Vi har ett garage som tidigare var kallgarage. Jag har nu isolerat väggarna med 220 isolering. Tanken var att ha en egen luftvärmepump i garaget men budgeten är tajt.

Rummet bredvid (ett förråd) värms upp av vattenburen golvvärme med bergvärmepump utifrån en lufttemperatur.

Nu funderar jag på om man skulle kunna använda luften i förrådet för att värma upp garaget?

Kan man t.ex. inte bara montera en ventilationsfläkt eller kanske ett litet FTX-aggregat som suger in varmluften till garaget?
Schematisk ritning av värmeflöde, bergvärmepump och garageuppvärmningsförslag med textnoteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite luftutbyte mellan utrymmena höjer ju temperaturen i garaget och sänker den i förrådet. Billigast är ju att öppna dörren mellan. Du kommer ju även sprida lukt och fukt mellan rummen.
Vill du högre cirkulation så två enkla badrumsfläktar, en åt varje håll, borde ge bra utbyte.
Ftx mellan rummen ger ju fel resultat, den återvinner värmen tillbaka till förrådet.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Ur brandsäkerhetssynpunkt kan det ju vara bra att försöka undvika öppningar däremellan

Tänkte en gång i tiden att endera skicka frånluften från husets FTX till garaget.
Det sket sig, verktyg mm började bli röda av rost.

Än värre med luften från absortionsavfuktarens frånluft i grunden.

Men i ett garage behövs väl bara några få plusgrader den mesta av tiden.

Jag kör direktel de gånger jag vill mecka.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.