Tidigare hade nordpool en app för att visa elpriser men den kunde inte göra det på ett enkelt sätt.
Dock var informationen tidigt uppdaterad.
Elen är en app som tydligen inte finns längre för nedladdning men som göra allt utom att visa infon tidigt.

Om vi nu förväntas styra efter elpriset så är mitt huvudbry varför det inte finns enkelt tillgängligt och direkt.
Tex har nordpool även en preliminär gissning över elpriset.
Har jag missat något eller måste man skifta mellan appar likt vädret för att får bästa, enklaste, eller senaste info

A Alexn72 skrev:
Tidigare hade nordpool en app för att visa elpriser men den kunde inte göra det på ett enkelt sätt.
Dock var informationen tidigt uppdaterad.
Elen är en app som tydligen inte finns längre för nedladdning men som göra allt utom att visa infon tidigt.

Om vi nu förväntas styra efter elpriset så är mitt huvudbry varför det inte finns enkelt tillgängligt och direkt.
Tex har nordpool även en preliminär gissning över elpriset.
Har jag missat något eller måste man skifta mellan appar likt vädret för att får bästa, enklaste, eller senaste info
Du kan i alla fall se morgondagens elpriser på Nord pools hemsida (här är en länk för Sverige, SE3, går ju att ändra inställningar): https://data.nordpoolgroup.com/auct...gregation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=AT,SE3

Det är inga gissningar utan runt lunchtid varje dag så läggs morgondagens priser ut.

H Hajjen skrev:
Du kan i alla fall se morgondagens elpriser på Nord pools hemsida (här är en länk för Sverige, SE3, går ju att ändra inställningar): [länk]

Det är inga gissningar utan runt lunchtid varje dag så läggs morgondagens priser ut.
Jag måste leta runt på sidan och klicka i rätt område samt rätt dag och sen lite huvudräkning om 300 per megawatt blir 30 öre över 300öre.
Det funkar för dem som inte har ett liv men där den som ska starta tvättmaskinen och vill få tydlig enkel information är det förkastligt
Jämfört med
Diagram och lista som visar dagliga elpriser i öre/kWh för SE4 Malmö, med spotpris på 175,88 öre/kWh idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Appskärm visar timpriser på el för SE4 med priser i öre per kWh, exempelvis 166,08 öre för kl 14:00. Visar elspotpriser under olika timmar.
Skapa konto

Kolla på din elleverantörs app.

Såhär ser det ut på min.

• Elprislista från en elleverantörs app som visar timpriser för idag och imorgon. Idag klockan 14:00 är priset 1,41 kr/kWh.
    Skapa konto
A Alexn72 skrev:
Jag måste leta runt på sidan och klicka i rätt område samt rätt dag och sen lite huvudräkning om 300 per megawatt blir 30 öre över 300öre.
Det funkar för dem som inte har ett liv men där den som ska starta tvättmaskinen och vill få tydlig enkel information är det förkastligt
Jämfört med
[bild][bild]
Visst, jag kan väl hålla med om att det inte blir lika snyggt i en mobil som en app, men både grafen och tabellen är ju precis lika informativa. Den sparar väl ändå inställningarna så om du går in på sidan så ser du senaste dagens priser med dina tidigare inställningar. Sedan är det ju inte en särskilt komplicerad omvandling - det anges kr/MWh och dela det med 1000 så har du kr/kWh. Men prova som tipset ovan att se om elleverantören har något vettigt i sin app :).

Jag kör Min ström.
Skärmbild av elpriser per timme en dag, visande variation från 0,43 kr till 2,91 kr. Diagram med färgkodning: grönt, gult och rött.
Skapa konto

Där är nästa problem.
Vad är idag och vad är imorgon?
Och återigen detta ofog att ändra enheter.
Tittar man lite snabbt så blir 50öre dyrt och 1,5kr billigt
Diagram över elpriser per timme; lägsta 45 öre, högsta 3,34 kr.
Skapa konto

Magnus E K
Har tyvärr inte sett en vettig graf någonstans numera. Det bästa enligt mig är graf med en fast skala som inte ändras från dag till dag. Då är det väldigt enkelt att se billiga dagar och timmar utan att läsa några siffror.

• Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag kör Min ström.
Har helt klart potential men tråkigt att man ska betala 20kr per månad för att få se elpriset utan reklam.
Dock plus för prognos Men som då kostar

Jag har Greenly’s app. Tycker den är ganska tydlig och man kan välja vid vilket pris kurvan ska vara röd. Är inte kund hos Greenly men det funkar ändå.

• Diagram som visar spotpris i Greenly-appen. Priset är 180 öre/kWh klockan 17-18. Grön och röd kurva visar prisutveckling.
    Skapa konto
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Magnus E K
D Daniel 109 skrev:
Jag brukar kolla på www.elklocka.se
He he, "högt men uthärdligt" var ju en kul prisbenämning som jag ska börja använda. Undrar var gränsen går för "outhärdligt högt"...

Appen spotpriset är bra! Sen har jag appen elekt om bara skickar en avisering till klockan varje dag kl 13 med medelpris, minpris och maxpris. Mycket enkelt!

Magnus E K Magnus E K skrev:
He he, "högt men uthärdligt" var ju en kul prisbenämning som jag ska börja använda. Undrar var gränsen går för "outhärdligt högt"...
Galet högt tror jag det var i måndags.
Priserna de presenterar är med moms, men utan elskatt.

A
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.