Har du bränsle i? Är choken öppen eller stängd? Sprayar du luftfiltret?

Försöker du med gammal bensin?

Du behöver fyra saker för att motorn skall fungera: Bränsle, luft, kompression och gnista.
Gnistan har du testat. Bränsle kan du testa genom att försöka med startgas in i förgasaren. Fungerar den med startgas, men inte utan har du problem med bränsletillförseln. Kompression känner du att du har om du drar långsamt i startsnöret.

Nu är det en tvåtaktare. I en sådan är det viktigt att den inte suger in luft genom vevhusets vevaxeltätningar. Då får du inte tillräckligt med luft genom förgasaren, och därmed inte tillräcklig bränsle/luftblandning. Du bör också kontrollera att förgasaren ansluter väl till vevhuset.

I övrigt bör en tvåtakts gräsklippare vara så gammal att det kanske är bäst att den får gå till återvinning. Senast jag höll på med en sådan måste har varit för fyrtio år sedan, och då var klipparen redan gammal.

Edit: Nu ser jag att du redan har ställt samma fråga, och fått bra svar i en annan tråd. I ett försök att hjälpa till har jag nu slösat bort min tid. Det är inte OK!

Redigerat:
EliottOstervall EliottOstervall skrev:
Har testat med startspray men min 2takts gräskippare startar inte. Har testat tänding, den funkar. Någon idé på vad som är fel?
startar den inte på startgas är det rätt kört, du är det total avsaknad av kompression om du inte glömt att dra i startsnöret.
kan ju vara täppt avgasrör också

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.