Varför blir inte elradiatorer varm? Har sällt in på högsta graderna 30 gr men det blir bara ljummet och slår ifrån. I rummet blir det endast ca 20 grader
 
Fel på termostaten?
 
Vad är det för element och hur stort är rummet? En bild kanske. Det går att tänka sig att det är för litet för rummet. Det kan vara instängt bakom möbler så att värmen inte sprids som den borde. Det kan finnas inställningar för nattsänkning som oavsiktligt aktiverats. Är det rätt spänning? Om du råkat välja ett 400V element och kopplat in på 230 V blir det inte så hög effekt.
 
K Kjell-Åke Andersson 1 skrev:
Det är nytt element
Utesluter ju inte att den är felaktig ändå.
 
A Avemo skrev:
Vad är det för element och hur stort är rummet? En bild kanske. Det går att tänka sig att det är för litet för rummet. Det kan vara instängt bakom möbler så att värmen inte sprids som den borde. Det kan finnas inställningar för nattsänkning som oavsiktligt aktiverats. Är det rätt spänning? Om du råkat välja ett 400V element och kopplat in på 230 V blir det inte så hög effekt.
Det är en toalett på ca 5 kvadratmeter och 400 V och 500 w som är inkopplat av fackman elementet sitter öppet
 
K Kjell-Åke Andersson 1 skrev:
Varför blir inte elradiatorer varm? Har sällt in på högsta graderna 30 gr men det blir bara ljummet och slår ifrån. I rummet blir det endast ca 20 grader
Oftast brända/skitiga kontakter på termostatens bleck eller på överhettningsskyddet.
Kan rengöras med elektronikrengöring och FIN märgelduk. Dock så håller det längst att köpa nya termostater och överhettningsskydd och montera dit. Slå av strömmen innan/dra ur sladden.
 
K Kjell-Åke Andersson 1 skrev:
Det är en toalett på ca 5 kvadratmeter och 400 V och 500 w som är inkopplat av fackman elementet sitter öppet
500W till 5 m² borde vara mer än nog. Eftersom det är ett 400V element är den idén gångbar. Är det två säkringar till elementet? Har du ett mätinstrument? Det går att kontrollmäta att du verkligen får 400 V till elementet. Skulle det vara felkopplat så att det bara är 230V så kommer elementet bara att avge 170W.
 
Och kolla så att inte ev. nattsänkningsfunktion är aktiverad.
Annars är fel matningsspänning nog inte uteslutet.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Och kolla så att inte ev. nattsänkningsfunktion är aktiverad.
Annars är fel matningsspänning nog inte uteslutet.
Ska få kollat detta. Tack för informationen
 
A Avemo skrev:
500W till 5 m² borde vara mer än nog. Eftersom det är ett 400V element är den idén gångbar. Är det två säkringar till elementet? Har du ett mätinstrument? Det går att kontrollmäta att du verkligen får 400 V till elementet. Skulle det vara felkopplat så att det bara är 230V så kommer elementet bara att avge 170W.
Tack, får kolla detta
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.