Första elektrikern var säker på att elpatronen var trasig. Så rörläggare kom och bytte elpatronen. Men efter att (annan) elektriker kopplat in den kvarstod problemet med att jordfelsbrytaren slår ut när jag försöker krana varmvatten. Felsökning visar på att det är flödesvakten. Men den har ingen jord så hur kan då jordfelsbrytaren reagera?
Har inte lust att lägga ytterligare tusenlappar på ny reservdel i onödan.
En Pellux värmepanna med intern cirkulationspump flödesvakt och värmeväxlare för tappvarmvatten.
På sommaren kör jag elpatron och senaste tiden ingen direkt värme på då jag knappt haft något vatten i min brunn.

• Ritning över komponentplacering i en Pellux värmepanna med numrerade delar och etiketter, visas i en instruktionsbok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komponentlista ur installationsmanual med lista över delar som elpatron, driftermostat och flödesvakt för värmepanna, sida 15.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dahlia1961 Dahlia1961 skrev:
Felsökning visar på att det är flödesvakten. Men den har ingen jord så hur kan då jordfelsbrytaren reagera?
Jordfelsbrytaren kan lösa ut ändå, den har egentligen inget med jord att göra.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Okej, så det skulle mycket väl vara flödesvakten som är kass? Tänkte annars på cirkulationspumpen. För det är väl så att när jag ber om varmvatten så ger flödesvakten signal till pumpen som då startar?

Okej, så det skulle mycket väl vara flödesvakten som är kass? Tänkte annars på cirkulationspumpen. För det är väl så att när jag ber om varmvatten så ger flödesvakten signal till pumpen som då startar?
Betydligt mer troligt att det är pumpen, vakten är i stort byggd av plast och ingjuten där elektriska delarna sitter. Bäst är om du kopplar ur elen vid pumpen och testar så kommer du framåt i felsökningen.

Jordfelsbrytaren har i högsta grad med jord att göra och i ditt fall tex. via rörledningar och pumpen. Tyvärr ett återkommande tema här på forumet där någon med jämna mellanrum känner sig manad att komma med såna påståenden. Däremot direkt inget med jordade, ojordade uttag att göra som en vanlig missuppfattning.

• Gilla
stilofunk och 4 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Betydligt mer troligt att det är pumpen, vakten är i stort byggd av plast och ingjuten där elektriska delarna sitter. Bäst är om du kopplar ur elen vid pumpen och testar så kommer du framåt i felsökningen.

Jordfelsbrytaren har i högsta grad med jord att göra och i ditt fall tex. via rörledningar och pumpen. Tyvärr ett återkommande tema här på forumet där någon med jämna mellanrum känner sig manad att komma med såna påståenden. Däremot direkt inget med jordade, ojordade uttag att göra som en vanlig missuppfattning.
Tack! Ja, det lutar mer och mer åt pumpen. Snackade precis med chefen på elfirman och han är inne på det också. Dom ska bara hitta en lucka att komma hit.

Bara för att förtydliga, jordfel inträffar när strömmen på fasledaren/fasledarna genom JFBn inte matchas av lika mycket ström på nollan genom JFBn. Den ström som saknas har då hittat vägen till jord på något sätt.

Det vanligaste är att spänningen in avleds till jord och att nollan då inte används alls (kortslutning fas-jord). Detta hittar man normalt sett rätt lätt genom att på ett eller annat sätt koppla ur den felande enheten (det är bara att prova sig fram).

Ett mindre vanligt, men enormt enerverande. jordfel är när det är kortslutning mellan jord och nolla. Då kommer återledningen av strömmen i nollan att delvis avledas till jord innan man når JFB. Har man då enbart en LED-lampa på denna säkringen så kommer ofta inte denna att lösa ut JFB, istället så löses JFB ut av annan utrustning, ofta på en annan säkring. Det som då händer är att den utrustningen skickar sin returström i nollan och denna går då delvis bakvägen upp i nollan till den grupp där kortslutning mellan nolla och jord finns. Om den ström som då går bakvägen är tillräckligt stor så kommer jordfelsbrytaren att lösa ut. Jag hade i vintras kortslutning mellan nolla och jord ca 40 meter ut på en skarvkabel, som dessutom gick på smartbrytare. Det var väldigt svårt att hitta det felet iom att smartbrytaren dessutom bröt nollan och inte fasen. Och 40m (*2 eftersom strömmen skall tillbaka igen) innebär att väldigt höga strömmar (elbilsladdning och liknande, vilket normalt sett enbart skedde när brytaren var av) krävdes för att lösa ut jordfelsbrytaren. Efter att JFB väl löst ut så var det startströmmar från mina datorer som triggade felet och detta skedde bara efter att jag flyttat in styrningen av smartbrytaren till batteribackup (för annars så¨startade den alltid i läge av).

Det kan vara extremt enerverande med jordfel ibland...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ta ett par foton på flödesvakten. Är den i plast, sitter direkt på ett kopparrör som brukligt, vingen i den är metal. Öppna den om det går, så ingen fukt läckt in till tåtarna.

• Gilla
Dahlia1961
  • Laddar…
Men felsökning med en isolationsprovare måste väl rimligen visa om det är den ena eller andra komponenten. Exakt hur har man felsökt?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Elektriker har varit här, felsökt och hittat att det är flödesvakten som löser ut jordfelsbrytaren. Han lämnade därmed över ärendet till rörmokaren. Jag har sedan diskuterat med både rörmokare o elektriker. Inväntar nu elektriker som ska komma och fortsätta felsöka.

Elektriker har varit här, felsökt och hittat att det är flödesvakten som löser ut jordfelsbrytaren. Han lämnade därmed över ärendet till rörmokaren. Jag har sedan diskuterat med både rörmokare o elektriker. Inväntar nu elektriker som ska komma och fortsätta felsöka.
Elektriker igen?

• Gilla
Dahlia1961
  • Laddar…
Ja... När jag hade tänkt efter och även rådgjort med rörmokare så kom vi fram till att det bör felsökas vidare, dvs kolla cirkulationspumpen. Elektrikern som var här hade kollat pumpen men det var fel pump han kollat (jag har 2 externa till elementen)

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Bra, det verkar inte särskilt rimligt att flödesvakten är grunden till problemet. Det kan vara det, men inte särskilt sannolikt.

• Gilla
Dahlia1961
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ta ett par foton på flödesvakten. Är den i plast, sitter direkt på ett kopparrör som brukligt, vingen i den är metal. Öppna den om det går, så ingen fukt läckt in till tåtarna. Elektriker är inkopplad (🤭) så jag pillar inte själv i det. Tåtarna urkopplade och jag väntar på att elektriker ska komma tillbaka och fortsätta felsöka.

pacman42 pacman42 skrev:
Bra, det verkar inte särskilt rimligt att flödesvakten är grunden till problemet. Det kan vara det, men inte särskilt sannolikt.
Ja, det är så rörmokaren resonerar också. Och jag har inte lust att betala för byte av ytterligare en kostsam reservdel i onödan...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ja, det är så rörmokaren resonerar också. Och jag har inte lust att betala för byte av ytterligare en kostsam reservdel i onödan...
Kanske bäst att du börjar felsöka lite själv. Du kan få mer råd och hjälp här om du tar lite bilder på de olika delarna. Det är enkelt gjort att ringa in ev fel där så om du tar det lugnt och stegvis kommer du lyckas.

Så börja med bilder så kan vi gå in på hur du går vidare och hur du ska arbeta säkert osv. Måste vara i stort stolpskott du haft ute som inte kommer framåt i ett så enkelt fall kanske läge att hålla igen på betalningen lite.

• Gilla
Dahlia1961 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.