Byggahus.se

Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
KristinaRT
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag förstår att du jobbar inom sjukvården. Då du är väl på läst.

Självklart förstår jag att det blir tufft då fler kräver läkarvård. Även avancerad.
Det blir en väldig press på en yrkesgrupp som redan går på knäna.

Jag anser att även ovaccinerade har samma värde. De har rätt till sjukvård på samma villkor. Vad säger du?
De har gjort fel val...
Självklart ska de som behöver sjukvård om och när de behöver. De har exakt samma människovärde som alla andra.

Jag kan ha personliga åsikter (starka!) om vaccinationsovilja och vaccinmotstånd, tycka att det är ett idiotiskt val och att det är oerhört osolidariskt mot samhället, medmänniskorna och kanske framför allt mot vårdpersonal som fått arbeta så fruktansvärt hårt det senaste 1,5 året.

Men om/när den ovaccinerade hamnar hos mig är det en sjuk person i behov av sjukhusvård, en patient.
Och att då inte göra allt är otänkbart.

Däremot skulle jag önska att det faktiskt fick en viss konsekvens för de som avstår vaccination. Tex har Region Skåne tills 31/8 stått för gratis test vid resor/arbetspendling till Danmark. Så är inte fallet mer eftersom de anser att om en individ fattar beslutet att inte vaccinera sig ska inte regionen stå för de extrakostnader det för med sig till vardags (sjukhusvård är ju något annat).
 
  • Gilla
skogaliten och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag får väl puffa upp tråden genom att även här säga att jag än så länge avstår vaccinering mot Coronan.
Jag klickade på att jag inte litar på det snabbutvecklade experimentella vaccinet. Men det är ett potpurri av orsaker som kan sammanfattas med att min riskkalkyl resulterar i att jag än så länge avstår därför att de osäkra fördelarna inte väger över de kända nackdelarna.
Vaccin i allmänhet har jag inget emot. Tvärs om faktiskt. Därför har jag relativt nyligen vaccinerat mig två gånger mot TBE. En sjukdom, som till skillnad mot Coronan, är en reell risk för min hälsa.

Staffans
Helt sant, jag håller med dig
 
K
Finns fullt med människor som tycker folk har olika värde. Kolla bara på alla som tro sig löpa lite risk att bli väldigt sjuk i covid dem skiter i alla restriktioner och kör på dem bryr sig inte att dem kan orsaka smittspridning till någon annan som kanske har sämre förutsättningar att klara sig. Alltså måste dem tycka att vissa är mindre värda. Eller är dem bara så pass dumma i huvudet ? Detta kanske förebyggs till stor del med vaccin nu men ett bra exempel på folks syn om andras värde
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Niclas P
KristinaRT KristinaRT skrev:
Självklart ska de som behöver sjukvård om och när de behöver. De har exakt samma människovärde som alla andra.

Jag kan ha personliga åsikter (starka!) om vaccinationsovilja och vaccinmotstånd, tycka att det är ett idiotiskt val och att det är oerhört osolidariskt mot samhället, medmänniskorna och kanske framför allt mot vårdpersonal som fått arbeta så fruktansvärt hårt det senaste 1,5 året.

Men om/när den ovaccinerade hamnar hos mig är det en sjuk person i behov av sjukhusvård, en patient.
Och att då inte göra allt är otänkbart.

Däremot skulle jag önska att det faktiskt fick en viss konsekvens för de som avstår vaccination. Tex har Region Skåne tills 31/8 stått för gratis test vid resor/arbetspendling till Danmark. Så är inte fallet mer eftersom de anser att om en individ fattar beslutet att inte vaccinera sig ska inte regionen stå för de extrakostnader det för med sig till vardags (sjukhusvård är ju något annat).

Hur känner du inför rökare, överviktiga, människor med diabetes, fetlever mm som framkallat tillstånd genom dåliga livsstilsval ? Kan även lägga till trafikolyckor där vissa inte har bälte .
Förstår att min kommentar är retlig men jag vill bara uppmärksamma att debatten är sjukt svår.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Självklart ska de som behöver sjukvård om och när de behöver. De har exakt samma människovärde som alla andra.

Jag kan ha personliga åsikter (starka!) om vaccinationsovilja och vaccinmotstånd, tycka att det är ett idiotiskt val och att det är oerhört osolidariskt mot samhället, medmänniskorna och kanske framför allt mot vårdpersonal som fått arbeta så fruktansvärt hårt det senaste 1,5 året.

Men om/när den ovaccinerade hamnar hos mig är det en sjuk person i behov av sjukhusvård, en patient.
Och att då inte göra allt är otänkbart.

Däremot skulle jag önska att det faktiskt fick en viss konsekvens för de som avstår vaccination. Tex har Region Skåne tills 31/8 stått för gratis test vid resor/arbetspendling till Danmark. Så är inte fallet mer eftersom de anser att om en individ fattar beslutet att inte vaccinera sig ska inte regionen stå för de extrakostnader det för med sig till vardags (sjukhusvård är ju något annat).
Kan man lita 100% på att alla på iva kommer göra det efter veckans artiklar om vårdpersonals "gnäll" (kritik eller vad man vill säga)
Jag känner mig tveksam att de kommer gå all in för vissa. Förhoppningsvis finns det någon som ser till att det sköts ändå.

Vad vill du är konsekvensen?
 
KristinaRT
Niclas P Niclas P skrev:
Hur känner du inför rökare, överviktiga, människor med diabetes, fetlever mm som framkallat tillstånd genom dåliga livsstilsval ? Kan även lägga till trafikolyckor där vissa inte har bälte .
Förstår att min kommentar är retlig men jag vill bara uppmärksamma att debatten är sjukt svår.
För mig är det lätt i vardagen; när någon hamnar hos mig är individen min patient och jag göra allt för denne.

I praktiken och teorin är det såklart svårare. Men de flesta av de sjukdomar du nämner drabbar individen, även om de så klart tar upp vårdresurser. Fettlever eller hjärtinfarkt smittar inte, och kör någon utan bälte skadar man bara sig själv. Ingen av dem orsakar heller några större generella restriktioner i samhället.
Ingen av dem är heller så enkla att förebygga som covid, vilket kräver två sprutor som dessutom är gratis…
 
  • Gilla
jocke31 och 10 till
  • Laddar…
Niclas P
KristinaRT KristinaRT skrev:
För mig är det lätt i vardagen; när någon hamnar hos mig är individen min patient och jag göra allt för denne.

I praktiken och teorin är det såklart svårare. Men de flesta av de sjukdomar du nämner drabbar individen, även om de så klart tar upp vårdresurser. Fettlever eller hjärtinfarkt smittar inte, och kör någon utan bälte skadar man bara sig själv. Ingen av dem orsakar heller några större generella restriktioner i samhället.
Ingen av dem är heller så enkla att förebygga som covid, vilket kräver två sprutor som dessutom är gratis…
ok , bra svar, tänkvärt!
Men, som vaccinerad fortsätter man ju att bära samt överföra smitta? Sen om vi kikar på de länder som haft dubbelvaccinerade längst , typ Israel , så inför de en tredje spruta… varför? Logiskt svar är att fler och fler av deras IVA pasienter är dubbelvaccinerade… så vi bör väl ha en bra referens där på vad som komma skall. Alla kommer få covid, vissa kommer bli sjuka som attan andra inte. En ev lösning skulle vara att vaccinera varje år vilket känns ohållbart, eller ?
PS: jag är mer frågande än övertygad
 
Hur tänker ni kring detta:
I Västra Götalandsregionen är nästan alla som nu vårdas på iva helt ovaccinerade, enligt Kai Knudsen, överläkare på Sahlgrenska sjukhusets intensivvårdsavdelning.

– Detta hade lätt kunnat undvikas. Det är både tråkigt och frustrerande, säger han
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Självklart ska de som behöver sjukvård om och när de behöver. De har exakt samma människovärde som alla andra.

Jag kan ha personliga åsikter (starka!) om vaccinationsovilja och vaccinmotstånd, tycka att det är ett idiotiskt val och att det är oerhört osolidariskt mot samhället, medmänniskorna och kanske framför allt mot vårdpersonal som fått arbeta så fruktansvärt hårt det senaste 1,5 året.

Men om/när den ovaccinerade hamnar hos mig är det en sjuk person i behov av sjukhusvård, en patient.
Och att då inte göra allt är otänkbart.

Däremot skulle jag önska att det faktiskt fick en viss konsekvens för de som avstår vaccination. Tex har Region Skåne tills 31/8 stått för gratis test vid resor/arbetspendling till Danmark. Så är inte fallet mer eftersom de anser att om en individ fattar beslutet att inte vaccinera sig ska inte regionen stå för de extrakostnader det för med sig till vardags (sjukhusvård är ju något annat).
Du tar ditt på jobb på allvar! Det är bra!
Jag kan förstå att det kan vara svårare i ibland. Om det kommer in någon som är dömd för flera svåra brott. Men man måste.
Dock behöver man inte vara lika trevlig...
Är man proffs! Men då vet jag att om jag stöter på dig så får jag bra vård!
Men om det blir med corona så är jag den delen som är vaccinerad...
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Niclas P
H Hultström skrev:
Hur tänker ni kring detta:
I Västra Götalandsregionen är nästan alla som nu vårdas på iva helt ovaccinerade, enligt Kai Knudsen, överläkare på Sahlgrenska sjukhusets intensivvårdsavdelning.

– Detta hade lätt kunnat undvikas. Det är både tråkigt och frustrerande, säger han
samma med rökare och människor som äter onyttigt, överviktiga mm . 15 t dödsfall / dygn.

men.. nu börjar man marknadsföra att vi behöver en booster eller då en spruta nummer 3. Varför få detta ? Kan det vara så att människor med två sprutor börjar bli allvarligt sjuka? Jag vet inte , men detta är ju en riktigt intressant diskussion som inte ens de lärda tycks ha konkreta svar på
 
H Hultström skrev:
Hur tänker ni kring detta:
I Västra Götalandsregionen är nästan alla som nu vårdas på iva helt ovaccinerade, enligt Kai Knudsen, överläkare på Sahlgrenska sjukhusets intensivvårdsavdelning.

– Detta hade lätt kunnat undvikas. Det är både tråkigt och frustrerande, säger han
Tja... Och? Ingen större nyhet alla siffror som presenteras här säger samma sak...
Och vet du vad.... Om alla vaccinerar sig.....
Tänk... De också. De har ingen sagt här tidigare
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja... Och? Ingen större nyhet alla siffror som presenteras här säger samma sak...
Och vet du vad.... Om alla vaccinerar sig.....
Tänk... De också. De har ingen sagt här tidigare

Alla siffror som presenteras säger samma sak. Har du någon anledning att tvivla på siffrorna?
 
BirgitS
Niclas P Niclas P skrev:
Men, som vaccinerad fortsätter man ju att bära samt överföra smitta?
Det låter som att du tror att vaccinerade hela tiden bär på viruset och kan föra det vidare.
Så är det inte.

Men en vaccinerad person kan bli smittad men det är mindre risk än att en ovaccinerad person blir det.
En smittad vaccinerad person verkar smitta i lägre utsträckning än en ovaccinerad person.

För tillfället ökar smittspridningen rätt lite vecka för vecka så det behövs inte så stora förändringar för att vända trenden. En liten minskad smittspridning t.ex. genom att fler vaccinerar sig kan vara det som räcker för att vända trenden neråt.

Niclas P Niclas P skrev:
Sen om vi kikar på de länder som haft dubbelvaccinerade längst , typ Israel , så inför de en tredje spruta… varför?
Skyddseffekten avtar med tiden liksom med en del andra vacciner som också behöver påfyllnadsdoser.

Niclas P Niclas P skrev:
En ev lösning skulle vara att vaccinera varje år vilket känns ohållbart, eller ?
Sverige vaccinerar ju mot influensa varje år. Så varför skulle det vara ohållbart att göra det med ett annat vaccin?
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ja och i din värld är allt gissningar. Det finns inga sannolikheter. Det är svart eller vitt.

Det stadiet brukar de flesta lämna när de lämnar tonåren…
Vad bygger du denna skarpsinniga analys på?

Staffans
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
KristinaRT
Niclas P Niclas P skrev:
ok , bra svar, tänkvärt!
Men, som vaccinerad fortsätter man ju att bära samt överföra smitta? Sen om vi kikar på de länder som haft dubbelvaccinerade längst , typ Israel , så inför de en tredje spruta… varför? Logiskt svar är att fler och fler av deras IVA pasienter är dubbelvaccinerade… så vi bör väl ha en bra referens där på vad som komma skall. Alla kommer få covid, vissa kommer bli sjuka som attan andra inte. En ev lösning skulle vara att vaccinera varje år vilket känns ohållbart, eller ?
PS: jag är mer frågande än övertygad
Som vaccinerad är det mindre sannolikt att man blir infekterad och om man blir infekterad blir förloppet i de allra flesta fall lindrigare. Symtom och virusmängd hänger ihop.
Detta innebär att även om man teoretiskt kan bära och sprida virus som vaccinerad är det mindre virus och under kortare tid. Risken att smitta andra minskar också dramatiskt.

En aspekt som gör situationen lite svårvärderad är att det inte finns någon uppföljning av vaccination, dvs man vet aldrig hur bra immunsvar msn har utvecklat efter vaccinationen. Vissa ha ett jättebra skydd och andra (de som hamnar på sjukhus trots 2 sprutor) har ett sämre skydd. Jag har vårdat personer som blivit sjuka trots 2 sprutor, men ingen av dem har behövt IVA, gissningsvis pga vaccinationen (för riskfaktorer för svårt sjukdom fanns det gott om).

Jag är inte tillräckligt insatt i hur situationen i Israel ser ut för att uttala mig, men jag misstänker att det är en kombination av många faktorer. Och ffa vet vi inte hur det sett ut där om man INTE vaccinerat så snabbt.
 
  • Gilla
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.