Varför använda speciell tråd i slingan när 1,5 mm2 FK är billigare/m och har större area = lägre resistans ?
Dessutom fler färger att välja på. Jag har några rullar över som jag funderar på att använda.

Tillverkarna vill kanske tjäna lite extra pengar på kabelförsäljningen och kunna garantera en hållbarhet och kvalité på kabeln.
Sedan finns det kabel med kraftigare isolering som står emot gnagarangrepp som vanlig FK sannolikt inte gör.

• Gilla
Marcus-k
  • Laddar…
Vet inte hur väl höljet på en FK tåler att ligga under mark men funkar fint att använda som avgränsningskabel.
Fick improvisera när jag installerade föräldrarnas klippare och lägga några meter FK.
Det var 2018 och fungerar än.

Även medföljande kabel (iaf Garden som jag har) blir dålig med åren.

Jag drog FK till guiden vid installationstillfället, och det är nu 10-11 år sedan, nada problem, förutom att spår i laddplattan och anslutningskontakterna inte riktigt passade storleksmässigt för fk, gjorde en skarv och använde originalkablen den sista biten vid laddaren.

Den slinga från HQ som jag installerade för 9år sedan håller inte heller för att ligga under mark, isoleringen löser upp sig och kombinationen aluminium och koppar i kabeln ärgar effektivt när väl vatten kommer åt...
Skulle jag få för mig att gräva ner ny slinga skulle jag funderat på riktig kabel avsedd för markförläggning.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
1,5 FK går hur bra som helst, har åtskilliga hundra meter slinga med det.

Varning för 2,5 FK dock! Startade en tråd på forumet om det i början av sommaren. Ville ha lite extra rejäl slinga så tog 2,5. Då fungerade klipparen inte alls. Fick byta hela slingan till 1,5 och efter det fungerade den perfekt igen.

Har också kört med 1.5 FK i 3 år utan problem. Har även kikat på en skarvning och det fanns ingen oxidering av koppartråden, vilket tyder på att höljet inte släpper igenom fukt.

Jag valde svart, hört att den ska klara utomhusklimat bättre, men det är kanske en myt!

G Gustav E skrev:
arning för 2,5 FK dock! Startade en tråd på forumet om det i början av sommaren. Ville ha lite extra rejäl slinga så tog 2,5. Då fungerade klipparen inte alls. Fick byta hela slingan till 1,5 och efter det fungerade den perfekt igen.
Det kan ju inte rimligen bero på dimensionen, måste ha varit något annat fel med installationen.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kan ju inte rimligen bero på dimensionen, måste ha varit något annat fel med installationen.
Drog under samma plastmärlor, drog inte ens upp dom helt ur marken. Så installationerna var exakt lika.

Sökte ganska mycket på internet när det inte fungerade och fick en del tips på att det kunde bero på dimensionen.

Gjorde massvis av olika tester och hur man än gjorde så fungerade inte längre installationer med 2,5. En kortare testslinga fungerade. Men ju längre testslingan gjordes ju konstigare betedde sig klipparen. När det blev tillräckligt lång slinga med 2,5 fungerade den inte alls. Inga jättelånga slingor det handlade om, runt 200 m som längst. Krånglet kom långt tidigare.

Märkligt att det inte funkade med 2,5 mm2 kabel. Resistansen minskar med en sådan till 1,4 ohm jmf med 2,3 för 1,5 mm2 vid 200 m kabel, inget som borde påverka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.