sh111 Sofie Hulin skrev:
Tack för tipsen Vi hade en besiktningsman från GarBo. Vi har nu hittat en oberoende besiktningsman som ska komma hit och göra en ny besiktning om ca två veckor eftersom besiktningsmannen missade flera stora fel vid slutbesiktningen (trots dom 61 punkterna). Vissa punkter är ju åtgärdade men det har tidigare inte gjorts några mätningar av golv och väggar tex.
Vi hade en besiktingsman från Nordic. Trots 40 punkter missade även han väsentliga. Den vi hade var inte seriös enl mig, var tydligt på entreprenörens sida. Vårt bygge skulle inte ha godkänts. Dessutom var han vid tiden vår vår besiktning svartlistad av ARN. Så både Nordic och Indipendia skickade en kille som de sen inte ville ta ansvar för. Jag har skrivit om honom i tidigare tråd och hoppas att fler har uppmärksamhet på problemet. Sen är generalentrepenad ett sätt för alla parter att skylla på varandra vilket både Rörvikshus och Västanfors bygg utnyttjat till fullo. Jag förstår helt din sits. Tyvärr är branschen inte alltid seriös.

sh111
H husbygge2 skrev:
Vi hade en besiktingsman från Nordic. Trots 40 punkter missade även han väsentliga. Den vi hade var inte seriös enl mig, var tydligt på entreprenörens sida. Vårt bygge skulle inte ha godkänts. Dessutom var han vid tiden vår vår besiktning svartlistad av ARN. Så både Nordic och Indipendia skickade en kille som de sen inte ville ta ansvar för. Jag har skrivit om honom i tidigare tråd och hoppas att fler har uppmärksamhet på problemet. Sen är generalentrepenad ett sätt för alla parter att skylla på varandra vilket både Rörvikshus och Västanfors bygg utnyttjat till fullo. Jag förstår helt din sits. Tyvärr är branschen inte alltid seriös.
Hur gick det för er med dom fel som han missade? Fick ni dom åtgärdade ändå? Är så tråkigt och frustrerande när folk inte gör sitt jobb. Jag har någon grundinställning att jag alltid tror att folk vill göra sitt bästa och att ingen är ute efter att luras men det har jag verkligen fått sota för då det vad jag har sett inte funkar så i den här branchen. Man önskar ju att det skulle gå att lita på folk och deras yrkeskompetens men vad jag har erfarit så går ju inte det.

sh111
elpaco elpaco skrev:
Den springande punkten är ”oriktigt” - det skall visas att priserna sedan gick upp och att premiumpaketet faktiskt försvann.
Vi har mail som visar att vi fick lite drygt en vecka på oss innan vi skulle åka utomlands att skriva på kontraktet efter att säljaren enligt mailet förhandlat fram det tidsbegränsade erbjudandet med Vårgårdahus dåvarande VD (dom har bytt VD sedan dess). Enligt mailet kan detta bara erbjudas av VDn om vi skriver på innan angett datum.

Den typen av trick lurar nog vem som helst att skriva på. Fast den rätta metoden att agera på något sådant är troligen att medvetet dra det över tidsgränsen. Och sedan propsa på minst den rabatten när man är klar att skriva på.Eller bara gå till nästa hustillverkare och begära att de matchar priset.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
T
H hempularen skrev:
Den typen av trick lurar nog vem som helst att skriva på. Fast den rätta metoden att agera på något sådant är troligen att medvetet dra det över tidsgränsen. Och sedan propsa på minst den rabatten när man är klar att skriva på.Eller bara gå till nästa hustillverkare och begära att de matchar priset.
"bara gå till nästa hustillverkare" 'är inte så bara, ligger många timmar bakom när man väl bestämt sig för ett hus.

• Gilla
MrXman
  • Laddar…
jag inser att det inte är "bara" att gå vidare.

Men när hustillverkaren börjar köra med de här vanliga knepen, så kan man inse att arbetet har varit förjäves. Man har lagt ned arbete på en oseriös leverantör. Då får man minimera skadan genom att avbryta samarbetet innan det går riktigt åt skogen, som här.

jag inser att det är mycket lättare sagt än gjort. Säljaren ser till att ha kunden känslomässigt bunden av affären, innan de börjar med den fula delen av sin repertoar.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Åter lättare sagt än gjort. Men när affären har nått en punkt där man är klar att skriva på något. Då har jag som kund bundit mycket tid, och vill gå vidare med just den här lösningen. man är ett lätt byte för en slipad säljare.

MEN kom ihåg att då har även säljaren ofta lagt ned avsevärd tid på affären, hans provision hägrar, nu är den sååå nära. DÅ finns det bra möjligheter att börja pressa säljaren, "vi vill nog se vad du kan ordna för bra pris på det där kökspaketet", innan vi kan skriva på. Hur var det nu ni erbjuder ju en rabatt om vi låter er visa huset för andra spekulanter, 40 000 känns lite lite där, kan du inte göra något.

Har han dessutom försökt köra med den tidsbegränsade rabatten innan, så kan man vara rätt skamlös i prutandet, det var säljaren som "började".

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
sh111
H hempularen skrev:
jag inser att det inte är "bara" att gå vidare.

Men när hustillverkaren börjar köra med de här vanliga knepen, så kan man inse att arbetet har varit förjäves. Man har lagt ned arbete på en oseriös leverantör. Då får man minimera skadan genom att avbryta samarbetet innan det går riktigt åt skogen, som här.

jag inser att det är mycket lättare sagt än gjort. Säljaren ser till att ha kunden känslomässigt bunden av affären, innan de börjar med den fula delen av sin repertoar.
Ja man får ju förtroende för säljaren så dom här metoderna han använt är ingenting som vi kunnat se förrän nu långt efter. Nu kan vi ju se att han undanhöll information, nämner inte en gång att vi även kommer att behöva skriva ett kontrakt med en entreprenör efter att vi skrivit på kontraktet med Vårgårdahus. Eftersom avtalet bara avsåg själva stommen och eftersom kostnaden för inredning och därmed också entreprenad inte var fastställd så förstod vi det som att vi sedan skulle skriva avtal med Vårgårdahus angående det. Kalkylen nedan är vad vi fick till grund för vårt beslut och där anges att byggnadsarbeten, grundläggning, montering mm ingår. Blir såklart väldigt vilseledande.

• Skärmdump av en produktionskostnadskalkyl från Vårgårdahus med olika kostnadsposter för ett byggprojekt markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en väldigt stor varningsflagga när man börjar få förtroende för en säljare. Det betyder att man håller på att bli lurad. Lurad i det här fallet behöver inte vara så negativt, man kan ha tur, affären går jättebra, huset är klart i tid osv. Men just detta att säljaren lyckas få dig att lita på honom, få förtroende, då har säljaren lyckats och gjort en bra säljinsats, du är öppen för nya förslag, du kollar inte priser osv.

När en säljare gör en bra säljinsats, så betyder det per definition, att du köper något onödigt dyrt, sämre än det hade behövt vara, eller med större risk än nödvändigt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Inredning och sådant måste väl ha ingått från Vårgårdahus? Vad var det som inte ingick där menar du?

Bortsett från allt strul som du tyvärr har fått utstå. Hur väl stämde själva kalkylen sedan? Jag tänker på grundarbetet, snickeriarbetet och all el/vvs osv? Mycket tillägg överallt och saker som senare visade sig inte stämma?

Dokumentet du lagt upp är en kostnadskalkyl. Inget avtal. Den anger egentligen bara vad säljaren påstår sig tro att det skall kosta att bygga huset. Eftersom siffrorna inte kommer ifrån någon entreprenör (formellt) så är ingen bunden av det som står i kalkylen. Om du sedan tecknar avtal med en entreprenör så måste kostnaden för den entreprenören anges i det avtalet. Om det då är fastpris, så är entreprenören bunden av priset. Finns ingen prisuppskattning i avtalet, så blir det arbete på löpande räkning som i princip kan kosta obegränsat (en uppskattning från entreprenören, vid löpande räkning får överskridas max 15%).

H hempularen skrev:
Dokumentet du lagt upp är en kostnadskalkyl. Inget avtal. Den anger egentligen bara vad säljaren påstår sig tro att det skall kosta att bygga huset. Eftersom siffrorna inte kommer ifrån någon entreprenör (formellt) så är ingen bunden av det som står i kalkylen. Om du sedan tecknar avtal med en entreprenör så måste kostnaden för den entreprenören anges i det avtalet. Om det då är fastpris, så är entreprenören bunden av priset. Finns ingen prisuppskattning i avtalet, så blir det arbete på löpande räkning som i princip kan kosta obegränsat (en uppskattning från entreprenören, vid löpande räkning får överskridas max 15%).
Kostnaden
H hempularen skrev:
Ersättningen som entreprenörerna får för sin respektive del ligger ju i inbakad i konstnadskalkylen (2.8 MSek i det här fallet). Som snickarfirma ligger arvodet på runt ~5 timmar/kvadratmeter till ett pris av säg 450 kr/timme för att göra färdigt allt invändigt, osv.. Så man kan säga att det är bindande/fastpris som kommer från den här kostnadskalkylen, då det ligger till grund när man sedan tecknar avtal med respektive entreprenör..

På så vis är allt redan framräknat när kunden ska skriva avtal med respektive entreprenör då det ligger inbakat i vårgårdahus kostnadskalkyl. På samma sätt som exempelvis Fiskarhedenvillan arbetar. Och även alla andra husfirmor för den delen, även om det är totalentreprenad.

Om någon entreprenör ej godkänner ersättningen går frågan vidare till nästa helt enkelt.

• Gilla
sh111
  • Laddar…
Jo, men kalkylen är inte ett bindande dokument, ingen har lovat att det kommer att gå att bygga huset för den kostnad som anges.

H hempularen skrev:
Jo, men kalkylen är inte ett bindande dokument, ingen har lovat att det kommer att gå att bygga huset för den kostnad som anges.
Jo det är ju säljaren uppgift att ta fram alla avtalsunderlag och kostnader mellan kunden och entreprenörerna. Och dem kostnaderna sammanställs sedan i kalkylen, och ligger även till grund för respektive entreprenad. Annars får hen inga kontrakt påskrivna..

Så när kunden är redo att beställa så finns ju alla kostnader och avtal framme på bordet. Sedan delas avtalen och kostnaderna (tyvärr) upp i olika delar/avtal så att vårgårdahus slipper ta ansvar när det strular till sig.

• Gilla
sh111
  • Laddar…
sh111
H hempularen skrev:
Nej självklart. Det jag vill belysa är att det vilseledande information, är deras marknadsföring och säljtekniker jag är kritisk till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.