819 läst ·
4 svar
819 läst
4 svar
Värme i golv eller avsaknad av isolering?
Vi har en tillbyggnad på huset med grundkonstruktion platta på mark. Golvet i den är klinker med elvärme. Jag har alltid upplevt en relativt hög förbrukning på detta golv. För att sänka förbrukningen satte vi in en luftvärmepump.
Det är nu det roliga börjar. Tempen ute är 6 grader o stänger jag av golvvärmen o håller 21 grader i rummet. Vi är nu nere på 15 grader i golvet och det sjunker.
Är det rimligt? Känns orimligt.
Det är nu det roliga börjar. Tempen ute är 6 grader o stänger jag av golvvärmen o håller 21 grader i rummet. Vi är nu nere på 15 grader i golvet och det sjunker.
Är det rimligt? Känns orimligt.
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Är absolut ingen expert, men det verkar som om isolering under plattan inte finns eller är för snålt tilltagen?
Fanns tillbyggnaden innan ni köpte huset? Köp varma tofflor till alla inför vintern...
Fanns tillbyggnaden innan ni köpte huset? Köp varma tofflor till alla inför vintern...
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Låter som om elräkningen kan bli alldeles för hög med golvvärmen igång
Utbyggnaden gjordes 2005. Vi flyttade in 2015. Förra året körde vi golvvärmen och den har en förbrukningsräknare. Den har totalt under vår tid i huset dragit 1700kwh så det är inte katastrof.
Men jag misstänker precis som ni att isoleringen är för snålt tilltagen. Eller kan det vara fönster som är för låga U värden kanske?
Men jag misstänker precis som ni att isoleringen är för snålt tilltagen. Eller kan det vara fönster som är för låga U värden kanske?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nivell/Granab eller XPS-isolering under platta med golvvärme?
Golv -
PEX eller PE-RT till golvvärme. Spelar det någon roll?
Värme allmänt -
Spårad cellplastskiva eller spånskiva för golvvärme?
Värme allmänt -
Elektrisk golvvärme i ett attefallshus - eller element?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur fixar jag golvvärme i hallen bäst. Fräsa betong? El eller vattenb?
Golv