Byggahus.se

Varför tror människor att hantverkare är gratis?

1. Krille-72
    Medlem · 2 860 inlägg
    Det är väl hur Ahlsells prislista används som folk stör sig på. Skulle hantverkaren redovisa sina faktiska inköpspriser med ett överenskommet påslag så skulle Ahlsells priser fortfarande vara högre än nätbutikerna i många fall. Men jag tror folk skulle acceptera priserna på ett bättre sätt.

2. R
    Medlem · 1 699 inlägg

RoAd

Medlem
    Det är rätt saftig vinst även på Ahlsells pris utan rabatt. Det uttaget kostar enligt deras ordinariepris 754:- ex moms. :rolleyes: Eftersom jag är storkund efter att ha köpt rördelar för ca 500:- för tre år sedan så har jag en hög rabatt och då landar det på 290:-

Så om inköpsstället var Ahlsell så kanske det inte var "mer än" 100% påslag + moms på "ordinariepriset" för tre år sedan ;)

• Laddar…
  3. Krille-72
    Medlem · 2 860 inlägg
    290 kr ex moms + 20% påslag= 435 kr inkl moms.
    10% påslag = 399 kr inkl moms.

Produkten kostar 277 kr hos elbutik.se så många skulle nog misstänka att du har dolda bakbonusar och försöker luras.

Att jobba hos en prismedveten konsument som jämför dina priser med nätbutiker är nog ingen lätt uppgift.

4. R
    Medlem · 1 699 inlägg

RoAd

Medlem
    Personligen hade jag inte höjt på ögonbrynet för ett pris på runt 400:- om elektrikern stod för inköp och leverans. Jag tror faktiskt att de flesta tycker som mig där. Det är när man börjar trixa med "ordinariepriset" som det börjar bli tråkigt:

Inköpspris 745:- ex moms, och så lägger vi på lite "rabatt" på det för att kunden ska tro att jag är snäll, säg 20%, och så moms på det: tillbaka på 745:- igen. DÅ skulle jag faktiskt surna till.

5. L
    Renoveringsnovis · Uppsala · 156 inlägg

Lowley

Renoveringsnovis
    Jag har alltid varit trevlig. Samt gjort upp om vad som ska göras och hur jag vill ha det. Frågat om dom vill ha fika, eller något att dricka. Men har nog haft en jäkla otur med hantverkare. Men åtta av tio jobb var bara pluskjobb.Ungefär som jag skulle snickrat själv. Och tack och lov så blev taket bra. Och dom jobbade från halv åtta på morgonen till 16.

6. L
    Med lem · Dalarna · 246 inlägg

Lövborgen

Med lem
    Vad är ett pluskjobb? Har aldrig hört det uttrycket förut.

7. buspojken
    Byggveteran · Gävle · 1 797 inlägg

buspojken

Byggveteran
    Haha vad som står på garageuppfarten.. svenska avundsjukan igen.
    Ja har en relativt ny bil, max utrustad. Den kostar mig mindre i månaden är min 5 år gamla privata Volvo.
    En företagsbil ska fungera jämt, i alla väder. De funkar helt enkelt inte att ha en gammal skitbil som ska vara på verkstan 2 ggr i månaden, hade du som kund uppskattat att ditt projekt.blev stående pga av bilen för hantverkaren startar inte på morgonen och du är utan badrum i en vecka extra ? Bilen är extremt viktigt arbetsverktyg för en hantverkare, fungerar den inte kan man inte fakturera,
    Hade du hellre föredragit att man hade en rostig gammal skåpbil från 95?

• Laddar…
  8. K
    Medlem · 925 inlägg

kortis

Medlem
    Många förklaringar finns det iaf.

• Laddar…
  9. B
    Medlem · alingsås · 303 inlägg

bossebyggarn

Medlem
    Det är inte alls ointressant. Att de flesta hantverkare tycker att den är ointressant är däremot både talande och skrämmande. Sådana här systematiska bedrägerier bidrar nämligen till hantverkaryrkets dåliga rykte.

10. L
    Renoveringsnovis · Uppsala · 156 inlägg

Lowley

Renoveringsnovis
    Ja av vad jag skrev .. så får du räkna ut det själv. Tror du förstår ,ett dåligt undermåligt arbete. Ej fackmannamässigt gjort, backjobb.

11. L
    Med lem · Dalarna · 246 inlägg

Lövborgen

Med lem
    Det du skrev var tvetydigt. Hade lika gärna kunnat vara plusjobb du menade och att du själv var en bra snickare, men du menade tvärsom. Tack för förklaringen

12. L
    Medlem · 63 inlägg

Linda_71

Medlem
    Spännande att om hantverkaren lägger på det dubbla är det inte ok.
    Men att HM köper in tröjor för 10kr och säljer för 150kr är ingen som reagerar på.

13. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 944 inlägg

Fairlane

Medlem
    Nej, men om HM vill ha betalt för resor och timmar så reagerar vi. Det är helt enkelt så att du jämför äpplen och päron.

14. E
    Medlem · 5 466 inlägg
    Ja, resor från Kina till Europa ja.
    Inget konstigt i att det blir dyrare.

Men då är vi där igen, vad får du för de pengarna du inte sparade?

Arbetsvillkor?
    Miljöpåverkan?
    Påverkan på den globala ekonomin och maktbalansen?

15. L
    Medlem · 63 inlägg

Linda_71

Medlem
    Såg du att jag citerade inlägget med en vara? Du betalar 10 gånger så mycket för en ara som du själv får åka och köpa.
    Men klagar när du får betala det dubbla priset men får det hemkört till dig.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.