Hej

Nybliven husägare och nu när våren kom så sitter det hundratals flugor på fasaden? Finns det någon som har tips för att lösa flugproblem eller får vi leva med det år i år ut?

Bifogar bild, nån som kan avgöra vad det är för fluga?

Ha en fortsatt härlig vårkväll:)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harry73
Det är en vanlig husflyga. Har ni kompost eller flyglarvar i soptunnan?

Får kika på de..

Det där är Vindsflugor som krupit fram. De övervintrar inomhus på t.ex vinden och kan vara många. De flyger sin väg när de har vaknat ordentligt :)

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Vi har dessa också. Ingen fara, de gör ingen skada på huset. Vill man minska antalet så får man dammsuga upp dom på vinden under vinterhalvåret. Brukar sitta i stora kluster.

Tidigt första våren i mitt hus när jag gick en runda på tomten i den varma vårsolen så passerade jag husets södersida. Det lät som en starkt trafikerad motorväg och jag blev helt förbluffad. Vad tusan är det som låter här mitt på landet? Jag såg då på husväggen, som har tegelfasad; den var nästan helt svart av flugor som värmde sig i solen. Det var bland det otrevligaste jag sett. Jag vill inte ens tänka på hur många de måste varit för att låta så mycket.
Jag har ingen aning var de kommit ifrån men fenomenet har aldrig upprepats, vad jag märkt. Vi har kor i byn, och således flugor, men inte brutalt många.
Flugor är bland det otrevligaste jag vet, de är så respektlösa och irriterande. Jag funderade på att spika upp massa fågelholkar i förhoppning att några flugätare skulle flytta in i dem, men jag lät det bero och det har som sagt inte upprepats.

Kanske ni har samma tur som jag, att det är en engångsföreteelse? Det finns ju en massa sätt att döda dem på, men så länge de inte driver mig till vansinne så är det inget jag överväger. Och egentligen är det väl harmlöst att sitta still på en vägg i solen och värma sig, även om man råkar vara en äcklig fluga.

W
blir bättre i sommar sen när soptunnorna överfylls med fluglarver 😉

Vi har massor av dom på vårat nybyggda hus, speciellt på söderväggen varma och soliga dagar.
Tror dom gillar den ljusa färgen på huset.
I somras hade vi hundratals nyckelpigor på fasaden också..
Dock så tror jag inte att någon av dessa övervintrar på våran vind..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.