattnet bums?
Har du 5 tonårsdöttrar så är det redan kört.
Då behöver du ett kärnkraftverk