Hej,
Jag har köpt en villa där en fläktkonvektor, som är vattenburen, finns i köket. Det är en Kickspace 800. Huset drivs av fjärrvärme. Förra ägaren menar att den har funkat bra tidigare.
Den har två lägen: värme och fläkt. När den ställs in på värme så händer ingenting, oavsett vad termostatens reglage ställs in på. Däremot så fungerar fläkten och termostaten.
Termostaten har jag även provat att sätta in en ny för att se om det hjälpte, men nej. . Själva rören som går in i konvektorn mäter jag till ca 31 och 33 grader utvändigt. Enl. bruksanvisning behöver inkommande vatten vara minst 46 grader, helst 60 grader för att det skall fungera. Jag vet inte om inkommande vattnet är för kallt? Svårt att säga hur mycket vattnet är i temperatur när rören är ca 32 grader utvändigt. Har även provat, på Kickspace rekomendation, att sänka termostaterna på elementen som finns i huset för att göra utrymme för tryck till Kickspace:n. Detta gav ingen effekt för Kickspacen. Det finns heller inga tekniker från Kickspace eller reservdelar att tillgå. Dom tror att det är något med vattnet in, då den går igång i fläkt-läget. Rrekomenderade att ta hit VVS entreprenad och om inte de kan lösa det beöver jag köpa en ny enhet.
Finns det något jag kan testa själv innan jag ev. tar hit VVS?
Mvh,
J
Jag har köpt en villa där en fläktkonvektor, som är vattenburen, finns i köket. Det är en Kickspace 800. Huset drivs av fjärrvärme. Förra ägaren menar att den har funkat bra tidigare.
Den har två lägen: värme och fläkt. När den ställs in på värme så händer ingenting, oavsett vad termostatens reglage ställs in på. Däremot så fungerar fläkten och termostaten.
Termostaten har jag även provat att sätta in en ny för att se om det hjälpte, men nej. . Själva rören som går in i konvektorn mäter jag till ca 31 och 33 grader utvändigt. Enl. bruksanvisning behöver inkommande vatten vara minst 46 grader, helst 60 grader för att det skall fungera. Jag vet inte om inkommande vattnet är för kallt? Svårt att säga hur mycket vattnet är i temperatur när rören är ca 32 grader utvändigt. Har även provat, på Kickspace rekomendation, att sänka termostaterna på elementen som finns i huset för att göra utrymme för tryck till Kickspace:n. Detta gav ingen effekt för Kickspacen. Det finns heller inga tekniker från Kickspace eller reservdelar att tillgå. Dom tror att det är något med vattnet in, då den går igång i fläkt-läget. Rrekomenderade att ta hit VVS entreprenad och om inte de kan lösa det beöver jag köpa en ny enhet.
Finns det något jag kan testa själv innan jag ev. tar hit VVS?
Mvh,
J
Minimum 46 grader är en ganska hög temperatur. Moderna välisolerade hus har oftast bara 35-40 grader framledningstemperatur vid ±0 °C ute även om det är radiatorer. Vid enbart golvvärme är temperaturen ännu lägre. När är huset byggt och isolerat? Finns det någon temperaturgivare på framledningen från pannan?
Hej,
Jag håller med om att 46 grader är hög temperatur. De mätare jag hittar på vattnet visar strax mellan 30-40 grader till värmecentralen. Jag mäter även kopparören som går till andra radiatorer till runt denna temperaturen. Huset är byggt 1964, stenhus.
Det känns ju märkligt - har den aldrig fungerat då undrar man ju.
Jag skall ringa till fjärrvärme-leverantören på måndag för att höra med dom vad temperaturen som kommer ut till radiatorer är från deras central.
Jag håller med om att 46 grader är hög temperatur. De mätare jag hittar på vattnet visar strax mellan 30-40 grader till värmecentralen. Jag mäter även kopparören som går till andra radiatorer till runt denna temperaturen. Huset är byggt 1964, stenhus.
Det känns ju märkligt - har den aldrig fungerat då undrar man ju.
Jag skall ringa till fjärrvärme-leverantören på måndag för att höra med dom vad temperaturen som kommer ut till radiatorer är från deras central.
Det vet inte fjv-bolaget.J Jmannen skrev:
Beroende på vilken reglercentral det är i fjv-centralen så kan du själv se vilken framledningstemperatur du har i radiatorkretsen.
Framledningstemperaturen varierar beroende på utetemperaturen.
Bild på fjv-centralen?
Okej. Jag tar några bilder då jag inte riktigt vet vart det sitter.
Tack för all hjälp!
Tack för all hjälp!
Du har en Danfoss ECL110 reglercentral, i den kan du enkelt läsa av framledningstemperaturen.
Ser ut som att det bara är några grader i difftemperatur, det är förlite, för radiatorer brukar man vilja ha 7-10⁰ i difftemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att det bara är några grader i difftemperatur, det är förlite, för radiatorer brukar man vilja ha 7-10⁰ i difftemperatur.
Okej, jag hittade menyn du refererar till. Lägger upp bilder på värdena. Ser något märkligt ut här?
Missade att svara på difftemperatur - menar du mellan de två analoga visarna som visar mellan 30-40 grader?Demmpa skrev:
Okej, tack för inputen. Jag vet inte varför dom två mätvärdena saknas. Jag får nog kontakta de som installerade panelen för att se om de kan hjälpa till på plats.Demmpa skrev:
Tack för all hjälp!
Okej, då förstår jag.Demmpa skrev:
Om jag återgår till själva grundproblemet - att fläkten behöver 46 gradit vatten för att gå igång (enl deras manual). Det går ju knappast ut så varmt till elementen om inkommande vatten är 49?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
När jag läser manualen så står det minst 30 grader som returtemperatur.
"The system water temperature on the return of the KICKSPACE® must be above 30°C for the fan to switch on* *Eg. When the mean water temperature is greater than 30°C the fan will switch on, then when the water temperature drops below 30°C the fan will switch off. Performance will depend on the water temperature at the coil and the flow though the coil."
Det borde funka alltså.
I England kör man ofta med gasvärme och då är det inga problem med vattentemperaturen.
https://sanova.se/uploads/2024/05/32538-kickspace-install-manual-en-se-web-2021.pdf
"The system water temperature on the return of the KICKSPACE® must be above 30°C for the fan to switch on* *Eg. When the mean water temperature is greater than 30°C the fan will switch on, then when the water temperature drops below 30°C the fan will switch off. Performance will depend on the water temperature at the coil and the flow though the coil."
Det borde funka alltså.
I England kör man ofta med gasvärme och då är det inga problem med vattentemperaturen.
https://sanova.se/uploads/2024/05/32538-kickspace-install-manual-en-se-web-2021.pdf
Jag såg också att deras manual på nätet sa 30 grader. Min fysiska manual säger motsvarade text fast 43 grader. Kanske har de sänkt temperaturkraven på inkommande vatten med senare utgåvor av modellen. Denna är ca 15 år gammal. Kan ringa till dom och fråga om just denna punkt.ClasseClas skrev:
När jag läser manualen så står det minst 30 grader som returtemperatur.
Det borde funka alltså.
[länk]