4 136 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Varför mulltoa när det finns trekammarbrunn vid huset?
Jag var och kollade på ett fritidshus som har trekammarbrunn dit avlopp från bla dusch och kök går men av någon anledning har man inte kopplat in toaletten, detta trots att dusch och toalett finns i samma utrymme. Idag använder dom mulltoa. Rören var framdragna till toaletten sedan flera år men dom var inte inkopplade
Det jag funderar på är varför man inte har kopplat in dom? Mäklaren hävdade att "det helt enkelt inte blivit gjort" vilket kan tyckas vara konstigt. Nu sitter jag och funderar över anledningar till varför det inte blivit gjort? Någon som kan presentera en vettig förklaring? Kostnaden kan knappast vara orsaken eftersom allt verkade vara klart för inkoppling.
Det jag funderar på är varför man inte har kopplat in dom? Mäklaren hävdade att "det helt enkelt inte blivit gjort" vilket kan tyckas vara konstigt. Nu sitter jag och funderar över anledningar till varför det inte blivit gjort? Någon som kan presentera en vettig förklaring? Kostnaden kan knappast vara orsaken eftersom allt verkade vara klart för inkoppling.
Ok, det var ett bra tips!
Nu har jag fått reda på lite angående mulltoan. En vanlig toalett var tidigare inkopplad till trekammarbrunnen men med fyra personer i hushållet krävdes det tömning 10-12 gånger om året så det rör sig om en ren kostnadsbesparing.
Varför ska en trekammarbrunn med infiltration behöva tömning så ofta? Kan det vara något fel på den?
Jag har tänkt att nyttja stugan runt 4-5 månader om året och det själv för det mesta så då borde det inte krävas så tät tömning.
Varför ska en trekammarbrunn med infiltration behöva tömning så ofta? Kan det vara något fel på den?
Jag har tänkt att nyttja stugan runt 4-5 månader om året och det själv för det mesta så då borde det inte krävas så tät tömning.
Det verkar som att infiltrationen kan vara igensatt. Det kan också vara problem med att slamavskiljaren (trekammarbrunnen) inte fungerar som den ska. Om inte slammet avskiljs tillräckligt bra finns risk att slammet går vidare över kammarväggarna och till slut in i infiltrationen (vilket leder till att infiltrationen sätter igen). Är infiltrationen helt igensatt kommer inte vattnet vidare och slamavskiljaren blir överfylld.
Som tidigare sagts, kolla med kommunen och be att få se/få kopior på avloppslösningen/tillståndet vid stugan innan ni skriver köpekontrakt. Det kan i värsta fall vara så att det inte finns något godkänt avlopp alls och att ni åker på att göra om hela anläggningen, vilket kan kosta allt mellan 50-150'.
Här finns mer att läsa på; http://husagare.avloppsguiden.se/ska-du-köpa-eller-sälja-hus-med-eget-avlopp.html
Hoppas det går bra!
Hoppas det går bra!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fuktighet ökar på vind under FM när värmen stiger. Varför?
Tak & Vind -
Varför visar GBG energi förbrukning natt när batteri fortfarande kvar?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Varför flagnar yttersta lagret färg
Fasad -
Varför låter det som bildörrar som slår igen när det regnar?
Övrigt husrelaterat -
Strömmen slår av när jag vrider upp Mulltoa
Fritidshus