Vi har en Crawford garageport, vet ej modell eller produktionsår (minst 12 år gammal). Vi har tre fjärrkontroller, plötsligt fungerade ingen av dem. Vi bytte batteri i två av dem, hjälpte inte. Garageporten går att öppna/stänga inifrån garageporten, finns en knapp på "boxen i taket" som också lampa antänds i när jag öppnar porten. Tips på vad jag ska göra? Kan jag få igång nuvarande fjärrkontroller, som är original? Eller måste jag köpa nya, och i så fall original? Eller nån välrenommerad universalmodell? Tacksam som alltid för tips!

Om alla tre slutat fungera samtidigt och nya batterier redan är testat så sitter troligen felet i mottagaren (eftersom motorn fungerar manuellt).
Du kan öppna locket och se om det finns någon säkring som gått, men my mer än så kan man inte göra själv...

Du kan ev. testa att koda om en fjärrkontroll om mottagaren bara fått temporär hicka och glömt koderna.

• Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
kanske något i omgivningen som stör sändarna

Detta hände min gamla far oxå, fast hans motor var från Jula. Då han ringde supporten frågade dom om han hade satt dit någon ny trådlös termometer, detta hade han inte gjort så vi avfärdade den idé. Vi plockade bort motorn och gick bort till en granne och provade där och då funkade fjärrkontrollen.

Så hem igen och plockade ur batteriet ur dom fyra termometerna han hade och i med dom i en i taget. Tror fan att det var en av termometerna som störde ut fjärrkontrollen.

• Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
J
Även vissa lågenergilampor kan störa ut IR.

• Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
Finns många trådlös prylar som sänder på samma frekvens som äldre portöppnare.(433.92 MHz)
Väderstationer, hörlurar, trådlösa ringklockor osv.
Svårt att hitta om man inte har nåt att pejla med. Känner du nån radioamatör kan du nog få hjälp.

Jag har själv fixat ett sånt tillfälle, svågern hade köpt hus, garageöppnaren funkade inte, men det gjorde den på visningen. Och varken jag eller svågern kunde låsa bilen med fjärren dår.
Jag kom med utrustning att pejla, det visade sig att förra ägaren hade tagit med sig mottagaren till den trådlösa ringklockan, och lött in trådar som egentligen var till det gamla trådsystemet med trafo och ding-dong in i den trådlösa ringknappen, alltså sändaren. Så den vrålade konstant, matad med alldeles för hög spänning och släckte nog hela kvarterets garageportar och annat.
Utom när man tryckte in knappen...

• Gilla
  • Haha
SteelyDan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.