Byggahus.se
Hejsan, jag har nyligen renoverat badrummet och hallen i min bostadsrätt (1 rok). Slutfakturan landade på över 100 000 mer än prisuppgiften i offerten. Jag är ingen hantverkare själv och kan inte avgöra vad som är skäligt eller ej så jag skulle vilja att någon oberoende person ger en second opinion. Var kan man vända sig någonstans för att få det? Jag har försökt få tag i en oberoende besiktningsman för att göra en slutbesiktning men verkar inte lyckas hitta någon.

I avtalet jag skrev under (hantverkarformuläret) står det 153 650:- under ungefärlig prisuppgift som avser arbete och material (och det är utan rot-avdrag). Och under resor står det 750:- per resa. Under arbetets gång tillkom detta:

- Spotlights i tak (både i hall och badrum)
- Sänkt innertak i hallen samt målning av det
- Montera upp väggfästen till garderoben, 7 st
- Montera handtag på toadörren
- Måla ena sidan av toadörren (1 strykning)
- Flytta golvbrunnen
- Montera en halvvägg framför badkaret och kakla den
- Sätta upp ett extra eluttag
- En extern firma kom för att slipa och måla badkaret och jag fick muntligt besked om att det skulle kosta ca 10 000:-

Slutfakturan landade på 296 122:- utan rot-avdrag. När jag dragit av kostnaden för den externa firman (de hade debiterat mig för hotell och resor också så det landade på 15 700:) landar priset på 280 422:- (skatteverket har godkänt rotavdrag också som landade på 50 000:)

Jag är införstådd med att priset i offerten kan stiga med 15% för diverse kostnader så slutpriset för det vi inledningsvis kom överens om kan ha landat på 176 697:-. Mellanskillnaden till slutpriset blir då 119 425:- vilket, om jag räknat rätt, skall motsvara kostnaden för det som tillkom.

Så det jag undrar är om 119 425:- är ett skäligt pris för det arbete som tillkom utöver? När jag fick fakturan var förfallodatumet satt en vecka framåt i tiden (och jag hade ej fått specificerat underlag eller våtrumsintyg etc) men enligt hantverkarformuläret så skall jag ha en månad på mig att betala och jag hade inte budgeterat för att det skulle bli så dyrt och inte heller fått någon prisuppgift mer än att det skulle bli ”några tusenlappar extra”. Jag har betalat 100 000:- (för materialkostnader etc) och bestridit fakturan. Nu har jag fått specificerat underlag och intyg men jag behöver ändå hjälp att gå igenom den så jag kan förstå varför det dragit iväg så mycket. Jag är absolut nöjd med resultatet och vill ju betala entreprenören för utfört arbete också så visar det sig att kostnaden är korrekt och skälig så är jag nöjd med det.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Är ju typiskt sånt som forumet brukar kunna hjälpa till med.... lägg upp specen, maska namna etc. så ska nog folk här kunna bedöma om det är skäligt.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 4 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Är ju typiskt sånt som forumet brukar kunna hjälpa till med.... lägg upp specen, maska namna etc. så ska nog folk här kunna bedöma om det är skäligt.
Ok! Jag har tagit foton under projektets gång så jag har kunnat följa hur arbetet fortlöpt och försöker jämföra det med arbetsdagboken som jag fick mailad till mig. Ska sammanställa underlaget också och lägga upp då om det kan vara till hjälp
 
Om vi säger så här, det låter väldigt dyrt! Dock ska vi säga att nytillkomna arbeten alltid har en förmåga att dra iväg. Det var också en ganska lång lista på tillkomna arbeten. Extra svårt blir det när extra företag måste tas in för "svåra" arbeten. Särskilt när alla dessutom kommer långväga. Utan att ha sett resultat eller hur det såg ut innan, är det närapå omöjligt att säga hur mycket det borde ha kostat.

Men, du verkar ändå ganska nöjd med hantverkaren i övrigt. Då är han sannolikt även mån om sitt rykte. Ring och prata med honom, och antyd först att det vart dyrt. Kanske inser han direkt att det är lite väl mycket. Inser han det inte direkt så får du förklara det du sagt till oss. Att extraarbeten alltså hamnar på drygt 119kkr, om man följer 15% på offert. Förhoppningsvis är han villig att komma överens om ett pris som båda tycker är okej.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det här är ju baksidan med att få en offert och sen acceptera många saker som tillkommer.........De kommer ju bara hävda att de fått ok från dig för jag antar att de inte gjort det på eget bevåg....Allt tillkommande har väl gått på löpande tid antar jag och alla fläskar väl på det dom kan.......(som vanligt)
 
  • Gilla
Ai Rin och 1 till
  • Laddar…
Måla en dörr och montera några handtag lär ju inte ha varit särdeles dyrt.
Men "flytta en golvbrunn" och en del av de andra sakerna kan ju variera precis lika mycket som längden på ett snöre utan att veta mer än så.

Kan vi få se den specificerade fakturan och ställa lite frågor kring vad som gjorts så går det nog att få klarhet i det hela.

I grund och botten känns det ju som att du har ett bra utgångsläge med en ungefärlig prisuppgift och ett slutresultat som du är nöjd med.

Då är det ju egentligen bara kvar att utreda hur mycket av de 120' som är skäligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A Ai Rin skrev:
Hejsan, jag har nyligen renoverat badrummet och hallen i min bostadsrätt (1 rok). Slutfakturan landade på över 100 000 mer än prisuppgiften i offerten. Jag är ingen hantverkare själv och kan inte avgöra vad som är skäligt eller ej så jag skulle vilja att någon oberoende person ger en second opinion. Var kan man vända sig någonstans för att få det? Jag har försökt få tag i en oberoende besiktningsman för att göra en slutbesiktning men verkar inte lyckas hitta någon.

I avtalet jag skrev under (hantverkarformuläret) står det 153 650:- under ungefärlig prisuppgift som avser arbete och material (och det är utan rot-avdrag). Och under resor står det 750:- per resa. Under arbetets gång tillkom detta:

- Spotlights i tak (både i hall och badrum)
- Sänkt innertak i hallen samt målning av det
- Montera upp väggfästen till garderoben, 7 st
- Montera handtag på toadörren
- Måla ena sidan av toadörren (1 strykning)
- Flytta golvbrunnen
- Montera en halvvägg framför badkaret och kakla den
- Sätta upp ett extra eluttag
- En extern firma kom för att slipa och måla badkaret och jag fick muntligt besked om att det skulle kosta ca 10 000:-

Slutfakturan landade på 296 122:- utan rot-avdrag. När jag dragit av kostnaden för den externa firman (de hade debiterat mig för hotell och resor också så det landade på 15 700:) landar priset på 280 422:- (skatteverket har godkänt rotavdrag också som landade på 50 000:)

Jag är införstådd med att priset i offerten kan stiga med 15% för diverse kostnader så slutpriset för det vi inledningsvis kom överens om kan ha landat på 176 697:-. Mellanskillnaden till slutpriset blir då 119 425:- vilket, om jag räknat rätt, skall motsvara kostnaden för det som tillkom.

Så det jag undrar är om 119 425:- är ett skäligt pris för det arbete som tillkom utöver? När jag fick fakturan var förfallodatumet satt en vecka framåt i tiden (och jag hade ej fått specificerat underlag eller våtrumsintyg etc) men enligt hantverkarformuläret så skall jag ha en månad på mig att betala och jag hade inte budgeterat för att det skulle bli så dyrt och inte heller fått någon prisuppgift mer än att det skulle bli ”några tusenlappar extra”. Jag har betalat 100 000:- (för materialkostnader etc) och bestridit fakturan. Nu har jag fått specificerat underlag och intyg men jag behöver ändå hjälp att gå igenom den så jag kan förstå varför det dragit iväg så mycket. Jag är absolut nöjd med resultatet och vill ju betala entreprenören för utfört arbete också så visar det sig att kostnaden är korrekt och skälig så är jag nöjd med det.
Alltid svårt om du har tilläggsarbeten, men som några är inne på så posta gärna en maskad faktura så kan amn iaf ge någon form av input.

Men det du listar skulle ju kunna dra iväg:
- Spotlights i tak (både i hall och badrum) (Elektrikerjobb kan bli dyrt, särkilt om man måste komma åt undertill och synka ihop sig med andra hantverkare)
- Sänkt innertak i hallen samt målning av det (Antagligen ett antal timmar, och tiotusenlappar, här med: Men det borde du kunna få specat)
- Montera upp väggfästen till garderoben, 7 st (borde ju inte ta många timmar tycker man)
- Montera handtag på toadörren (småjobb)
- Måla ena sidan av toadörren (1 strykning) (småjobb, OM målaren ändå var där dvs)
- Flytta golvbrunnen (Kan bli litet eller väldigt stort: ;Måste man bila ett betonggolv m mm så kan det lätt dra iväg: Gjorde ni dessutom tillägget sent så ngt jobb behövde göras om så bli det nog rätt snabbt väldigt dyrt!)
- Montera en halvvägg framför badkaret och kakla den (Också ett tilägg som troligen springer iväg, lite beroende på när i tid detta lades till dock)
- Sätta upp ett extra eluttag (borde inte varit mkt om elektrikern redan var där, annars tillkommer nog ett par tusen)
- En extern firma kom för att slipa och måla badkaret och jag fick muntligt besked om att det skulle kosta ca 10 000:- (Vilket då hamnade på ca 15 kkr ?)

Så det bero mycket på hur de stora jobben gick: Småjobben borde inte ligga på mer än säg (en killgissning) 40-80 000 kr: Men flytt av golvbrunn och ev halvväggen kan ju dragit iväg rätt mycket: Prova med en dialog med din hantverkare, inte i förstaläget för att pruta, utan för att förstå vad som drog iväg: det är ju rimligt att hen kan förklara/speca iaf då det ju blev rätt mkt mer än specat...
 
  • Gilla
Ai Rin
  • Laddar…
A Ai Rin skrev:
Hejsan, jag har nyligen renoverat badrummet och hallen i min bostadsrätt (1 rok). Slutfakturan landade på över 100 000 mer än prisuppgiften i offerten. Jag är ingen hantverkare själv och kan inte avgöra vad som är skäligt eller ej så jag skulle vilja att någon oberoende person ger en second opinion. Var kan man vända sig någonstans för att få det? Jag har försökt få tag i en oberoende besiktningsman för att göra en slutbesiktning men verkar inte lyckas hitta någon.

I avtalet jag skrev under (hantverkarformuläret) står det 153 650:- under ungefärlig prisuppgift som avser arbete och material (och det är utan rot-avdrag). Och under resor står det 750:- per resa. Under arbetets gång tillkom detta:

- Spotlights i tak (både i hall och badrum)
- Sänkt innertak i hallen samt målning av det
- Montera upp väggfästen till garderoben, 7 st
- Montera handtag på toadörren
- Måla ena sidan av toadörren (1 strykning)
- Flytta golvbrunnen
- Montera en halvvägg framför badkaret och kakla den
- Sätta upp ett extra eluttag
- En extern firma kom för att slipa och måla badkaret och jag fick muntligt besked om att det skulle kosta ca 10 000:-

Slutfakturan landade på 296 122:- utan rot-avdrag. När jag dragit av kostnaden för den externa firman (de hade debiterat mig för hotell och resor också så det landade på 15 700:) landar priset på 280 422:- (skatteverket har godkänt rotavdrag också som landade på 50 000:)

Jag är införstådd med att priset i offerten kan stiga med 15% för diverse kostnader så slutpriset för det vi inledningsvis kom överens om kan ha landat på 176 697:-. Mellanskillnaden till slutpriset blir då 119 425:- vilket, om jag räknat rätt, skall motsvara kostnaden för det som tillkom.

Så det jag undrar är om 119 425:- är ett skäligt pris för det arbete som tillkom utöver? När jag fick fakturan var förfallodatumet satt en vecka framåt i tiden (och jag hade ej fått specificerat underlag eller våtrumsintyg etc) men enligt hantverkarformuläret så skall jag ha en månad på mig att betala och jag hade inte budgeterat för att det skulle bli så dyrt och inte heller fått någon prisuppgift mer än att det skulle bli ”några tusenlappar extra”. Jag har betalat 100 000:- (för materialkostnader etc) och bestridit fakturan. Nu har jag fått specificerat underlag och intyg men jag behöver ändå hjälp att gå igenom den så jag kan förstå varför det dragit iväg så mycket. Jag är absolut nöjd med resultatet och vill ju betala entreprenören för utfört arbete också så visar det sig att kostnaden är korrekt och skälig så är jag nöjd med det.
Jag vill också jobba åt dig
 
  • Haha
Ai Rin och 2 till
  • Laddar…
Läste din tidigare fråga:

https://www.byggahus.se/forum/threads/fukt-i-betong.510656/#post-5606808

Bilningen börjar i morgon och sedan kommer brunnen att flyttas lite eftersom badkaret ska reemaljeras och byggas in med kakel och en inspektionslucka. Bor ej på bottenplan så hantverkarna behöver staga upp taket hos grannen under. Relining av rören är gjord ca 2002 så avloppet ska väl bytas försiktigt via ett företag som min förening har avtal med.

Var alltså detta ovan inte del av den ursprungliga offerten? Det kan ju springa iväg i kostnader... Har du otur kostade din flyttade golvbrunn 2 manvekor inklusive synk av hantverkare mm samt kanske andra bedömningar om det påverkade bjälklaget ...

Sedan känns dock 300 tkr väldigt mycket, men utan att veta är det svårt att säga.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Läste din tidigare fråga:

[länk]

Bilningen börjar i morgon och sedan kommer brunnen att flyttas lite eftersom badkaret ska reemaljeras och byggas in med kakel och en inspektionslucka. Bor ej på bottenplan så hantverkarna behöver staga upp taket hos grannen under. Relining av rören är gjord ca 2002 så avloppet ska väl bytas försiktigt via ett företag som min förening har avtal med.

Var alltså detta ovan inte del av den ursprungliga offerten? Det kan ju springa iväg i kostnader... Har du otur kostade din flyttade golvbrunn 2 manvekor inklusive synk av hantverkare mm samt kanske andra bedömningar om det påverkade bjälklaget ...

Sedan känns dock 300 tkr väldigt mycket, men utan att veta är det svårt att säga.
Min granne visade sig ha sänkt tak i sitt badrum p.g.a. installerade spotlights så de behövde aldrig staga upp där. Badkaret tillkom utöver men hantverkaren erbjöd sig att leta upp en extern utförare som kunde ordna med det så de höll kontakt sinsemellan och det muntliga besked jag fick var att reemaljeringen skulle landa på ca 10000 utöver vårt kontrakt (ingen jättesumma så det lät ok).
 
A Ai Rin skrev:
Hejsan, jag har nyligen renoverat badrummet och hallen i min bostadsrätt (1 rok). Slutfakturan landade på över 100 000 mer än prisuppgiften i offerten. Jag är ingen hantverkare själv och kan inte avgöra vad som är skäligt eller ej så jag skulle vilja att någon oberoende person ger en second opinion. Var kan man vända sig någonstans för att få det? Jag har försökt få tag i en oberoende besiktningsman för att göra en slutbesiktning men verkar inte lyckas hitta någon.

I avtalet jag skrev under (hantverkarformuläret) står det 153 650:- under ungefärlig prisuppgift som avser arbete och material (och det är utan rot-avdrag). Och under resor står det 750:- per resa. Under arbetets gång tillkom detta:

- Spotlights i tak (både i hall och badrum)
- Sänkt innertak i hallen samt målning av det
- Montera upp väggfästen till garderoben, 7 st
- Montera handtag på toadörren
- Måla ena sidan av toadörren (1 strykning)
- Flytta golvbrunnen
- Montera en halvvägg framför badkaret och kakla den
- Sätta upp ett extra eluttag
- En extern firma kom för att slipa och måla badkaret och jag fick muntligt besked om att det skulle kosta ca 10 000:-

Slutfakturan landade på 296 122:- utan rot-avdrag. När jag dragit av kostnaden för den externa firman (de hade debiterat mig för hotell och resor också så det landade på 15 700:) landar priset på 280 422:- (skatteverket har godkänt rotavdrag också som landade på 50 000:)

Jag är införstådd med att priset i offerten kan stiga med 15% för diverse kostnader så slutpriset för det vi inledningsvis kom överens om kan ha landat på 176 697:-. Mellanskillnaden till slutpriset blir då 119 425:- vilket, om jag räknat rätt, skall motsvara kostnaden för det som tillkom.

Så det jag undrar är om 119 425:- är ett skäligt pris för det arbete som tillkom utöver? När jag fick fakturan var förfallodatumet satt en vecka framåt i tiden (och jag hade ej fått specificerat underlag eller våtrumsintyg etc) men enligt hantverkarformuläret så skall jag ha en månad på mig att betala och jag hade inte budgeterat för att det skulle bli så dyrt och inte heller fått någon prisuppgift mer än att det skulle bli ”några tusenlappar extra”. Jag har betalat 100 000:- (för materialkostnader etc) och bestridit fakturan. Nu har jag fått specificerat underlag och intyg men jag behöver ändå hjälp att gå igenom den så jag kan förstå varför det dragit iväg så mycket. Jag är absolut nöjd med resultatet och vill ju betala entreprenören för utfört arbete också så visar det sig att kostnaden är korrekt och skälig så är jag nöjd med det.
I mailet tillsammans med fakturan fick jag denna information:
"Vi hamnade ca 60 timmar över, för de extra momenten som tillkom. Elarbetet hamnade 15 h över och mycket av den tiden har med elen i hallen att göra. Materialet för Bygg och vvs hamnade över budget, men då är ju också inköp av ny blandare samt nytt tak i hallen med i det. Elmaterialet hamnade som beräknat.
Tillkommer på fakturan är ju också kostnader för servicebil, deponi, parkering, inköp av kakel, klinker & golv samt själva remaljeringen."

Jag har försökt sammanställa det underlag jag fick när jag bad om att få ett specificerat underlag. I arbetsdagboken jag fick stod det att det hade tillkommit 95h extra för det extra arbetet. Så jag vet inte om det är 60h eller 95h som stämmer (ska kolla detta med entreprenören).

Jag har gått igenom de bilder jag själv tagit under projektets gång och jämfört dem med de uppgifter som jag fick i den redovisade arbetsdagboken. Jag vet inte om jag betalat för restid också eftersom jag vissa dagar debiterats för 11h när hantverkaren ej varit på plats så länge. Jag kan inte se i alla fakturorna heller vilka dagar som materialet hämtats.

Tar gärna emot förslag på frågor jag kan ställa till entreprenören om det är mer som verkar oklart i redovisningen. Tack för all hjälp!
 
A Ai Rin skrev:
Jag vet inte om jag betalat för restid också eftersom jag vissa dagar debiterats för 11h när hantverkaren ej varit på plats så länge.
Restid skall normalt sett debiteras. Men kostnad för servicebil, deponi osv. Skall ju räknas in i den ursprungliga kostnadsuppskattningen, såvida det inte gäller servicebil för extra dagar som det blir pga de extra beställningarna. Samma med deponi, om det blivit avsevärt mer rivningsmaterial än planerat, pga tilläggsarbeten. Den ursprungliga kostnadsuppskattningen får bara överskridas med 15%, utom för extra beställningar.

Uppgiften om 750 kr per resa är lite luddig. Det kan tolkas som att det inkluderar både kostnad för själva bilen, och restid. Men normalt debiteras både kostnad för bilen och arbetstid från att man börjar lasta in i bilen på morgonen.

Om tillägget för elektrikern bara gäller spotlights och det där extra uttaget. Så låter 15h rätt högt, framförallt om det gick att samordna med arbete som ingick i grunduppskattningen. Men vi vet inte vilka komplikationer det kan ha varit.
 
  • Gilla
Ai Rin och 1 till
  • Laddar…
Herrejösses vad pengar...
Den granskning jag kan bidra med är att montera väggfästen, handtag, måla dörrar och till och med sänka innertak lär man sig väl i skolan? 😅
Men med det sagt hoppas jag verkligen det löser sig så ni blir nöjda.
 
  • Gilla
Ai Rin
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Herrejösses vad pengar...
Den granskning jag kan bidra med är att montera väggfästen, handtag, måla dörrar och till och med sänka innertak lär man sig väl i skolan? 😅
Men med det sagt hoppas jag verkligen det löser sig så ni blir nöjda.
Ja, det är tämligen enkla arbeten, men kostnaden beror ju väldigt mycket på hur arbetet planeras in. Om man redan är på plats och håller på med arbetsmoment som inte kolliderar med det där är montagen nästan jobbigare att fakturera än att göra.
Men om det visar sig att någon var tvungen att åka ut separat för att montera ett fäste, sedan åka ut en annan vända för att montera handtagen och så vidare så kan det ju absolut börja kosta rätt absurda summor, utan att för det vara faktiska överpriser.
(Och då beror det ju även givetvis på om det är kunden eller hantverkaren som propsar på att man ska göra det trots omkostnaderna)

Och att sänka ett innertak kan vara ett snabbt och enkelt jobb, men även här kan det ju finnas omständigheter vi inte känner till. Allt från att taket redan var klart med belysning, målning och så vidare innan kunden beslutat sig för sänkt tak och att det var några tekniska hinder som gjorde det extra tidskrävande att bygga. Eller så sparar man in en hel del tid på att få ett enklare jobb i övrigt tack vare att man kunde dra saker enklare i ett snabbt uppsatt innertak.

Men just dessa bitar är ju mer allmänna kommentarer än något relaterat till TS bygge.
 
  • Gilla
Ai Rin och 2 till
  • Laddar…
A Ai Rin skrev:
I mailet tillsammans med fakturan fick jag denna information:
"Vi hamnade ca 60 timmar över, för de extra momenten som tillkom. Elarbetet hamnade 15 h över och mycket av den tiden har med elen i hallen att göra. Materialet för Bygg och vvs hamnade över budget, men då är ju också inköp av ny blandare samt nytt tak i hallen med i det. Elmaterialet hamnade som beräknat.
Tillkommer på fakturan är ju också kostnader för servicebil, deponi, parkering, inköp av kakel, klinker & golv samt själva remaljeringen."

Jag har försökt sammanställa det underlag jag fick när jag bad om att få ett specificerat underlag. I arbetsdagboken jag fick stod det att det hade tillkommit 95h extra för det extra arbetet. Så jag vet inte om det är 60h eller 95h som stämmer (ska kolla detta med entreprenören).

Jag har gått igenom de bilder jag själv tagit under projektets gång och jämfört dem med de uppgifter som jag fick i den redovisade arbetsdagboken. Jag vet inte om jag betalat för restid också eftersom jag vissa dagar debiterats för 11h när hantverkaren ej varit på plats så länge. Jag kan inte se i alla fakturorna heller vilka dagar som materialet hämtats.

Tar gärna emot förslag på frågor jag kan ställa till entreprenören om det är mer som verkar oklart i redovisningen. Tack för all hjälp!
Tidslinjen var ju väldigt väldokumenterad och talande, bra jobbat!

Har du återkommit till dem med skillnaderna som finns i arbetsdagboken och de fotobevis som du har?

Dels så är deras underlag uppenbarligen en efterkonstruktion med fel arbeten på fel dagar så det kan inte vara en korrekt ifylld dagbok dels så har de angett tider som inte är praktiskt möjliga...

Materialkostnaden ser spontant mindre uppblåst ut, även om jag själv inte är så förtjust i konceptet att ta betalt för kniv, sopsäckar, enstaka skruvar och så vidare, men det finns ju olika skolor där.
Men någon VVS'are eller plattsättare här kan säkert bedöma den mer korrekt.
 
  • Gilla
Ai Rin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.