Jag planerar att bygga en villa på ungefär 80-90kvadrat.
Jag funderar på vilken värmekälla som blir bäst.
Villan kommer att befinna sej i jämtland så det kan bli rejält kallt.
Det blir en gjuten platta med golvvärme.
Ska jag ha bergvärme, luft-vatten eller nåt annat?
Jag funderar även på att sätta in en kamin eller liknande.
Vad kostar en sånn med allt som behövs inklusive montering?
Finns det fördelar med att sätta in en kamin när huset byggs eller blir det samma kostnader om jag väntar tills jag vet exakt vad husbygget kostat? En kamin är ju lite av en lyxgrejj så den kan jag ju vänta med.
Jag funderar på vilken värmekälla som blir bäst.
Villan kommer att befinna sej i jämtland så det kan bli rejält kallt.
Det blir en gjuten platta med golvvärme.
Ska jag ha bergvärme, luft-vatten eller nåt annat?
Jag funderar även på att sätta in en kamin eller liknande.
Vad kostar en sånn med allt som behövs inklusive montering?
Finns det fördelar med att sätta in en kamin när huset byggs eller blir det samma kostnader om jag väntar tills jag vet exakt vad husbygget kostat? En kamin är ju lite av en lyxgrejj så den kan jag ju vänta med.
Jag kanske eldar när det är riktigt kallt för att spara pengar.
Finns det nånn kamin som man kan värma lite vatten på och kanske grilla en korv i ?
Vad kostar en kamin eller nånn typ av öppen eldstad att köpa och installera i huset.
Finns det nånn kamin som man kan värma lite vatten på och kanske grilla en korv i ?
Vad kostar en kamin eller nånn typ av öppen eldstad att köpa och installera i huset.
Man kanske skulle kunna använda en gammaldags gjutjärnsspis.Typ vedeldad köksspis.
Det finns minst 2st på gården. En av dom står i ett hus som är i dåligt skick så det kanske vore lika bra att återanvända den. Den är ju säkert 75-100 år gammal (ingen aning egentligen). Kan det vara en bra ide¨? Brukar man kolla upp dom i sånna fall och kanske renovera den?
Vad krävs för att installera en sånn och vad kan det tänkas kosta?
Vad kostar dom i underhåll/år? Tänkte sotning och sånt eller får man sota helt själv numera?
Det finns minst 2st på gården. En av dom står i ett hus som är i dåligt skick så det kanske vore lika bra att återanvända den. Den är ju säkert 75-100 år gammal (ingen aning egentligen). Kan det vara en bra ide¨? Brukar man kolla upp dom i sånna fall och kanske renovera den?
Vad krävs för att installera en sånn och vad kan det tänkas kosta?
Vad kostar dom i underhåll/år? Tänkte sotning och sånt eller får man sota helt själv numera?
Tittade på spisen idag. Vet inte skicket på den.
Kan man lämna in den på renovering nånnstans?
Är den effektiv till uppvärmning?
Vad kostar det i grova drag att montera in en sånn här?
Kan man lämna in den på renovering nånnstans?
Är den effektiv till uppvärmning?
Vad kostar det i grova drag att montera in en sånn här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju ut att vara i bra skick. Saknas ett handtag till vedluckan som du säkert kan hitta på någon byggnadsvårdsbutik, annars är det nog inte så mycket renovering, snarare uppfräschning. Finns massa tips på webben hur du skall göra.bryggstun skrev:
Hyfsat effektiv för uppvärmning, men som någon skrev i en tidigare tråd - det går ju inte in så många vedträn åt gången.
Dock ingen erfarenhet av vad det skulle kosta att installera.
Eldar man nån gång då o då och ser det som en nödåtgärd tex vid strömavbrott eller tycker om att laga lite käk på den ibland kan de gamla nostalgispisarna vara ett pittoreskt inslag i köksmiljön, men som ekonomisk värmekälla är det långtifrån optimalt. Förr satt alltid någon dagarna i ända framför spisen ,med en sprucken kaffekopp, och petade in småvedträn och det fungerade om vedinkasten upprepades var 10- e minut. Verkningsgraden då det inte lagades mat kunde spontant uppgå till 25- 30% och med rökgastemperaturer runt 5-600 grader. En modern köksspis har verkningsgrad på 75- 85% vilket innebär en minskning av ved högen med 2/3 och med brinntider runt 1- 2 tim. En hyfsad kamin har liknande prestanda och väljer man en extremkamin så finns brinntider på 15- 18 tim, så det är rejäl skillnad på vad man väljer och contura är, bara för att de figurerar i de flesta heminredningstidningar, långt ifrån de bästa på marknaden.
Vilken grönsak,bil,spadar,w.s.ever är bäst. Ska den passa till gardinerna eller vara den enda värmekällan eller grilla korv i på lördan? Det finns många, likvärdiga designkaminer med näranog likvärdiga prestanda men får ses mer som tillfälliga värmekällor och mysapparater och det finns andra som kan användas till att klara större delen av husets värmebehov dygnet runt utan att man måste agera eldvakt på natten. Antingen måste kaminen "brinna" under den tid man sover,( för att ge värme (vilket kräver en stor kamin med katalysatordrift), eller åxå behöver den överskottsvärme som den alstrar under dagen lagras, lämpligtvis i sten eller vatten, för att sedan kunna avges under natten (detta kräver stenmagasin eller vattentank på minst 1 ton). Detta skulle kunna bli en mycket lång tråd om vi skulle få med allt men om du vill ha en ekonomisk eldstad som är värd namnet så köp framför allt inte någon som är äldre än 4-5 år. Det har hänt mycket på förbränningsteknikområdet sedan dess.
Klicka här för att svara