Byggahus.se
Fråga 1
Det spelar ingen roll hur jag eldar, mätarna står stilla.
Det finns 3 st mätare. Jag har bra glöd/eld i pannan men det hjälper inte, vad gör jag för fel ?
När alla 3 mätare är nere på 40 så hoppar elpatronen igång, vilket man gärna vill undvika.

Fråga 2
Min tanke är att alla mätare inte ska behöva vara på 80g utan att det borde finnas varmvatten så det räcker ändå till värme, dusch och diska. Det är en skapligt stor tank.
 
Sjunker temperaturen om du inte eldar?

Förmodligen eldar du inte tillräckligt om du inte får upp tempen, hur stor ackumulatortank har du och hur mycket ved bränner du per dygn?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Har det fungerat bra förra vintern?
 
F fribygg skrev:
Sjunker temperaturen om du inte eldar?

Förmodligen eldar du inte tillräckligt om du inte får upp tempen, hur stor ackumulatortank har du och hur mycket ved bränner du per dygn?
Skickar med en film om hur det ser ut.
Ja det sjunker.
Ska se om jag hittar hur stor tanken är.
Osäker på hur mycket känns som massor men det är det söker inte ..
 
  • Gilla
s67johansson
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Har det fungerat bra förra vintern?
Inga problem, så förstår inte vad jag gör annorlunda??
 
Ser ut som om draget är dåligt. Nått som blockerar skorstenspipan
 
Kommer pannan upp i temp tro, lite tveksam om det. Vad har du mellan tank och panna, en laddomat kanske, ta foto på laddomaten så att tempmätarna syns, när du eldar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Elda mer och hårdare, tanken tål att fyllas med värme.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S Sophie Alm skrev:
Inga problem, så förstår inte vad jag gör annorlunda??
Är veden lika bra som förra året?
 
J jonaserik skrev:
Kommer pannan upp i temp tro, lite tveksam om det. Vad har du mellan tank och panna, en laddomat kanske, ta foto på laddomaten så att tempmätarna syns, när du eldar.
Här kommer lite bilder.
Nu lät jag luckorna vara öppna lite så det blir ett ordentligt drag, mer än om bara spjället är öppet.
 
  • Gammal, smutsig vedpanna med reglage, luckor och instruktioner på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd pannan i källaren, rör, mätare, verktyg, sliten betongvägg, ingen person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förrådsrum med uppvärmningsanläggning, rör, mätare och elektriska komponenter. Oorganiserat, industriellt utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal blå dörr lutar mot en vägg i ett rörigt garage med verktyg och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes har varmvatten fån pannan och det en laddomat med återladdning , då panna sjunker i temp laddas från tanken det stjäl en del värme. Sen har du något som inte är riktigt bra, du shuntar ut värmen manuellt, då kan tempen i huset åka JOJO. När det blir varmre ut så blir nog för varmt i huset och tvärt om när kylan sätter till. Det gör även att pannans temp har lite problem att bli varm, den ska ju leverera värme samt med att ladda tanken. Tankens temeraturer verkar stämma bra med laddning. I fallande skala uppifrån och ner. Det är tufft att koka vatten nu när det är kallt och kan ta ett bra tag innan returen från tanken kommwr upp i temp. Då blir nog pannan varm den med.
 
Vad menar du med shuntar ut värme ?
 
Det svarta vredet ovanför den gula dosan på pannan. den är för att ställa in en temp i huset. Tyckte den står på ca 3 eller fyra, just nu på fotot går det ut ca 50 C till elementen, syns på termometern som sitt ovanför pumpen som är ovanför pannan. Om du vrider till noll så blir kallt i huset. 10 är max temp ut. Har du bra tmp i huset nu så rör den inte. Vet inte din temp ute nu. Blir det kallare ute för du ändra till kanske 4,5 eller varmare ute till 2,5- 3
 
Har man fungerande radiatortermostater fungerar det med manuell shunt.
Om förbigångsspjället är i rätt läge så handlar det nog bara om att elda mer. Det går åt en hel del nät det är kallt.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
svar på din fråga kan vara att allt värme du tillverkar går i första hand till att värma huset och det blir inte mycket överskott att samla i tanken. Gissar att du måste elda nästan hela tiden när det är minusgrader ute.
Huvudsaken är att du har varmt i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.