Jag avser att ansluta en lv-pump till min 750 liters acktank, vill gärna att pumpen klarar varmvattnet utan att behöva spetsa med el i tankens topp.
Anläggningen ser i princip ut som på bilden, med solfångarslinga i botten (kamflänsrör) samt dubbla varmvattenslingor (kamflänsrör) upp till utgående varmvattnet..

Har fått förslag på att ansluta i tankens topp, koppla på stigarröret till expansionskärlet, vilket skulle störa skiktningen i tanken så lite som möjligt. Returledningen till pumpen ett eller två snäpp lägre, ovanför solvärmeslingan.
Jag undrade då om detta inte ger för låg temp på varmvattnet - om man inte kör värmepumpen till en mycket hög temperatur med lägre COP-värde som följd. Jo i viss mån, blev svaret, men jag slipper spetsa med elvärme.

Annars föreslogs att ansluta pumpen i tankens mitt, så blir temperaturen i toppen några grader högre.

Nya pumpar med R290 tycks ge upp till 70 grader, men det bör väl ändå vara bäst att köra dem på så låg uttgångstemperatur som möjligt.

- Synpunkter och erfarenheter?

- För- och nackdelar R32 vs R290?

• Schema över värmesystem med acktank, solfångare, expansionstank och värmepumpanslutningar. Kopplingsdetaljer och flödesriktning visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.