Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 88 inlägg
God afton vänner.
I slutet Januari lät vi installera en ny luft/vatten pump från IVT (AirX 409). bara 2 dagar efter installation så blir det runt nollan och det fryser ganska häftigt på den, såpass häftigt att det börjar låta och fläktbladen slår emot isen som skapar ett missljud, jag ringer dit firman som håller med om att det har isat igen märkligt mycket men hittar inget fel. De tar mekaniskt bort isen och ljudet försvinner
detta är från 2:a februari:
vädret har varit tämligen milt där jag bor (strax söder om Göteborg), men nu kom det en släng av minusgrader och hög luftfuktighet, pumpen fryser genast på och ser nu ut såhär:
Det är väldigt svårt att fånga ljudet på video. Detta kan väl omöjligtvis vara att förvänta sig? grannen mittemot har en likadan pump som har nästan ingen is alls på sig.
Vad säger proffsen?
(jag har givetvis skickat filmen från ikväll till firman, och ämnar ringa dem imorgon, men vad säger panelen?)
tack på förhand
I slutet Januari lät vi installera en ny luft/vatten pump från IVT (AirX 409). bara 2 dagar efter installation så blir det runt nollan och det fryser ganska häftigt på den, såpass häftigt att det börjar låta och fläktbladen slår emot isen som skapar ett missljud, jag ringer dit firman som håller med om att det har isat igen märkligt mycket men hittar inget fel. De tar mekaniskt bort isen och ljudet försvinner
detta är från 2:a februari:
vädret har varit tämligen milt där jag bor (strax söder om Göteborg), men nu kom det en släng av minusgrader och hög luftfuktighet, pumpen fryser genast på och ser nu ut såhär:
Det är väldigt svårt att fånga ljudet på video. Detta kan väl omöjligtvis vara att förvänta sig? grannen mittemot har en likadan pump som har nästan ingen is alls på sig.
Vad säger proffsen?
(jag har givetvis skickat filmen från ikväll till firman, och ämnar ringa dem imorgon, men vad säger panelen?)
tack på förhand
Så är det på det flesta maskiner, snålt utrymme runt fläktbladen för att den ska få effektiv luftgenomströmning, sätt tak över den så får du mindre snö o fukt på den som fryser på.
Fryser den på i botten så de slår i så fungerar inte avrinningen.
Fryser den på i botten så de slår i så fungerar inte avrinningen.
Min spontana reaktion - snurrar inte fläktbladen lite väl långsamt, eller är det stroboskop-effekt från inspelningen ??
Om du jämför med grannens likadan maskin snurrar det lika långsamt eller fortare vid samma tillfälle (och det inte är i läge för avisning)
Är påfrostningen på flänspaketet sedd från baksidan jämn och fin utan mistor (rörsträckor där det inte frostar på)?
har du någon temperaturmätare med lös sensor som reagerar hyffsat snabbt - mät temperaturen bakom på luften några mm. från flänsarna där luften sugs in, notera värdet mät sedan temperaturen på luften som blåser ut fläkten, så nära vingarna du kan utan att det slår i, och notera värdet
Det bör inte vara mer än 1-2 grader, kanske 3 grader temperatursänkning vid högbelastning (kan vara modellspecifikt men för LLVP är det sällan över 3 grader sänkning i passage), är det större skillnad så tyder det på för låg luftomsättning - i förlängningen att fläkten inte snurrar tillräckligt snabbt.
Sänker flänspaketet luften i temperatur (större temperatur-delta) mer än 1-2 grader C så får man snabbt mycket mer isbildningen när luften är i området 85-100% Rh och din maskins potentiella COP sjunker också fort för att flänspaketet är betydligt kallare än luften som strömmar genom den.
Om du jämför med grannens likadan maskin snurrar det lika långsamt eller fortare vid samma tillfälle (och det inte är i läge för avisning)
Är påfrostningen på flänspaketet sedd från baksidan jämn och fin utan mistor (rörsträckor där det inte frostar på)?
har du någon temperaturmätare med lös sensor som reagerar hyffsat snabbt - mät temperaturen bakom på luften några mm. från flänsarna där luften sugs in, notera värdet mät sedan temperaturen på luften som blåser ut fläkten, så nära vingarna du kan utan att det slår i, och notera värdet
Det bör inte vara mer än 1-2 grader, kanske 3 grader temperatursänkning vid högbelastning (kan vara modellspecifikt men för LLVP är det sällan över 3 grader sänkning i passage), är det större skillnad så tyder det på för låg luftomsättning - i förlängningen att fläkten inte snurrar tillräckligt snabbt.
Sänker flänspaketet luften i temperatur (större temperatur-delta) mer än 1-2 grader C så får man snabbt mycket mer isbildningen när luften är i området 85-100% Rh och din maskins potentiella COP sjunker också fort för att flänspaketet är betydligt kallare än luften som strömmar genom den.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 88 inlägg
galet svar! tydligt att du är mycket kunnig i ämnet, tack för detta.X xxargs skrev:Min spontana reaktion - snurrar inte fläktbladen lite väl långsamt, eller är det stroboskop-effekt från inspelningen ??
upplevde att de snurrade lika fort så troligt att kamerans frekvens spelade ett lite spratt, men jag skall tänka på det vid nästa tillfälle då vädret är utmanade,
upplever att "påfrestningen" på baksidan är jämn, men likt ovan så skall jag titta nästa gång det händer hur det ser ut.
ända tempgivaren vi har sitter på andra sidan huset. omm den är snabb/långsam vet jag inte, hur avgör jag detta?
ang. mätning av temp. behöver jag köpa någon lagomt pot. mätutrustning, det har jag inte idag.
igen, stort tack för energin och kul att du delar med dig av din kompetens, verkligen vad som gör byggahus till byggahus.
Temperaturmätare liknande https://www.clasohlson.com/se/Temperaturmatare,-2-kanals/p/36-6895 med 2 sensorer som mäter samtidigt och tex. kan visa differenstemperatur mellan sensorerna är behändigt när man kontrollerar sådana saker - sedan om det är värt pengarna för din del för just det här problemet är en annan sak, man kan alltid titta efter billigare versioner hos ebay/amazon - se dock till att båda sensorerna fins med vid köpet. (sådana går att köpa i olika utformningar i efterhand om man vill)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Dålig effekt i portabel AC. Isar igen, varför?
Ventilation -
Varför visar GBG energi förbrukning natt när batteri fortfarande kvar?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Varför fungerar inte nya lysröret i spegelskåpet?
Belysning -
Varför funkar inte min nya lampa?
Belysning -
Varför har putsen släppt på min nya mur?
Fasad