Stänger är det tätt, öppnar så läcker den

• Vatten läcker från slangen kopplad till en utekran på en husvägg medan kranen är öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Testa öppna mer.

Går inte, fullt öppet

Krilleman
Varför köpa en VUK på biltema för 399:- när en av större kändare svenska märken kostar 400-500:-?

Har du följt installationsanvisningen vid montage?

• Gilla
Huggabuggaa och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Varför köpa en VUK på biltema för 399:- när en av kändare märke kostar 400-500:-?

Har du följt installationsanvisningen vid montage?
Japp, å den har funkat minst 1 vecka. Då jag jobbar på FM Mattsson finns det ingen anledning att köpa en FM för dubbla pengen.

• Älska
  • Wow
patfred och 1 till
  • Laddar…
Det läcker med andra ord i det hålet som ska dränera när man stänger?
Låter som att den funkat en stund och nu gått sönder så då är det bara att koppla ur och ta en sväng till inköpsstället och få en ny.
Tycker själv inte om den funktionen alls. Funkade utmärkt med att bara inte ha slangen i när det närmar sig höst och frostrisk.

P perplutt skrev:
Japp, å den har funkat minst 1 vecka. Då jag jobbar på FM Mattsson finns det ingen anledning att köpa en FM för dubbla pengen.
Va?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
P perplutt skrev:
Jasså, kostar en FMM dubbla pengen mot en Biltema-utkastare?

495:- https://www.bauhaus.se/vattenutkastare-fm-mattsson-4293-0400
399:- https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ation/vattenutkastare/vattenutkastare-431089/
499:- https://www.byggmax.se/vattenutkastare-med-lös-nyckel-frostsäker-fmm-p316229
495:- https://www.k-rauta.se/produkt/vattenutkastare-fmm-400mm-sjalvdranerande/7391887240249

Biltemas: 399:- https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventiler/vattenutkastare-2000040934

Med andra ord, köp en FMM på Jula och reklamera Biltemas så kommer du gå jämt upp.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Jobbar du dessutom på FMM finns det väl endå möjlighet att få loss en på fabriksgolvet!

Kolla gärna sprängskisser och serviceinstruktioner på din Biltema-variant...
Oj, det finns visst ingen reservdelslista...

Ursäkta sarkasmen, men det hela gör det ju ännu roligare när du nedvärderar din egen arbetsgivare om det nu är så att du jobbar där.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Staffans2000 och 9 till
  • Laddar…
P perplutt skrev:
Då jag jobbar på FM Mattsson finns det ingen anledning att köpa en FM för dubbla pengen.
:surprised: Har ni ingen personalrabatt? :thinking:

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
P perplutt skrev:
Stänger är det tätt, öppnar så läcker den
Har du testat att vid fullt öppet flöde hastigt vika slangen för att stoppa flödet och sen släppa på lika snabbt och göra så fram och tillbaks några gånger? Det brukar kunna släppa då när det kärvar.

• Gilla
Osiv
  • Laddar…
Vi hade en motsvarande Gustavsberg. Den läkte också genom dräneringshålet, inte fullt så mycket men det var så att det rann vatten. Jag bytte insats två gånger. Efter var gång var den tät ungefär en vecka sen börjande den läcka igen. Till i år har jag bytt utkastare till en variant där man måste koppla loss slangen. Jag insåg nämligen att det läckande vatten gick igenom källarväggen.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Det läcker med andra ord i det hålet som ska dränera när man stänger?
Låter som att den funkat en stund och nu gått sönder så då är det bara att koppla ur och ta en sväng till inköpsstället och få en ny.
Tycker själv inte om den funktionen alls. Funkade utmärkt med att bara inte ha slangen i när det närmar sig höst och frostrisk.
Ja gud vad jag hatar de här utkastarna. Blir förbannad varje gång jag använder min eftersom den pissar vatten över mig, bordet och husgrunden varje gång jag använder den. Hur är det med den här dräneringsfunktionen, är den helt nödvändig eller finns det rejäla kranar som inte exploderar av lite minusgrader när den sitter på en varm husfasad?

S segv skrev:
Ja gud vad jag hatar de här utkastarna. Blir förbannad varje gång jag använder min eftersom den pissar vatten över mig, bordet och husgrunden varje gång jag använder den. Hur är det med den här dräneringsfunktionen, är den helt nödvändig eller finns det rejäla kranar som inte exploderar av lite minusgrader när den sitter på en varm husfasad?
Känner inte till någon sådan kran, men det är nog inte helt lätt att konstruera en kran som inte tar skada när vattnet fryser. Och om du har en så varm fasad att vattnet inte fryser så har du nog snarare problem med isoleringen. ;-)

Rickard.
S segv skrev:
Ja den är nödvändig men klarar man sig utan utkastare på vintern så kan man såklart lösa det enligt gamla skolan. Tyvärr har verkligheten visat att vi människor lätt glömmer och försäkringsbolag vägrar betala :)

2 knep för att den ska sluta pissa ner dig.
1. Öppna kranen snabbt, vid ett halvläge kan det rinna ut genom dränering.

2. Vrid inte av kranen med tryck i slangen utan låt vattenslangen eller vad det nu är vara öppen i andra änden då droppar det vara några enstaka droppar när du stänger.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.