Jag behöver ett par långa (2*D) M8 helicoils. (Eller annat märke, såvitt jag förstår är dom kompatibla med varandra. Gängorna är redan gjorda med Biltemas sats.)
Jag hade räknat med att det skulle finnas på Mekonomen, Swedol etc. men det verkar bara finnas korta överallt. Det enda jag hittar är Elfa, men trist att behöva vänta på leverans och att frakten blir fyra gånger så dyr som insatserna.

vet ej men värt att poängtera är ju att det inte finns nån standard på överdimensionsgängor så har du gängat med ett fabrikat så finns det inget som säger att någon annans insats passar.

Borde väl funka med två?

Jag brukar ju efterfråga mer information, så jag kör som vanligt ... Varför? ;)

Så länge materialet du gängar i håller samma kvalitet som skruven så räcker det med 1x diametern för att uppnå full styrka .. Om det är något sämre material kanske det kan finnas ett syfte med mer gänga..

Praktiska tester som vi har gjort visar att den äkta helicoilen håller för nästan dubbla kraften mot V-coil, Recoil och vad dom nu heter. Testat med drag rakt ut.
Detta testat i gipsgjuten aluminium.

• Jag tror att fabrikaten med något undantag håller samma dimensioner. Det verkar i alla fall som att många blandat utan några problem.
  • Det skulle förmodligen gå bra med två st. på längden. Jag tänkte göra så först men ändrade mig. Då ska man ju dels ha lite marginal mellan och dels se till att ingen ändrar position och så har man ett par extra ändar på mitten som kan ställa till det vid i- och ur-skruvning. Förmodligen inget problem som sagt, men det känns ändå som en potentiell strulfaktor.
  • Skruvarna ska gängas i aluminiumgods. Det ena hålet är dessutom aningen ovalt så gängan håller inte full gänghöjd överallt. D.v.s. jag behöver utnyttja så mycket gänga det bara går. (Det är ändå lite av en chansning om det kommer hålla eller inte.)
  • Intressant att någon gjort praktiska tester. Surfar man runt lite så finns det annars många åsikter om vilka insatsgängor som är bäst, men det mesta verkar vara baserat på känslor mer än fakta.
Det fick bli en Elfabeställning i alla fall. (Jag lade till diverse kanske-bra-att-ha-någon-gång-grejor så blev det fri frakt också så känns det lite bättre mentalt...)

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.