8 732 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
Vår nya Thermia Villa75 bergvärmepump är trasig!
Sida 1 av 2
Vi har precis kopplat in vår nya Thermia bergvärmepump och upptäcker till vår fasa att varmvattenberedaren läcker vatten!!! Hela isoleringen är blöt och svetsskarvarna ser för jävliga rent ut sagt. Någonstans uppifrån kommer läckaget. Vi ringde såklart vår säljare som vi köpt den av direkt och hans kommentar var bara, "ring kl 8 i morgon bitti".
Vi är skitirriterade, ska inte Thermia hålla hög kvalitet? Vi har betalat 65.000 för den där pumpen, och så är den paj från fabrik!!!
Förhoppningsvis så kommer dom och byter hela vv-beredaren snabbt, vi står nu utan varmvatten och jag hoppas för deras egen skull att vi får kompensation för detta. För en småbarnsfamilj så är det ett h-vete att leva utan varmvatten.
Det som förvånar oss mycket är att vi trodde att man provtryckte ALLA pumpar i fabrik, hur bra är det att släppa igenom en som läcker???
Hoppas nu bara att Thermia löser detta på en kvart helst, för annars blir vi inte så nöjda och kommer att protestera vilt.
Nån mer med erfarenhet av detta?
Vi är skitirriterade, ska inte Thermia hålla hög kvalitet? Vi har betalat 65.000 för den där pumpen, och så är den paj från fabrik!!!
Förhoppningsvis så kommer dom och byter hela vv-beredaren snabbt, vi står nu utan varmvatten och jag hoppas för deras egen skull att vi får kompensation för detta. För en småbarnsfamilj så är det ett h-vete att leva utan varmvatten.
Det som förvånar oss mycket är att vi trodde att man provtryckte ALLA pumpar i fabrik, hur bra är det att släppa igenom en som läcker???
Hoppas nu bara att Thermia löser detta på en kvart helst, för annars blir vi inte så nöjda och kommer att protestera vilt.
Jag gillar perrsolnigen inte inlägg i stil med detta!
det blir så mycke missförstånd.
1. har ni köpr pumpen från Termia ? säljer dom till privatpersoner?
2. har du monterat in den själv? elelr har en firma gjort det.
3. Ringde du termia, eller företaget du köpt produkten av? (antar att Termias kundsupert inte bad dig att ringa klockan 8:a, utan nåt företag som säkljer termias grejor.)
4. självklart akn allt paja, det är därför du har garanti & konsumentköplagen.
o givetvis är ingen skyldig att kompensera dig.
att leva några dar utan varmvatten döringen av (barnen liger aldra minst) men vist blir det mer obekvämt.)
det blir så mycke missförstånd.
1. har ni köpr pumpen från Termia ? säljer dom till privatpersoner?
2. har du monterat in den själv? elelr har en firma gjort det.
3. Ringde du termia, eller företaget du köpt produkten av? (antar att Termias kundsupert inte bad dig att ringa klockan 8:a, utan nåt företag som säkljer termias grejor.)
4. självklart akn allt paja, det är därför du har garanti & konsumentköplagen.
o givetvis är ingen skyldig att kompensera dig.
att leva några dar utan varmvatten döringen av (barnen liger aldra minst) men vist blir det mer obekvämt.)
Lugna dig med att skriva dyliga insändare tills det verkligen uppstått en konflikt. Problem kan alltid uppstå, men det är hur de löses / inte löses som kan ge missnöjda kunder. Ge dem ett ärligt försök att rätta till problemet, gör de inte det, ja då är dyliga insändare befogade, inte innan.DrKassler skrev:Vi har precis kopplat in vår nya Thermia bergvärmepump och upptäcker till vår fasa att varmvattenberedaren läcker vatten!!! Hela isoleringen är blöt och svetsskarvarna ser för jävliga rent ut sagt. Någonstans uppifrån kommer läckaget. Vi ringde såklart vår säljare som vi köpt den av direkt och hans kommentar var bara, "ring kl 8 i morgon bitti".
Var bor du ?
Om ni hade stått där hemma i vårt pannrum och er klipp nya pump hade läckt vatten från en por i tanken för varmvatten hade ni också blivit irriterade.
Vi har köpt av en firma och installerat själva. Vem som installerat undrar jag vad det kan ha för betydelse när det är ett hål på tanken inuti pumpen..?
Vidare har vi fått låna en liten varmvattenberedare och en ny komplett pump kommer på måndag. Alltså så har allt löst sig men jag är fortfarande förvånad över att man uppenbarligen inte provtrycker sina komponenter vid tillverkningen.
Varför är det ingen bra idé att skriva att man är missnöjd med en uppenbarligen trasig produkt? Problemet har tagits om hand på bästa sätt, när jag väl varit uppe fyra gånger första natten och torkat upp vatten, men det innebär väl ändå inte att jag ska vara nöjd med termias kvalitetskontrollanter etc.?
Att dessutom kräva kompensation för att vi:
1. Inte hade varmvatten ett dygn.
2. Fick "vaka" vid en läckande värmepump en natt och en arbetsdag.
3. Får en ökad elförbrukning pga direktverkande el-varmvattenberedare några dagar
Det anser inte jag på något vis vara orimligt!
Sen om kompensationen bara är en ursäkt och en ballong till barnen eller så är en helt annan sak!
Vidare CarMan, självklart kan allt paja, men det är väl en helt annan sak att något är trasigt redan från fabrik????
Vi har köpt av en firma och installerat själva. Vem som installerat undrar jag vad det kan ha för betydelse när det är ett hål på tanken inuti pumpen..?
Vidare har vi fått låna en liten varmvattenberedare och en ny komplett pump kommer på måndag. Alltså så har allt löst sig men jag är fortfarande förvånad över att man uppenbarligen inte provtrycker sina komponenter vid tillverkningen.
Varför är det ingen bra idé att skriva att man är missnöjd med en uppenbarligen trasig produkt? Problemet har tagits om hand på bästa sätt, när jag väl varit uppe fyra gånger första natten och torkat upp vatten, men det innebär väl ändå inte att jag ska vara nöjd med termias kvalitetskontrollanter etc.?
3. Får en ökad elförbrukning pga direktverkande el-varmvattenberedare några dagar
Sen om kompensationen bara är en ursäkt och en ballong till barnen eller så är en helt annan sak!
Vidare CarMan, självklart kan allt paja, men det är väl en helt annan sak att något är trasigt redan från fabrik????
Andreas Hansson du måste skämta, självklart kan den gå sönder eller vara sönder direkt från fabrik!!! Nu var det så att det var en läckande svetsskarv som var felet, vilket även vår säljare intygat att det är ett fel som uppstår ibland, inte ofta men det händer.
Jag är förvånad över nivån på svaren som postas här.
Mvh//
DrKasslers fru
Jag är förvånad över nivån på svaren som postas här.
Mvh//
DrKasslers fru
Som man frågar får man svar. Läs ert första inlägg igen med forumets ögon och försök att formulera bättre svar än de ni fått. Jag kan förstå er affekt och frustration men ni har mycket litet att vinna på att ge utlopp för den i det här forumet. Speciellt inte om ni förväntar er att få hjälp från forumet.
Gravedigger <- Tidigare olycklig bergvärmebeställare
Gravedigger <- Numera lycklig bergvärmeägare
Gravedigger <- Tidigare olycklig bergvärmebeställare
Gravedigger <- Numera lycklig bergvärmeägare
Jag förstår er frustration, men det är inte befogat att spy galla och såga tillverkaren vid fotknölarna innan de fått en chans att rätta till problemet. Sen håller jag med dig att en ursäkt samt ett ödmjukt bemötande från leverantören kan vara på sin plats. Men att begära ersättning för någon / några dagar med direktverkan el känns lite krystat tycker jag...DrKassler skrev:Om ni hade stått där hemma i vårt pannrum och er klipp nya pump hade läckt vatten från en por i tanken för varmvatten hade ni också blivit irriterade.
JAg tror knappast att det står i garanti åtagandett hoss nån värmepumps tilverkare att dom ersätter förljdfel eller kompenserar på annat sätt. Givet vis får du det som är trasigt åtgärdat, men du kan inte kräva nåt annat (sen om dom gr med på nått annat så är dom ju oerhört generösa)
du som är instalatör, borde ha gjort en provtryckning, innan du släppte på vattnet, så varför ska dom betala dig för att du vaka över pumpen?
du kunde ju ha tömt den på vatten om den nu läckte, så hade du inte behövt vaka.
eller bara gått o lagt dig en då, den lär ju knapast explodera.
som jag sa från början så blir jag väldigt anti när jag läser sånba här inlägg. Du får ju en ny grej & får låna en under tiden, vad har du o klaga på?
du som är instalatör, borde ha gjort en provtryckning, innan du släppte på vattnet, så varför ska dom betala dig för att du vaka över pumpen?
du kunde ju ha tömt den på vatten om den nu läckte, så hade du inte behövt vaka.
eller bara gått o lagt dig en då, den lär ju knapast explodera.
som jag sa från början så blir jag väldigt anti när jag läser sånba här inlägg. Du får ju en ny grej & får låna en under tiden, vad har du o klaga på?
Vilken tur att det inte är -20 och mitt i vintern.
Som när min thermia brakade, cirkpumpen på kalla sidan pajade vilket resulterade i att pumpen inte producerade varmvatten och den gjorde värme bara med elpatron.
Ringde reparatör, som hade fullt upp och kom på fredag eftermiddag veckan efter, talade om att han inte ville jobba över det första han sa. Dock så hade dom delarna hemma och en annan rep åkte ut med pumpen medans jag och repkillen skruvade isär, han fick jobba över 10min.
Reparationen gick på försäkringen, men elen fick jag inget för, jag värmer en normal villa och en större, dvs ca 400kvm + lite biutrymme.
Borde införa ersättning för lidande i försäkringen, man har ju en sambo och dom är inge roliga utan varmvatten och lite kallt inne. Dessutom så hyr jag ut det mindre huset till en familj och det finns en fru där med.......
Tur att man kan elda lite i kaminerna åxå, annars har man nog blivit flådd.......
Som när min thermia brakade, cirkpumpen på kalla sidan pajade vilket resulterade i att pumpen inte producerade varmvatten och den gjorde värme bara med elpatron.
Ringde reparatör, som hade fullt upp och kom på fredag eftermiddag veckan efter, talade om att han inte ville jobba över det första han sa. Dock så hade dom delarna hemma och en annan rep åkte ut med pumpen medans jag och repkillen skruvade isär, han fick jobba över 10min.
Reparationen gick på försäkringen, men elen fick jag inget för, jag värmer en normal villa och en större, dvs ca 400kvm + lite biutrymme.
Borde införa ersättning för lidande i försäkringen, man har ju en sambo och dom är inge roliga utan varmvatten och lite kallt inne. Dessutom så hyr jag ut det mindre huset till en familj och det finns en fru där med.......
Tur att man kan elda lite i kaminerna åxå, annars har man nog blivit flådd.......
Vissa direkta kostnader och merkostnader kan du få ersättning för. Läs konsumentköpslagen och om du har haft en installatör, konsumenttjänstlagen.
Möjligt om en hantverkare instalerat, inte som i trådskaparens fall, där han gjort det själv.gravedigger skrev:
en annan sak som är intresant, är när folk "kräver" att visak saker borde gå på försäkringen. sen så klagar som på att försäkringspremierna är höga! Vem tror ni det är som betalar?
Jag kan bara relatira till mitt eget yrke. kundrna tycker att det är dyrt att laga bilen, men sen tycker dom att en lånebil borde vara gratis & att vi ska ha fler låne bilar. Ja ha! för att ha råd med fler lånebilar, eller låna ut dom gratis, så måsta man ju ta mer betalt, hur vill dom ha det igentligen?
Så länge man slipper betala själv är det lätt att kräva att allt är gratis.
Det är klart att konsumentköpslagen gäller även om han har installerat pumpen själv. Om sedan installationen orsakat felet är det naturligtvis en annan sak.