Tjena grabbar och tjejer!

Jag har en fråga angående Värme och Ventilation.

Vi har ett fritidshus på ca 75 kvm som används mest på sommaren, men även lite då och då under vintern. Huset har ganska usel ventilation just nu så det blir ofta "huslukt" som vi får med oss hem till stan. Därför har jag funderat på att installera en Solarventi. Har hört mycket bra om dessa.

Men, så började jag fundera kring värmen också. Nu har vi bara en massa el-element som sköter värmen. Det blir dyrt, speciellt på vintern.

Då började jag istället tänka på Luftvärmepumpar. Det är där jag är nu.

Så, min fråga är egentligen om det finns en bra luftvärmepump som också sköter om ventilationen i huset. Det blir lite dyrt att installera både en Solarvent och en ny Luftvärmepump.

Har ni några bra förslag?

Mvh

C

En Luftvärmepump och så tar du upp ventiler vid fönster där du sätter reglerbara ventiler.
Köp sedan en luftavfuktare absorbtionsmodell 1300kr på jula så slipper du alla huslukt och andra problem.

Solar venti ska du endast ha om du skippar värmepumpen.

Den "usla" ventilationen kanske räcker om du sänker fukthalten i luften...
Ventilerar man mer ökar oxo behovet av att värma och avfukta, så börja med att sänka fukthalten.

Der är just i såna fall som ditt där en luftsolfångare via luftintaget gör mest nytta. Solarventi eller egentillverkad på 3 tim och 500 ;- förvärmer uteluften och torkar ur huset. Huvudsaken är att du har nåt som sedan suger ut luften ur huset.Bygger du själv och ser till att intaget till huset sitter i överkant på fångaren behövs heller inte solfläkten som de gärna vill sälja ihop med s-ventin. Sedan beror det på hur huset är byggt om du kan kallställa huset eller inte . Ett modem som höjer tempen de gånger du skall dit samt en bra kamin är ett annat elternativ

Tjena!

Imorgon installerar jag en Solarventi. Återkommer med feedback. :)

C

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.