Jag har eldat i min nya panna för första gången. Jag har 2 st tankar en på 750 liter och 2000 liter. När jag börjar elda går allt bra, bra skiktnig och de laddas ganska jämt. Laddade upp tankarna fullt. Dagen efter hade temperaturen sjunkt i den lilla tanken där jag har kopplat in värmeuttaget, men den stora tanken var på samma temperatur som jag lämnade den dagen innan. Varför blir det ingen självcirkulation till den lilla tanken?.

Är tankarna serie- eller parallellkopplade? Var sitter radiatorreturen?

Om tankarna är parallellkopplade så bör returen sitta på den stora tanken om stigaren sitter på den lilla tanken.

Om tankarna är seriekopplade så MÅSTE returen sitta på den stora tanken.

Andra kanske kan komma på fler möjliga felkällor.

Mina tankar är parallellkopplade. Stigaren för värme är inkopplad på den lilla tanken, och returen sitter på det nedre röret för laddningskretsen nära den lilla tanken. Är det felkopplat då? Jag har en fundering på om min rörläggare har kopplat rätt för jag läste i en manual för laddomaten att man skulle koppla laddkretsen parallellt, om man kopplar in returen först till den stora tanken så ska man koppla stigaren på den lilla tanken. Var det du menade spikers-corner?eller fattar jag helt fel.

Det var precis det jag undrade över. Kan hända att självcirkultionen mellan tankarna inte "rår på" flödet som blir pga cirkulationspumpen till radiatorerna, men jag har trott att det ändå skulle bli viss självcirkulation om man har kopplat som ditt system.
Man brukar vilja ha diagonalkopplat som du läst för att det skall bli samma sträcka för vattnet genom båda tankarna, annars tar vattnet den "kortaste" vägen (minst strömmningsmotstånd).
Är laddningen diagonalkopplad?

Hur som helst tycker jag du skall prata med installatören , för om det inte händer något i den stora tanken när den lilla är tom, då är det definitivt fel tycker jag.

Stigaren för laddningskretsen är kopplad nära den stora tanken och returen går först in i den stora tanken,då kan man ju inte säga att det är parallellkopplade. Jag pratade med min installatör och han trodde att det kan vara luft i systemet som gör att det inte blir någon självcirkulation, så vi luftade vid den lilla tanken. Där var massa luft som stod i den lilla tanken. Konstigt att det inte försvinner när det är uppet expansionskärl.

Blev det bättre efter luftningen? Töms båda tankarna?

Vi har nu luftat på toppen av den lilla tanken. Där stod massa luft som konstigt nog inte gått upp till det öppna expansionskärlet. Efter luftningen så rann det över till den lilla tanken. Har eldat idag igen så vi får se här imorgon om den stora tanken följer med.

Fortfarande inte bra med skiktningen. Rörläggaren ska komma i veckan och installera en avluftare på en lilla tanken. Hur hög temperatur kan man ladda tankarna?. När jag eldar får jag inte upp tankarna till mer en 80 grader, då slå pannan av vid 87 grader. Är det riktigt eller beror det på att det är luft i tankarna som gör att termostaten på pannan slår ifrån. Termostaten ska jobba mellan 87-91 grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.