Byggahus.se
Jag har nyligen byggt ett vinterisolerat uterum med gjuten platta och golvvärme som är kopplad till vårt befintliga värmesystem (Nibe F750 frånluftsvärmepump). I uterummet sitter det en LK Minishunt M60n som kopplar ihop uterummets golvvärmeslingor med husets värmesystem.

Efter att golvvärmen i uterummet kopplades in så började det höras ett porlande ljud från värmepumpen som jag antar tyder på luft i systemet. Golvet i uterummet blev inte heller varmt vilket jag också antar kan beror på luft i systemet. Efter att ha avluftat värmepumpen ett otal gånger och minishunten i uterummet några gånger så har jag inte hört något porlande ljud sedan sista avluftningen i lördags morse (ca 40 timmar sedan). Dock verkar det fortfarande inte gå ut någon nämnvärd värme i golvvärmeslingorna.

Jag har gjort en del mätningar en IR termometer i morse:
  • Inkommande och utgående vatten från/till husets värmesystem hade 25°
  • Inkommande och utgående vatten till/från slingorna var 15°
  • Har ingen exakt mätning på lufttemperaturen i rummet men den var kring eller strax under 15° den med.
Minishuntens termostat är inställd på 32 grader och maxbegräsningen på framledningstemperaturen är inställd på 55 grader.

Här är ett foto som visar hur minishunten ser ut och var jag mätt temperaturen på vattnet.

Vattenburen värmesystemskontroll med temperaturinställningar och rör, termostat, temperaturbegränsare och rumstemperaturangivelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag förstår att det kan ta tid att få upp temperaturen i ett golvvärmesystem, men borde inte vattnet som går ut i golvvärmeslingorna ha en temperatur som är lite närmare temperaturen på inkommande vatten? Och borde det inte vara en skillnad på temperaturen på inkommande och utgående vatten när en del av värmen går åt till att värma upp golvet?

Cirkulationspumpen verkar också arbeta, så det är inte att den är avstängd.

Digital display på en Grundfos Alpha1 cirkulationspump som visar effektförbrukning, ström är på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan vara fel och vad kan jag göra för att felsöka?
 
Eftersom temperaturen till och från gv-shunten är 25⁰C så lutar det åt att gv-shunten är ställd för enrörssystem med fullt bypassflöde.
 
  • Gilla
N_Barsk
  • Laddar…
Så kan det nog vara, monteringsanvisningen säger:

Omkoppling till 1-rörssystem görs genom att skruva ut ventilkäglan (insex 8mm) tills att önskad temperatur uppnås tillradiatorerna.
Jag tog fram en 8mm insex och testade skruva och den gick att skruva in, vilket borde betyda att den är ställd för enrörssytem. Jag testade skruva in den så långt det gick. Så får se om det blir bättre nu.
 
Nu har det gått en natt sedan jag ställde om den till ett tvårörssystem och skillnad blev det, men om det är bättre eller inte är svårt att säga. Nu mäter jag ca 8 grader överallt. Rumstemperaturen, inkommande och utgående vatten från husets värmesystem, inkommande och utgående vatten till golvvärmeslingorna.

Inne i huset var rören till uterummet är inkopplade på det befintliga värmesystemet har plaströren rumstemperatur, så det känns som att vattnet inte cirkulerar ordentligt.
System med kopparledningar, ventiler och etiketter för golvvärme i hus och uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N N_Barsk skrev:
Jag har nyligen byggt ett vinterisolerat uterum med gjuten platta och golvvärme som är kopplad till vårt befintliga värmesystem (Nibe F750 frånluftsvärmepump). I uterummet sitter det en LK Minishunt M60n som kopplar ihop uterummets golvvärmeslingor med husets värmesystem.

Efter att golvvärmen i uterummet kopplades in så började det höras ett porlande ljud från värmepumpen som jag antar tyder på luft i systemet. Golvet i uterummet blev inte heller varmt vilket jag också antar kan beror på luft i systemet. Efter att ha avluftat värmepumpen ett otal gånger och minishunten i uterummet några gånger så har jag inte hört något porlande ljud sedan sista avluftningen i lördags morse (ca 40 timmar sedan). Dock verkar det fortfarande inte gå ut någon nämnvärd värme i golvvärmeslingorna.

Jag har gjort en del mätningar en IR termometer i morse:
  • Inkommande och utgående vatten från/till husets värmesystem hade 25°
  • Inkommande och utgående vatten till/från slingorna var 15°
  • Har ingen exakt mätning på lufttemperaturen i rummet men den var kring eller strax under 15° den med.
Minishuntens termostat är inställd på 32 grader och maxbegräsningen på framledningstemperaturen är inställd på 55 grader.

Här är ett foto som visar hur minishunten ser ut och var jag mätt temperaturen på vattnet.

[bild]

Jag förstår att det kan ta tid att få upp temperaturen i ett golvvärmesystem, men borde inte vattnet som går ut i golvvärmeslingorna ha en temperatur som är lite närmare temperaturen på inkommande vatten? Och borde det inte vara en skillnad på temperaturen på inkommande och utgående vatten när en del av värmen går åt till att värma upp golvet?

Cirkulationspumpen verkar också arbeta, så det är inte att den är avstängd.

[bild]

Vad kan vara fel och vad kan jag göra för att felsöka?
Spolade du ur slingorna innan du öppnade upp allt?
 
  • Gilla
N_Barsk
  • Laddar…
Jag hade förbi rörmokaren som installerade systemet igår och efter en del felsökning lyckades vi få ordning på systemet och nu har det kört på i lite drygt ett dygn och allt verkar fungera.

Den slutliga lösningen var att skruva på "VF-ventilen". Monteringsanvisningen var väldigt otydlig angående den och sa bara.
VF-ventil (dim. 8 mm insex) används endast vid anläggningar med lågt tillgängligt drivtryck från primärsidans cirkulationspump.
Men efter att ha ändrat läge på den samt sett till att systemet var inställt på ett tvårörssystem så kom allt igång och nu fungerar det som det ska.

Stort tack till alla som engagerat sig!
 
  • Gilla
Johan Fraxinus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.