Byggahus.se
Jag har köpt ett halvmåneformat fönster gjort i furu som sattes in för två månader sedan på vårt lantställe. Fönstret var vitmålat från fabrik. Jag upptäckte igår att det fanns en blodrödaktig utfällning som "läckt" från fönstret, speciellt längs ner i hörnen på fönstret. Det är svårt att få bort det röda, jag har kämpat på med rengöringsmedel men det röda är kvar som rosa missfärgningar.

I de hörn där det läckt är det glipor, dvs springor som jag tycker borde varit fogade innan målning från fabrik. Eftersom dessa ligger i nederkant av fönstret så är det troligt att vatten tränger in här och då har löst upp något som ligger nere i springan. Kanske en grundfärg eller annat som tillverkaren behandlat fönstret med?

Nu har jag efter rengörning (så gott jag kunde) fogat dessa springor själv och så måste jag nog bita i det sura äpplet och måla om fönstret, i alla fall där fog och det röda finns kvar. Men först vill jag se att det nu är tätt.

Finns någon med erfarenhet av liknande problem? Jag vet ju inte vad det röda är, men det måste komma från fönstret. Jag gissar att min analys av åtgärd är korrekt, dvs springorna måste fogas för att stoppa vidare inträngning av vatten och jag hoppas alltså att den röda utfällningen då stoppar.

Jag skickar med två bilder, en innan jag fogat och en efter fogning. Dessutom en bild hur fönstret ser ut, där man kanske förstår att viss inträngning av vatten kan ske nederst i fönstret när vind och regn ligger på. Annars är fönstret fackmannamässigt installerat, men måste vara tätt längst ner förstås.
 
  • Skadat fönsterkarmhörn, skum, sprickor, röta, behöver reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit fönsterkarm med flagnande färg och smuts eller mögel i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvmåneformade, vita fönster med korsade spröjs på ljusgrå trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Jag vet inte vad det röda är men du behöver ett överbleck. Nu rinner vatten in på karmen bakom fodret via panelen eller luftspalten bakom panelen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ja, jag kollade just upp detta, tack för svaret. Ett överbleck blir förstås svårt att montera på rätt sätt i efterhand, det skulle ju ha monterats bakom ytterpanelen om jag förstår saken rätt.

Jag funderar på hur man skulle kunna göra konstruktionen bättre då med tanke på att fönstret är monterat som det är just nu. Ett sätt kan vara att försöka hitta en riktigt bra och beständig fogmassa och täta bakom fönsterfodret, det borde ju rinna från väggen ovanför och en del tar sig bakom fodret nu och rakt ner på fönstret. Men naturligtvis kan en sådan fix inte bli lika beständig som en plåt som följer ovansidan av fodret. Tips på fogmassa som duger och är övermålningsbar?

Ett halvcirkelformat överbleck (om jag väljer den lösningen) kan jag nu bara montera ovanpå fönsterfodret, så då måste jag ändå täta bakom blecket/fodret för att få det tätare. Lika tätt som ett korrekt installerat överbleck blir det nog inte, en fogmassa kan ju åldras och bli otät med tiden om jag inte hittar något riktigt bra och ålderbeständigt.

Men - ett överbleck löser ju bara delar av problemet. När det blåser och regnar på fönstret (så att ett överbleck inte fångar just dessa droppar) så kommer det att samlas vatten längst ner på fönstret och därför är jag övertygad att den fogning jag gjorde var nödvändig (det är ett utsatt ställe). Att få fönstret i sig regntåligt och speciellt längst ner är nog väldigt viktigt i vilket fall. Men att avleda vattnet som rinner utefter väggen ner mot fönstret borde vara en nödvändig åtgärd ändå, så något måste jag göra för att fuktskydda konstruktionen bättre än nu. Det "röda" som läckt upp kan nog bara tillverkaren svara på, något som är vattenlösligt i vilket fall (och furu i sig ger ju inte denna typ av utfällning).

Tar tacksamt emot vidare tips hur jag kan göra!
 
Väldigt tråkigt att ett överbleck inte monterades på rätt sätt.
Att montera ett överbleck utanpå fodret är nog enda rimliga åtgärden i dagsläget, om ni inte vill plocka bort fönstret och göra om det i rätt ordning.
 
T
Har du kollat med tillverkaren vad de använt för (eventuell) impregnering och grundfärg som ger den röda missfärgningen..?
De borde ju kunna svara på det så att du vet hur det borde åtgärdas.

Tittar man på karmen så lutar den yttre delen utåt så det borde inte komma vatten dit så det känns konstigt att det skulle bli vatten stående där.

Hur högt upp på väggen sitter fönstret? Är det på andra våningen/vinden så borde taksprånget göra att det inte kan regna på väggen ovanför fönstret, åtminstone inte utan väldigt kraftiga vindar. Har det regnat så mycket och med så kraftig blåst sen du monterade fönstret?
 
Hur mycket hänger taket it ovanför fönstret?
Försök att ta lite bilder på lite längre håll så man ser helheten.
Det röda kan vara alger men det känns som att dom kommit väldigt fort.
Bild 1 kanske är missvisande men lutar karmunderstycket utåt något?
 
K
Kan det vara så att det finns någonting målat med falu rödfärg inne i väggen? Att lite vatten tar sig in i panelen ovan fönstret där blecket saknas och tar med sig lite gammal slamfärg till botten på karmen? Regnade ju rätt kolossalt i Augusti.

Fogmassa kan man väl använda men det är inte riktigt någon långtidslösning. Fogmassa kanke håller i 5 år men sedan blir det lite opålitligt. Det är därför som dina karmar inte är fogade från fabrik. Fönster måste hålla som det är med bara virke och färg. Och då behövs det ett bleck ovanför fönsterfodret.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hur mycket hänger taket it ovanför fönstret?
Försök att ta lite bilder på lite längre håll så man ser helheten.
Det röda kan vara alger men det känns som att dom kommit väldigt fort.
Bild 1 kanske är missvisande men lutar karmunderstycket utåt något?
Jag bifogar en bild, hade ingen bra på helheten (fönstret är på en liten utbyggnad på sommarstuga). Svårt att se här men taket hänger utanför drygt 20 cm ovanför fönstret. Jag väntar fortfarande på besked från tillverkaren vad den röda utfällningen kan vara, de påstår att de inte sett detta tidigare. Jag har även upptäckt det under själva fönstret, när jag öppnade det. Det jag gjort nu är dels att foga med en bra elastisk övermålningsbar fogmassa mellan väggen och fodret på ovansidan, sedan målat detta. Jag har försökt identifiera alla springor där det röda trängt upp och även andra springor som saknade fog, använde samma fogmassa. Slipade och målade de mest fuktutsatta ytorna inklusive fogar med Jotun Drygolin Nordic Extreme i samma vita nyans som fönstret.
Nästa steg blir eventuellt att sätta ett överbleck överst på den böjda fönsterfogen som skyddar fönstret ytterligare men skulle helst slippa eftersom det ändå inte kan monteras rätt.
Jag försöker helt enkelt göra alla ytor där väta kan tränga in så täta och välskyddade som möjligt. Halvmåneformade fönster i träklädd vägg med vit ram och öppningsbara delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja på det där fönstret är överbleck ett måste!
 
Det borde ha suttit ett bleck där med så långt till taket men ärligt talat kommer det vara en rätt hygglig nödlösning att foga det där med lämplig ”fasadfog”.

För den som är normalhändig tror jag dock inte det är några större problem att eftermontera ett bleck. Bra sätt att motivera i köp av en bra multimaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.